multi-directional release, Shimanos SM-SH55

Dajja

Ny medlem
Satt och grymtade lite över min dumhet när jag hade beställt mina (jättefina och cykeltröjsmatchande) Specialized-skor, men glömt pedalklossar. Vill nämligen ha två uppsättningar skor. Bläddrade lite på cyclecomponents.com. Där finns det "standard" (antar jag) SH51, single-directional release, samt en för mig ny variant, SH55 multi-directional realease. Någon som har prövat båda och kan uttala sig? Vart lite sugen på SH55.

/Dajja - spinninginstruktör som inte vill ha leriga skor i studion

SH51 lossar du som bekant genom att vrida sidledes med foten medans SH55 kan man lossa rakt uppåt också vilket jag inte gillar alls.

Vi använder uteslutande SH55. De gör det möjligt att vara inklippad även i mycket stökig terräng, där många skulle välja att använda plattformspedaler, och ändå vara säker på att kunna kommar ur pedalerna snabbt som ögat i alla lägen. Som mycket inbiten alpin skidåkare känns det självklart att maximera möjligheten att komma ur i alla lägen.

Vissa har klagat på ofrivillig utlösning i SH55. Vi har dock använt dem i minst fyra år, förmodligen fem, o har inga problem alls med att de lossar när man inte vill det. Vi använder t o m SH55 till våra racerhojar, då man kan dra uppåt i trampet kraftigt, o har inga problem alls med det. Att vi använder dem på racer beror på att vi använder samma skor.

En fråga som inställer sig är: hur mycket har de som är kritiska använt SH55? Och, har pedalerna varit rätt spända? Är kritiken något de hört och anammat, snarare än egen erfarenhet.

Per

Jag har haft av misstag 55:or och det passade inte mig alls. Det är möjligt att de ska spännas hårdare. Jag kommer alltid loss mina spd genom att vrida hälen ut och den reflexen sitter djupt inne i reptilhjärnan.

De första klotsarna hette SH50 eller 51, hade inget spel/glapp/flyt i början av 90-talet, och när Shimano gjorde om klotsen så den fick mer spelrum vilket jag inte gillade till en början. Dock fattar jag att det nog är bra för knäna med mer rörlighet i klotsen.

Det är verkligen jobbigt med lösa klossar när jag drar ur pedalen när man tar i som mest. Det kan nog vara en helt annan sak för folk som tillämpar högre kadens i riktigt tröga jobbiga ställen. Ibland får jag bända riktigt hårt ibland och ta i så in i helsike för att komma loss och så vidare.

Obed skrev:

> Det är verkligen jobbigt med lösa klossar när jag drar ur
> pedalen när man tar i som mest.

Det är det vi inte råkar ut för, skulle tro att vårt sätt att trampa i någon mening är anpassat till SH55.

I lördags var vi ett gäng som var ute, en av oss som är en van cyklist (har haft SPD i flera år), fick oväntat tvärstopp på ett tekniskt ställe, fick inte lös bindningen eftersom han hade SH51 och föll handlöst åt sidan och skrapade upp armen rejält. Inte så att det behövde sys men det var ändå inget vackert sår, ett rejält skrubbsår. Hade han haft SH55 hade han med största sannolikhet klarat sig helt oskadd genom att bara ta ur foten o sätta ned den.

Per

SH55 klossarna är för folk som inte instinktivt kan lära sig vrida ut foten. Jag har aldrig (förutom under spd-inskolningsperioden för fem år sedan) haft problem med att komma ur.

Meningen med en SPD-pedal är ju dessutom att du ska sitta fast, och kunna dra uppåt, utan att lossna.
Visst, i extremvarianterna av cykling har jag ingen större erfarenhet av SPD, och jag kan tänka mig att man där har större intresse i att alltid komma ur, men kör du XC rekomenderar jag SH51 starkt.

Va? Visste inte ens att det fanns sådana klossar. Verkar ju hur bra som helst. Hur är det Per, blir det många ofrivilliga urdragningar eller sitter dom tillräckligt.

Skall tillägga att jag kör med RIKTIGT lösa klossar idag och det hjälper för det mesta, men när gaffeln bottnar i en sten o men far över styret är det svårt att hinna med sidvridningen. Med flatties går det ju 9 ggr av 10 att hoppa över styret o någotsånär göra en kontrollerad vurpa.

Convince me some more :)

Har testat multi release-klossarna och jag gillade dem inte. Tyckte att de löste ut för lätt uppåt. Spände jag mekanismen hårdare så tyckte jag istället att det blev för trögt att vrida ur i sidled.
Men nyare Shimanopedaler kanske är bättre i det avseendet. Detta är ett antal år sedan.

Har kört ett par Time Atac sedan -00 (otroligt hållbara!) och de funkar kanon för mig. Håller ett stadigt tag när jag vill och när det är dags att vurpa så löser de ut på något magiskt vis.

Rippa. skrev:

> Va? Visste inte ens att det fanns sådana klossar. Verkar ju hur
> bra som helst. Hur är det Per, blir det många ofrivilliga
> urdragningar eller sitter dom tillräckligt.

Vi har inga problem med ofrivillga urdragningar, tror att det är en vanesak, att det beror på hur man trampar. För aggresiv åkning i teknisk terräng är de optimala. Man får ett utmärkt rundtramp, o de är nästan lika säkra som flatties.

Däremot ger de knappast någon fördel i långlopp som till stor del går på grusväg eller relativt oteknisk stig. Den som är van att kunna rycka upp fötterna hur som helst i acceleration kan möjligen råka ut för att de lossar, å andra sidan är nog inte en sådan trampstil särskilt effektiv.

Per

Får man inte loss foten är de för slitna. Ju slitnare desto trögare faktiskt.

Man får verkligen ramla försiktigt åt sidan för att klossen inte ska lossa av kroppens tyngd.

En stenhårt spänd pedal lossar lättare än löst spänd pedal med sliten kloss.

Mitt råd: byt kloss ofta och använd shimano-kloss till shimano-pedal och Ritchey-kloss till Ritchey-pedal osv annars blir det farligt.

Jag har enbart kört med 51:ans kloss, men kan intyga att det går att lossna från den i extrema situationer utan problem också. ;-) Förra vinter gjorde jag en fin framåtvolt med vintercykeln ut på sjöisen, jag kanade som en säl på magen, cykeln landade bakom mig fint och prydligt UPP och NER kanandes på sadel/barends! :-D

Kör nästan uteslutande väldigt teknisk och stökig terräng med 51:orna, ihop med 959 pedaler. Fungerar utmärkt i alla situationer, det är en inbyggd reflex i ryggraden hur man får loss foten.

Däremot kan jag varna alla för att köra med slitna klossar, då kan man råka ut för en hel del problem med att få loss fötterna. Tror nog Jomper kommer ihåg den rundan på Bohusleden 2002 som jag trillade oförklarligt säkert 3-4ggr pga just slitna klossar... :-I

/Leo

Jasså e det därför jag måste vrida fötterna nästan 90grader innan dom löser ut..tycker att jag sitter lite väl fast ibland, ändå har jag skruvat till den lättaste utlösningen på pedalerna, så om jag ändrar till hårdare så kanske det går bättre att få loss foten, jag skall nog köpa nya klossar under skon istället verkar vara bättre..ja kanske nya pedaler åxå mina har ju suttit på ett tag. Kanske inte får loss dom :(

Har haft 55:or under skorna under en kort period av mitt liv och jag gillade dem inte. Drog lös fötterna alldeles för lätt i situationer som man absolut inte ville att de skulle lösa ut. Tror det är 51:or som sitter på nu (de som följde med 540:orna) och de känns precis som jag vill.

Det är väl säkert en smaksak, men det kanske ändå är intressant att kika i 959:ornas servicemanual. Där står bland annat: "Use only Shimano single release mode cleats (SMSH51). Other types of cleats such as SM-SH52/SM-SH55 cleats cannot be used, as they do not provide stable enough step-out performance or sufficient holding force."

Shimano brukar väl gödsla brasklappar i de där manualerna, så det kanske inte är något att bry sig om.

/Johan

Tillbaka
Topp