Mtbskor för plattisar över disk i Sthlm?

Jay Jay

Aktiv medlem
Har tröttnat på att använda vanliga skor när jag cyklar i skogen och har därför tänkt investera i ett par för ändamålet anpassade. Har lyckats läsa mig till att five ten är bra men det kanske även finns annat vettigt? Några man ska undvika? Hur som helst undrar jag om det finns ngn butik med vettigt utbud där man kan prova några olika? När det kommer till skor undviker jag gärna köp online.

Har inte så bra koll men 5.10 sägs ju vara bäst. Köpte mina på cykloteket. Men för närvarande verkar de nästan vara slut över allt.

TCM kanske är värt ett besök, verkar dock inte ha five ten.

Ngn butik med utbud på norra sidan om stan (eller för all del fler tips på butiker som ö h t har det)?

Jag kör fiveten freerider pro sen i våras, sköna skor men tycker sulorna slits mycket snabbare än de gamla Specialized two fo jag hade innan.

Five Ten verkar sopslut även på nätet. Hittar i princip inte en enda vintermässig modell i storlek 45 nånstans.
Att åka omkring till butiker som inte har lagersaldo på hemsidan känns inte aktuellt. Märkligt att det ska vara så svårt att skriva vad man har hemma och inte.

Edit: Det är främst Five Ten Freerider EPS High i storlek 45 jag fikar efter, om nån skulle råka på dem.

Senast ändrad:
Makten sa:
Five Ten verkar sopslut även på nätet. Hittar i princip inte en enda vintermässig modell i storlek 45 nånstans.
Att åka omkring till butiker som inte har lagersaldo på hemsidan känns inte aktuellt. Märkligt att det ska vara så svårt att skriva vad man har hemma och inte.

Edit: Det är främst Five Ten Freerider EPS High i storlek 45 jag fikar efter, om nån skulle råka på dem.

Det är hyfsat frustrerande. Finns ett gäng återförsäljare men ingen har ngt hemma. Har spanat i olika butiker i norrort sedan i somras och tänkt att jag kommer dyka på ngt förr eller senare. Hade jag bara haft koll på modeller och vilken storlek som är bra hade man ju kunnat beställa online... börjar närma mig punkten när jag spekulationsbeställer ngn stans ifrån med fria returer...

Tycker 2fo har märkbart sämre grepp än 5.10. Mina 2fo är sen i somras så det borde vara en ganska ny modell, 5.10 skorna är nog från 2017.

SalkinL sa:
Tycker 2fo har märkbart sämre grepp än 5.10. Mina 2fo är sen i somras så det borde vara en ganska ny modell, 5.10 skorna är nog från 2017.

Instämmer i att 2fo är sämmre i grepp. Men dom bytte gummiblandning inför 2018 (tror det var då iaf) och kallar dom typ 2,0 lr liknande nu oxå. Kanon sko i övrigt men sämmre än Frerider contact som jag jämför med.

mikipedia_ sa:
SalkinL sa:

Instämmer i att 2fo är sämmre i grepp. Men dom bytte gummiblandning inför 2018 (tror det var då iaf) och kallar dom typ 2,0 lr liknande nu oxå. Kanon sko i övrigt men sämmre än Frerider contact som jag jämför med.

Då har jag nog gamla gummit misstänker jag, fast dom är köpta i somras. Men i övrigt en bra sko, funkar väldigt bra om man har skruvar och plåtbitar i hälen eftersom dom är mjuka och sköna i hälen. Hyffsat styva också. Med 2.0 gummit så kanske dom är riktigt bra rentav ;)

Edit:
Var ute i tvättstugan för att torktumla blöta cykelkläder, fick för mig att kolla under sulan. Där stod det Slipnot 2.0 vilket ska vara det nya gummit. Alltså är 5.10 stråt vassare i grepp oavsett årsmodell på 2fo.

Senast ändrad:
SalkinL sa:
mikipedia_ sa:
SalkinL sa:

Då har jag nog gamla gummit misstänker jag, fast dom är köpta i somras. Men i övrigt en bra sko, funkar väldigt bra om man har skruvar och plåtbitar i hälen eftersom dom är mjuka och sköna i hälen. Hyffsat styva också. Med 2.0 gummit så kanske dom är riktigt bra rentav ;)

Edit:
Var ute i tvättstugan för att torktumla blöta cykelkläder, fick för mig att kolla under sulan. Där stod det Slipnot 2.0 vilket ska vara det nya gummit. Alltså är 5.10 stråt vassare i grepp oavsett årsmodell på 2fo.

Ja då är det nog 510 som gäller iaf?
När jag har mina 2fo så skruvar i längre pins än vanligtvis för att få typ samma mängd grepp som med 510??

Undrar när Spez tänker stämma bandet Slipknot för att det är för lika deras Slipnot namn???

Snarare Slipknot som stämmer spesh.
Men alla tester är eniga, 510 har bäst grepp.
2fo brukar få bra betyg överlag men sämre grepp. Bontragers plattis sko sägs ha riktigt bra grepp också men lättare att bara köpa det bästa ;-)

mikipedia_ sa:
Ja då är det nog 510 som gäller iaf?
När jag har mina 2fo så skruvar i längre pins än vanligtvis för att få typ samma mängd grepp som med 510??

Undrar när Spez tänker stämma bandet Slipknot för att det är för lika deras Slipnot namn???

Lite humor nästan, har just beställt nya längre skruvar till pedalerna.
Slutsatsen blir köp 5.10 om du inte har en fot som är ihopskruvad, har du det köp 2fo och byt skruvar på pedalerna.

Adidas äger tydligen Five Ten. Kan det möjligen finnas i Adidasbutiken mitt i stan?
På nätet är det ungefär lika tomt som i butikerna dessvärre.

glitch sa:
Fiveten freerider pro vinner alla tester.

I det här testet får Five Ten Freerider Pro spö av Five Ten Freerider Contact och Shimano GR7: https://www.outdoorgearlab.com/topi...e-flat-shoes?specs=n&sort_field=score#compare

CD3E4E35-047A-48E3-A920-80B69B7DEEA4.png

glitch sa:
Snarare Slipknot som stämmer spesh.
Men alla tester är eniga, 510 har bäst grepp.
2fo brukar få bra betyg överlag men sämre grepp. Bontragers plattis sko sägs ha riktigt bra grepp också men lättare att bara köpa det bästa ;-)

Jo vet ju att det borde vara som du säger men tänker på den där stämningen dom gjorde mot ett cafe lr liknande för något år sedan?

Oskar sa:
glitch sa:
Fiveten freerider pro vinner alla tester.

I det här testet får Five Ten Freerider Pro spö av Five Ten Freerider Contact och Shimano GR7: https://www.outdoorgearlab.com/topi...e-flat-shoes?specs=n&sort_field=score#compare

Shimano - "less grip" säger allt. Dessutom fula som stryk.
Contact har tyg överdel = släpper in mer väta, tar längre att torka och det endast partiella mönstret ger mindre grepp när man ska gå på stigen.
Säkert bra i ett varmt torrt land.

Var o prövade skor från Secailized idag, 45 kändes liiite för snäv, 46 definitivt för stor... finns inte att tillgå i 45,5 (inte ens beställa)... ridå.

Och jag provade ett par Five Ten Impact i 45 igår. De var alldeles för trånga trots att jag har Freerider VXi och Freerider Elements i just 45, som passar perfekt. Märkligt när man envisas med att inte ha samma dimensioner per storlek ens inom samma skomärke.

Makten sa:
Och jag provade ett par Five Ten Impact i 45 igår. De var alldeles för trånga trots att jag har Freerider VXi och Freerider Elements i just 45, som passar perfekt. Märkligt när man envisas med att inte ha samma dimensioner per storlek ens inom samma skomärke.
Sjukt frustrerande! Jag känner dock att jag nu inte längre har några fler alternativ än att chansa och beställa. För risken att ngn butik i Sthlm spontant och i närtid kommer börja saluföra och lagerhålla freerider pro är väl knappast överhängande?

Tillbaka
Topp