Mtbköp (ursäkta i förväg)

Vreeswijk

Ny medlem
Då jag själv varit aktiv på forum där jag är hyfsad kunnig vet jag hur tröttsamt det är med samma frågeställningar hela tiden, men mina frågor har jag inte kunnat googla mig till så hoppas ni har överseende med mig.

Är ute efter en mountainbike som passar en glad amatör som mig, cyklar i huvudsak landsväg men vill ha ett alternativ till sämre dagar alternativt då man vill se skogen på närmare håll.

Vill inte ha billigaste instegsmodellen utan runt 12-15 k i budget.

Hur är eg skillnaden mellan sram och shimano? Förstått att det är skillnad i växelreglagen men inte på vilket sätt.

Xt, är det där man ska ligga på för att få duglig utrustning?
Samt xts motsvarighet i sram är det x7?

Har ni ngn att rekommendera? Måste erkänna att det blir svårt för mig att köpa ngt annat än bianchi men alla förslag tas emot ytterst tacksamt.

Bump!

Jag tippar på att trådar som dessa är lite av forumets livsluft under vintersäsongen..
Jag tycker att det låter lite cyclocross efter att ha läst ditt inlägg. Själv skaffade jag mig en MTB i höstas och en ren racer i början av vintern när jag egentligen kunde ha nöjt mig med att köpa en (1) cyclocross (Ssch! Säg inget till hustrun).
Detta pga att jag trodde att det var MTB man skulle ha för all sorts skogsåka, så var det iaf sist jag cyklade i skogen ( då "fanns" det inga cyclocrosser).

Men eftersom jag inte köpte någon cyclocross går jag nu och funderar på hur jag ska "sälja" in konceptet med tre cyklar..
http://www.evaldsmtb.se/focus-mares-cx-20-54-p-30352-c-1631.aspx
;-)

Skillnaden i SRAM och Shimano ligger främst i reglagen, de drar olika mycket vire, SRAM har dock Shimanokompatibla reglage att tillgå om jag förstått det rätt. Tror Shimano har ett 1:2 förhållande medans SRAM är 1:1, dvs, Shimano drar dubbelt mer vire än SRAM, eller tvärt om. :)
De har lite olika för och nackdelar.

Skulle tro att de flesta växelsystem fungerar utmärkt och kanske undvika de billigaste modellerna.

Ska du ha en hardtail eller en fulldämpad cykel?

På hur nära håll vill du se skogen? Först när stigar inte är möjliga att köra en barnvagn på så börjar en MTB bli aktuell. En cyclocross är ett bättre alternativ som LilleNo skriver, om du är ute efter en cykel för så mycket som möjligt. En MTB för riktigt stökig terräng är inte speciellt kul att cykla längre sträckor på asfalt. Då är krossen en mycket bättre kompromiss.

Som sagts köp en cyklocross alt 29'er, för CX är väl Shimano 105, Campa Veloce/Centaur, SRAM Force och för MTB kan du gott lägga dig på SLX för Shimano eller X7 om du hellre föredrar SRAM.

Lycka till i jakten ;)

Hardtail är det jag tänkt på i första hand, gärna 29a.

Tänkt på cyclecross men då vi har bra mountainbikesbanor så tror jag en mtb är förstavalet.

Blir helt vilsen med alla nya begrepp, precis lärt mig landsvägscykels delar.

Funktionsmässigt om man bortser från vikt vad skiljer shimanos växlar åt? Bortse den billigaste/dyraste.....

Samt vilka delar är viktigast att dom är så "bra" som möjligt?

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra hjul och bra gaffel skulle jag lägga pengarna
> på, på en HT.

+1

Både växlar och bromsar är förhållandevis billiga att byta ut efterhand.

En dålig gaffel eller ett par tunga hjul kan verkligen ge en sämre cykelupplevelse.

Tycker denna var porrig. ;)

http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=649_673&products_id=2805

15875:-
Niner_emd_9_red_ram%202012.png

Sen om den är bra har jag ingen susning om. :)

Tillbaka
Topp