Mtb xc styre kolfiber kina

skogsvakt

Aktiv medlem
Ni med erfarenhet från ebay , ali osv. Hur "bra" styren i kolfiber kan man hitta på ebay, ali osv?
Är sugen på att uppgradera min kolfiber 29er till helkarbång och då har jag styre o styrstam kvar. Det är ju onekligen skillnad på priset tyska orginalprylar mot kinapuffarna.
Kanske nån med tips på ett specifikt styre? Relativt flat, för ren xc cykling

Senast ändrad:
Finns bilder på när någon (tror att det är här på forumet) kapar av något kvalitetsstyre i kolfiber samt två kinastyren.
Kontentan av det är att det skiljer sig något fruktansvärt.

Styre 1: detta av mer känd tillverkare var i jämn och fint i kvalité. Fiberlagerna var täta och fina.

Styre 2: kinamodell i hyfsad kvalité, såg okej ut, dock inte precis som ett märkesstyre. Skeptisk till om jag skulle vågat köra med det.

Styre 3: Katastrof. Fiberlagerna ser knappt pressade ut. Det fanns luftfickor mellan lagren (om jag minns rätt). Skulle aldrig någonsin valt att köra med det.

Så om du inte vill lägga 1500:- på ett styre så ska du ha lite tur om du får bra grejer.

Man bör inte dra alla kinesiska tillverkare över samma kam. Det finns kinesiska företag som t.ex. Light-Bicycle (https://www.lightbicycle.com/) som har byggt upp ett bra varumärke och som får bra omdömmen på olika cykelforum. Sen kan du ju naturligtvis gå in på Ali Express och köpa det absolut billigaste styret av alla som du kan hitta... Och, ja, då kan du ju tänka dig hur det blir...

Min erfarenhet av kolfiberdetaljer i allmänhet är att man måste gå upp i prisklasser för att verkligen tjäna på det över aluminium. De billiga detaljerna är dåligt tillverkade med ojämn kvalitet. Vikten är inte så mycket lägre än en bra aluminium och ibland kan det vara direkt farligt.

Dök upp i mitt FB flöde, Styre i alu, helt nytt från ett "bra varumärke" i kina.
Personen var rätt uppskrapad på resten av bilderna.

Bilagor

• styre.jpg
    styre.jpg
    55.9 KB · Besök: 144
Mja jovisst 1500kr är väl okej. Men med en styrstam till så är man uppe en bra bit över 2000kr. Just för att jag egentligen inte behöver det känns det llite dyrt. Ville bara kolla om nån visste nåt givet superbra styre i kulfiber för billigare peng än de vanliga brandade :)
En annan fråga som säkert finns diskuterat i andra trådar är hur mkt vibrationer ett kolfiberstyre sväljerkontra ett i alu. Jag kan tycka att dämparen borde ta det mesta men...vibrerar ett kolfiber mindre trots framdämpning?
Nån som har ett tips på ett bra xc styre från typ duskland? Tänk långlopp

Ari sa:
Verkar schyssta! Jag gissar det är "klassisk" ett kompisgäng som startar litet projekt vid sidan om. Vi har sett det förr med tex revolver racing, govest för att nämna några. Dom startade 2016 så frågan är hur många som provat deras prylar än. Märks på deras lagersaldon att det inte direkt vågas ssatsa stort. Man kan tro dom har lagret hemma i byrålådan.

Senast ändrad:
skogsvakt sa:
Ni med erfarenhet från ebay , ali osv. Hur "bra" styren i kolfiber kan man hitta på ebay, ali osv?
Är sugen på att uppgradera min kolfiber 29er till helkarbång och då har jag styre o styrstam kvar. Det är ju onekligen skillnad på priset tyska orginalprylar mot kinapuffarna.
Kanske nån med tips på ett specifikt styre? Relativt flat, för ren xc cykling

Har inte provat detta styre själv men deras flaskhållare är bra iaf. Har handlat flera gånger från xcracer och det har alltid fungerat snabbt och bra.

Mt zoom, 710mm, 90 Gbp
http://www.xcracer.com/shop/viewproduct.php?productid=348

Beställ en KCNC styrstam också när du ändå spenderar pengar :-)

http://www.xcracer.com/shop/viewproduct.php?productid=36

/Mattias

Varför inte bara köpa ett NewUltimate eller Easton?

Chansa aldrig med ett styre. Jag bytte min 3T LTD-bock mot Deda 100 i aluminium.

Det finns en orsak till att proffsen inte använder kofiberstyren.

/lustigkurren

Skogling sa:
Varför inte bara köpa ett NewUltimate eller Easton?

Chansa aldrig med ett styre. Jag bytte min 3T LTD-bock mot Deda 100 i aluminium.

Det finns en orsak till att proffsen inte använder kofiberstyren.

/lustigkurren

Japp, och orsaken är att dom måste få upp cykeln över 6,8 kg.

Knappast. De flesta ProTour-hojarna väger
en bra bit över 7 kg.

Det är mest för att lita på att styret håller efter en vurpa. ?

Skogling sa:
Knappast. De flesta ProTour-hojarna väger
en bra bit över 7 kg.

Det är mest för att lita på att styret håller efter en vurpa. ?

När GCN intervjuade åkarna (kanske vid TdF förra året) så har jag för mig att de flesta ville ha alu för att det flexade mindre. De lägger ju en hel del mer kraft när de står å bryter än pendlar-svensson. :)

Tillbaka
Topp