mtb vs racer

servace

Medlem
mtb vs racer
Köpte fin racer för knappt 4 månader sedan. Specen är riktigt bra med bara record, några chorus samt FSA carbon vevlager. Med Ksyrium SSC SL hjul och airplane ram så matchvikten på knappt 7,8 kg. Nu till problemet: jag brukar tempoköra en sträcka till särö och tillbaka (bor i GBG) och har cyklat sträckan på 1,18,51 (drygt 33km/h) med lerdäck på mountainbiken och bara 1,17,22 på min racer. Mountainbiken är visserligen en fin cykel men är ca 4 kg tyngre och har ju lerdäck och en helt annan sittställning. Låter det underligt? Förmig gör det iallafall det. Bodyn på racern är trög vilket gör att racern rullar rätt dåligt men jag rullar ju inte mycket under den sträckan. Jag har dock testat att snurra på vevarmen både med och utan kedja på och märker att det är markant skillnad på racern och mtb: racerns vevarm snurrar 30-40% färre varv än motsvarande på mtb'n. Kan förklaringen ligga här och hur mycket kan man hoppas att det kommer att göra när man fått det fixat?

mtb vs racer
Tänk, sådana problem har inte jag med mitt Campa Record vevlager:-)
Skämt åtsida , verkar det som att vevlagret inte går tillråckliogt lätt?
Är det FSA lager till dina vevar?

Jag gjorde en kommentar på Shimanofolket på deras mässa i Köpenhamn om att lagerna i både hjul och vevlager rullar mycket bättre på Campa än Shimano.
Sura blickar och ett svar som sa: Det är inget man märker när man cyklar:-) jajaja...eller heter der "Hai"

Om dina grejor är köpta nya så tycker jag att du ska reklamera om du känner att det är något fel.

När jag pendlade i Tokholm så hade jag alltid bättre tid på MTB än med Racer. Vågade inte hoppa över trottoarkanterna med racern:-)

ha det
Jan

mtb vs racer
steelisreal: önskar det vore så enkelt som att det var trottoarkanter.Inte heller kan jag skylla på vädret. Cykeln är förutom hjulen ungefär ett år gammal. Hjulen är däremot nyinköpta av 2004 års modell. Vet faktiskt inte om det är FSA vevlager eftersom jag inte har något verktyg för att ta av vemarmarna med, men har för mig att det ska vara det. Det är visserligen en sur utgift att skaffa nytt vevlager men om det gör så mycket som det verkar så är det helt klart värt det. Dessutom är det väl främst record-lagret som kostar skjortan. Innan man lägger pengarna på det skulle det dock vara skönt att få klart för sig om det faktiskt är det likväl som det förväntade resultatet om man gör något åt det.

mtb vs racer
Ska du köpa ett Recordlager får du antagligen byta vevarmar.

FSA vevarmarna har jag för mig att de finns för ISIS vavlager (FSA) eller Octalink vevlager(Shimano).
Men om du skaffar ett likadant vevlager som du (men ett fungerande) så borde det funka bra.
Och som du själv sa: ta reda på om det verkligen är det som är problemet innan du köper nya grejor.
För övrigt verkar det vara en fin hoj du har fått ihopa

ha det
Jan

mtb vs racer
det är INTE vevlagret som gör den skillnaden, jag lovar. det är HELT omöjligt att det kan vara så.

förmodligen är det så att du med en annan sittställning på racern har svårare att leverera. antar att det är inom samma tidsperiod rekorden är satta och med likartade vindförhållanden. jag ser ingen annan förklaring.

mtb vs racer
Prylar gör tyvärr inte allt. Motståndet i vevlagret är nog försumbart om det inte verkligen går trögt. Sittställningen samt saker som vind och motivation har betydligt större inverkan. Experimentera med sittställningen, även om den är "optimal" kanske dina muskler är mer vana att jobba i MTB-ställning och omställningen tar ett tag...

mtb vs racer
Fast du borde kunna öka från 33 upp mot 38-40 i snitt med landsvägshojen om den fungerar som den skall och du sitter korrekt.

Troligast är nog i alla fall att du sitter annorlunda på landsvägscykeln och därför inte får du den effekt som påpekats ovan. Ta cykeln till service och be att de kollar saken, det kan ju bero på lagren eller något annat mekaniskt. När det är avklarat så kan du be dem att titta på din sittställning etc och be dem hjälpa dig att hitta förbättringar.

mtb vs racer
Det är väl förmodligen en kombination av saker. Har inte cyklat så länge på racer (inte heller mtb) så visst kan det tänkas att effekten är lite sämre av den anledningen. Har dock bett en kompis som varit tävlingscyklist kolla sittställningen och har inte känslan av att jag har svårt att få tryck i trampet. Och ja, det går riktigt trögt med kedjan på (speciellt i frivarv - men då spökar ju även bodyn).
Fredrik: Låter inte en ökning av snitt från 33 till 38-40 som väl högt eller är det verkligen en så stor skillnad?

mtb vs racer
När jag byter från feta däck till slicks på min MTB så brukar jag "få" ca 5km/h bara genom däcksbytet. Givet samma sträcka, tid, förhållanden i övrigt. Men ok, något högt är det kanske men mer än 1 minut per timme borde det i alla fall göra.

mtb vs racer
Jag har gjort en uträkning som gör att man kan jämföra racer och MTButväxlingar . Tyvärr är ju de lite olika varandra men någorlunda går det att jämföra. Har du Excel kan du själlv göra en egen uträkning.

Kolla tråden "Utväxlingstabell" som jag nyss la in.

mtb vs racer
banan:
han kör ju samma sträcka, dvs samma bana/väg så det spelar ingen roll såsätt.

annars så kan jag säga såhär:
om hjulen är defekta, o nya så ska du lämna tillbaks dem o få det fixat (2 års garanti, med det andra året med reklamationsrätt).

är det fel på vevlagret, lämna in/byt det.

fast att det skulle vara det som gör skillnaden låter lite absurt.

du bör ligga åtskildiga minuter före på racern, andra saker kan vara det att du inte anstränger dig lika mycket, kika på pulsklockan när du kör mtb'n respektive lvg hojjen, ligger du lägre i puls så tar du inte i lika mycket, men å andra sidan så behöver du inte ta i lika mycket med en racer för o hålla samma fart på asfalten (rent generelt).

mtb vs racer
Jag kör med samma puls då det är "samma" pass jag kör på den sträckan. Har fått lägga cyklingen på hyllan ett tag framöver p g a en inflammation men tänkte försöka få det hela kollat under tiden.
Danne: vet inte om jag skulle kalla det fåfänga att man åtminstone vill utesluta de saker som man upplever som sämre fungerande. Det är trots allt rätt irriterande att ha lagt ut så mycket pengar på en cykel som inte gör större skillnad mot mtb'n på landsväg.

mtb vs racer
När jag bytte till racer från MTB (med semislicks) gjorde det bara nån km/h direkt. Sedan pressade jag iofs hastigheten ganska bra på racern efter bara nån månads körning, men tyvärr så måste jag meddela att "It's not about the bike". Dessutom så kan dagsform, vind, mm göra att det diffar ganska mycket mellan olika turer.

mtb vs racer
Så slutsats:

Köp hellre en bra, påkostad, lätt XC med två par däck (grova samt slicks) än en landsvägscykel och en mountainbike (om du inte är rik :).

mtb vs racer
Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Så slutsats:
>
> Köp hellre en bra, påkostad, lätt XC med två par
> däck (grova samt slicks) än en landsvägscykel och
> en mountainbike (om du inte är rik :).

Mmmm... Nej, det tycker inte jag. OK, om man bara kör nån timme så funkar det väl, men ska du köra länge så bör du sitta rätt. Man rör sig mycket mindre på racer än MTB så sitter man fel så märks detta efter ett par timmar i sadeln. Dessutom kan du med bockstyre växla positioner och även ha bekvämare positioner är på MTB med rakt styre. Slutligen så brukar utväxlingen på MTB vara för "grov" för landsvägskörning. Allt för ofta vill man ha en utväxling som ligger "mellan" två drev bak. På racer är ju kassetten oftast rak (en kugge skillnad mellan varje drev) på de minsta dreven bak samt 3-4 drev med 2 steg mellan varje. Du har även större drev fram på racer (oftast en 53-klinga). Detta skulle man dock klara sig utan, om du inte snittar 40-45 km/h förstås :-).

Dessutom är det mycket roligare att ha flera cyklar.

mtb vs racer
Okej, men för det första, en bra sittställning har du säkert på MTB:n och om du ska börja köra lvg så bör du efterlikna sittställningen du har på MTB:n. Så alltså är det inte så stor skillnad. Det här med positioner kan man sätta på ett par barends och genast har du nya ställningar, dock inte lika effektiva som bockstyre kanske.
Utväxlingen kan man inte göra så mycket åt om man kör med en MTB kassett, men mitt tips är att köpa två par hjul, ett lättare samt ett starkare. På det starkare har du din MTB kassett och grova däck och på det lättare hjulet har du landsvägs kassett samt slicks. Men självklart, om du har råd så ska du ju köpa en MTB samt en lvg.

mtb vs racer
Jag hade samma problem med min racer. Jag trodde att jag skulle ha samma vevarmslängd på mtb och lvg. Alltså 175 mm på båda. Men se det gick inte, jag blev helt enkelt tvungenatt köpa ett 170 mm vevparti. Kan kännas lite surt nu när du har ett fint i karbon. Hur lång är du förresten?
/Johan

mtb vs racer
bigmollo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade samma problem med min racer. Jag trodde
> att jag skulle ha samma vevarmslängd på mtb och
> lvg. Alltså 175 mm på båda. Men se det gick inte,
> jag blev helt enkelt tvungenatt köpa ett 170 mm
> vevparti. Kan kännas lite surt nu när du har ett
> fint i karbon. Hur lång är du förresten?
> /Johan

Tvungen? Visst finns det 175 mm vevar till lvg. Däremot så skall man (generellt sätt) ha längre vevar på MTB. Det beror dock lite på hur man cyklar (kadens och dylikt). Vevarmslängden är dock inte lika viktig på lvg som sadelhöjden, sadel-styre och sadel-vevparti (horisontellt).

Ang. positioner på bockstyre så hjälper det inte med barends. De bekvämaste positionerna på ett bockstyre är på bromsarna och nere i bocken. Dessa positioner finns inte på ett rakt styre vare sig det har barends eller inte. Styret är helt enkelt för brett och händerna kommer för långt isär vilket gör att belastningen på armarna blir sned.

Alla mår bättre av en racer. :-)

Tillbaka
Topp