Multifråga MTB

Taurus

Medlem
Multifråga MTB
Hello happy people!

Jag funderar på att bege mig ner i MTB träsket och skulle, som många andra ha gjort, be om lite hjälp med köp av första MTB:n. Jag har läst Rippas guide för att köpa första mountainbiken och läst mycket här på forumet, har säkert missat en hel del också. Men nu när jag har börjat kollat lite på cyklar så står jag ändå lite frågande. Jag har tänkt lägga ut max 10 000:- ± någon procent ;).

De cyklar jag har funderat på är:

Kona Caldera -06 (pedalogerna via Internet)
Gary Fisher Tassajara disc (Cykelhuset Händige Herrn i Umeå)
Trek 6500 disc (Cykelhuset Händige Herrn i Umeå)

Jag ska till veckan hälsa på hos Cykel & Mopedhandlar'n i Umeå AB se vad dom har att erbjuda. V38 ska jag hem till Kalmar så då blir det till att söka igenom cykelaffärerna där också. Är det några komponenter som jag bör vara extra noggrann att kolla på? Bör man kolla efter några särskilda funktioner, t.ex. lockout osv. kan inga såna ord :D? Är det något som är dåligt på de cyklar som jag har funderat på? Hur ofta bör man lämna in cykeln för service? Finns det några fler märken/modeller jag bör kolla på? Spelar det någon roll om det är mekaniska eller hydrauliska skivbromsar? Ett annat problem jag har är att jag är lång, 195 cm och 84 kg på vågen, vilken tum bör jag välja på ramen minst? Gary Fisher har jag provcyklat och den var 21”, kändes dock som det var långt fram till styret men det är väl bara en vanesak när man kommer från en Crescent ATB från början av 90-talet.

Det är svårt att bestämma sig för vart man ska köpa cykeln också, behöver jag lämna in cykeln på service ofta så blir det problem. Kommer att bo i Umeå i ett och ett halv år till, dock kommer jag spendera 2,5-3 månader nästa sommar i Kalmar. Köper man via nätet så är det ju nästan uteslutet att lämna in den på service.

Kanske ska berätta att cykeln är tänkt att användas i multisportssammanhang, om jag inte ger upp när jag inser hur jobbigt det är ;). Så om jag har förstått rätt så är det XC cykel jag ska ha.

Nu är det bäst att jag sluta skriva så någon orkar läsa igenom hela mitt inlägg :P

Mvh Taurus

Multifråga MTB
tjenare!

är du 195 så tycker jag 21" låter lite jag är 198 och har 23". och genast begrännsar det valet av cyklar. det finns få cyklar på 22"-23". men dom som finns och är i rätt prisklass vad jag vet är scott, och några giant.

Multifråga MTB
Hallå Taurus!

Välkommen till multisport-familjen. Kul att du också har insett hur roligt det är att susa fram över stock o sten...
Personligen har jag äntligen bytt upp mig, ägde en Samboro innan min nuvarande Kona Kula. Den var både för liten och alldeles för blå... Nu känns det mkt bättre!
Tyvärr kan jag inte uttala mig om vilken storlek du bör ha på cykeln då jag endast är 1,81, dvärg jämfört med dig vill säga. Det jag däremot vet är att cykelaffärerna i Umeå lyser med sin frånvaro. Hopplöst att hitta en butik som här som har allt.
Så ta bilen ner till Kalmar o leta reda på en ordentlig affär på vägen i stället!

//Mattiman

PS. Det är orange som gäller i höst! DS.

Multifråga MTB
Hej du!

ett tips är att inte besöka cykel och mopedhandlarn iallfall. Om man inte är invigd så snackar dom hål i både skalle och plånbok på dej. Uppe i Mariedal är de samma sak så akta dej för att bli lurad. De e grymma överpriser i den stan och försäljarna har nog aldrig själva suttit på en sadel...

Skulle kolla på cykelringen nere vid ICA maxi om jag va du. Dom säljer bla. Kona och de e iallafall en kille där som är duktig själv!

Lycka till med cykelköpet!

Multifråga MTB
Nu kommer jag få på moppo av en del men jag tar risken: Mtb är en sport som påverkar materialet så mycket att jag skulle inte orka lämna in cykeln på service. Det är bättre att lära sig meka med hojen för det är man tvungen att göra, hur man än vänder sig. Det är ju alltid något man måste pyssla med efter varje tur, varför inte lära sig hur man gör själv?

Det är en helt annan sak med garatireparationer vid fabrikationsfel. Där är det en fördel att ha ett geografiskt kortare avstånd till lbs.

Tillbaka
Topp