Multisportare se hit: Hur fäster man bäst draghjälpen?

Som rubriken antyder så undrar jag lite över hur ni som kör med dragsnodd mellan er har löst infästningarna. På "draghojen" är det väl egentligen inga konstigheter, en elastisk stark snodd fast nere ovanför framväxeln, genom ett pvc-rör och sen en stump som hänger. Aber, hur fäster man det bäst i den cykel som blir hjälp?

Om någon har lite bilder eller ideer så tas det tacksamt emot, drar ihop sig till KFUM Multisport nu så det måste fixas i veckan.

/Laban

Jag tycker det verkar tvärtom, svårare att få fast snöret i den som drar. Den som blir dragen borde ju lämpligtvis kunna få draghjälp i styrröret? Vad sägs om sadelstolpe på den som drar till styrröret på den som blir dragen?

Westman skrev
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det verkar tvärtom, svårare att få
> fast snöret i den som drar. Den som blir dragen
> borde ju lämpligtvis kunna få draghjälp i
> styrröret? Vad sägs om sadelstolpe på den som
> drar till styrröret på den som blir dragen?

Njae, nu har jag ju bara sett detta i ögonvrån på förbicyklande alt. förbicyklade medtävlande, när min egen uppfattningsförmåga inte legat på topp, men som oftast så tycks det lösas som jag lite klumpigt beskrev ovan. Alltså, från det röret som sadelstolpen sitter i (har säkert ett alldeles speciellt namn men det lär jag i så fall få veta snart), så fäster man själva dragsnodden, den går sen genom ett pvc-rör som pekar bakåt-uppåt genom att det också fästs i det stag som går ner mot baknavet. PVC rörets uppgift är alltså att se till att inte snodden trasslas in i klingor och bakhjul när båda lagmedlemmarna cyklar på egen hand.
Eftersom det helst inte ska ta någon tid alls att koppla i resp ur så vill man inte behöva ta av allting när det inte skall användas, inte heller hålla på och linda upp snodden runt sadelstolpe eller annat.
Men min undran kvarstår, hur löser man bäst infästningen i styret på den som dras?

Edit: Men visst, det bör funka som du säger, sadelstolpe till styrrör. Vet inte vad jag babblar om ovan, jag upprepar ju vad du skriver tror jag. Trött. Hur som, det är alltså själva infästningen, snabbkopplingen, som jag är nyfiken på hur den har lösts av andra.

Senast redigerad av en moderator:
Det är ju inga enorma krafter vi pratar om, så varför inte en en ring/ögla fäst med buntband precis brevid styrstammen och fästa med en karbinhake.

Men jag tycker hela upplägget är lite läskigt, räcker det inte med en vänlig hand i korsryggen i uppförsbackarna?

Din variant verkar ju helskum? Har man snodden brevid hjulet går de ju inte svänga? Eller är det nått jag inte hajjar? Kort nylonslinga med lärkfot och karbin kring sadelröret ovanför hjulet till liknande lösning i styrröret. Pvcrör och grejjor låter som lösningar på ickeproblem? Eller gör jag bort mig nu och uttalar mig om nått jag inte har en aning om?

Edit; jag läste lite noggrannare nu :) Då fatta ja. Ja de lät väll finurligt som du skrev. Och fäste i bakomvarande i styrröret som redan skrivet. Fästa i styret är nog ingen bra idé.

Senast redigerad av en moderator:
mzi skrev:
> Det är ju inga enorma krafter vi pratar om, så
> varför inte en en ring/ögla fäst med buntband
> precis brevid styrstammen och fästa med en
> karbinhake.
>
> Men jag tycker hela upplägget är lite läskigt,
> räcker det inte med en vänlig hand i korsryggen
> i uppförsbackarna?

Sant. det borde räcka med en karbinhake. Det enda är att, precis som du påpekar, så är det lite läskigt då det kan strula att lossa på en sån, speciellt efter 6-7h fulköra i fulltempo.
Handen i korsryggen funkar ok, men det tar ändå bort en hand från styret på den som puttar på, samt att det bara går att göra på större stigar alt vägar, när det smalnar av så e det inte funkis längre.

Tanken med det hela är ju att den som navigerar ska kunna slappna av lite och hålla full koll på kartan för att man inte ska behöva bromsa i vägskäl/stigskäl. Detta med kartan komplicerar det hela ytterligare eftersom den sitter på just styret, och blockerar en hel del av åtkomligheten till eventuella anslutningspunkter.

Det kanske får bli just som mzi påpekar, hand i korsryggen i fortsättningen också...

mzi skrev:
> Det är ju inga enorma krafter vi pratar om, så
> varför inte en en ring/ögla fäst med buntband
> precis brevid styrstammen och fästa med en
> karbinhake.

Läser två gånger jag också då. Jo, det lär funka, Tejpa fast den dessutom med lite silvertejp så att den inte ligger och slår mot godset.
Men jag lurar ännu på någon slags nöd-utlösnings funktion. Någon idé?

de flesta i klubben jag e med i kör med ett pvc-rör som beskrvits som är så långt att eventuellt uthängande snodd hänger bakom bakhjulet. I änden för den bogserande siter en öppen krok som bara är att haka på/av i en ögla fäst på styret. Kan bli trixigare än man tror att ha en karbin när det går undan och man är lite trött.

Ett enklare alternativ är att ha ett resorsnöre med öglor i varje ända, lagom stora att ha runt midjan. Det kan då avändas både vid löp- och cykelmomenten.
Vid cykling har den starkare cyklisten sin ögla runt midjan och resten nedstoppat i fickan på cykletröjan. Sedan är det bara att hala ut när det behövs och den bogserade cyklisten kan hålla öglan i handen eller lite mer vågat lägga den runt styret/styrstammen ;-).

Nu har jag bara kört ett multisportlopp men det gick bra, vi blev fyra. Dock är det oklart om det var en vinnande resorsnörsinfästningen som gjorde det ;-)

/Thomas

KONAmi skrev:
> de flesta i klubben jag e med i kör med ett
> pvc-rör som beskrvits som är så långt att
> eventuellt uthängande snodd hänger bakom
> bakhjulet. I änden för den bogserande siter en
> öppen krok som bara är att haka på/av i en
> ögla fäst på styret. Kan bli trixigare än man
> tror att ha en karbin när det går undan och man
> är lite trött.

Noterar. Blir test på onsdag eller torsdag. Tack för tipsen.

Läste någostans om att "En femkrona kan klämmas fast i springan som blir där styrstammen klämmer runt styret. Snabbt att få på och av linan.". Kan någon deschiffrerar det för mig, jag begriper inte hur det skulle fungera.

Styrstammen har ett framstycke som vanligen har 2-4 skruvar vilka fixerar styret när de dras åt. Det bildas en springa mellan framstycket och styrstammen och där jag gissar att den menar att du kan klämma fast en 5 krona om du håller den på plats och först drar åt den/de övre skruvarna för att sedan fixera styret med den/de nedre skruvarna.
Om det är en bra lösning har jag igen aning om...

/Thomas

Tillbaka
Topp