MTB Vinter cykling

wildernessbiker

Aktiv medlem
MTB Vinter cykling
Hejsan. ska testa mitt första år med att cykla till jobbet i vinter. <3

men läst på lite andra trådar att det sliter på cykeln. för tillfället har jag någon Specialized S-works "med komponenter blir nypris endast 70k"
men e det värt att skaffa en budget cykel ist för att cykla under vintern? "Både grus asfalt och ifall det fryser på ordenkligt "hoppas på det" för då kan jag gena via några små sjöar.

samt under vintern ska man ha extra reflexer + lampor för att andra sak se mig lite bättre. "inga planer på att bli överkörd för tillfället"

samt med svergies vintrar så skiftar vädret mer än min gravida tös humör. funkar dubbdäck utan snö eller byter man till andra däck när det inte snöar?

MTB Vinter cykling
När du köper budgetcykel, undvik de billiga med dämpad framgaffel. Jag råkade köpa en sån då jag tänkte det skulle vara skönt med dämpningen på isbarken men den rostade ihop redan första vintern ?.

Ett annat tips är långa stänkskärmar + ego lapp då detta håller den värsta saltsörjan borta från cykeln. Att drivlinan ändå rostar lite är inte hela världen. Kör på ordentligt med wetlube går det att cykla trots lite ytrost. En enklare niodelad kasett och kedja är billiga att byta själv sen efter säsongen.

MTB Vinter cykling
När du köper budgetcykel, undvik de billiga med dämpad framgaffel. Jag råkade köpa en sån då jag tänkte det skulle vara skönt med dämpningen på isbarken men den rostade ihop redan första vintern ?.

Ett annat tips är långa stänkskärmar + ego lapp då detta håller den värsta saltsörjan borta från cykeln. Att drivlinan ändå rostar lite är inte hela världen. Kör på ordentligt med wetlube går det att cykla trots lite ytrost. En enklare niodelad kasett och kedja är billiga att byta själv sen efter säsongen.
Tittar på Kona Sutra "olika typer" kommer ändå ha en mindre cykel semester tilll nästa år.
"Touring bike" typ. så kör jag in den samtidigt?

Tillbaka
Topp