Westman skrev
-------------------------------------------------------
> Jag tycker det verkar tvärtom, svårare att få
> fast snöret i den som drar. Den som blir dragen
> borde ju lämpligtvis kunna få draghjälp i
> styrröret? Vad sägs om sadelstolpe på den som
> drar till styrröret på den som blir dragen?
Njae, nu har jag ju bara sett detta i ögonvrån på förbicyklande alt. förbicyklade medtävlande, när min egen uppfattningsförmåga inte legat på topp, men som oftast så tycks det lösas som jag lite klumpigt beskrev ovan. Alltså, från det röret som sadelstolpen sitter i (har säkert ett alldeles speciellt namn men det lär jag i så fall få veta snart), så fäster man själva dragsnodden, den går sen genom ett pvc-rör som pekar bakåt-uppåt genom att det också fästs i det stag som går ner mot baknavet. PVC rörets uppgift är alltså att se till att inte snodden trasslas in i klingor och bakhjul när båda lagmedlemmarna cyklar på egen hand.
Eftersom det helst inte ska ta någon tid alls att koppla i resp ur så vill man inte behöva ta av allting när det inte skall användas, inte heller hålla på och linda upp snodden runt sadelstolpe eller annat.
Men min undran kvarstår, hur löser man bäst infästningen i styret på den som dras?
Edit: Men visst, det bör funka som du säger, sadelstolpe till styrrör. Vet inte vad jag babblar om ovan, jag upprepar ju vad du skriver tror jag. Trött. Hur som, det är alltså själva infästningen, snabbkopplingen, som jag är nyfiken på hur den har lösts av andra.