MuniReport från Delsjön

ulph

Ny medlem
MuniReport från Delsjön
Här är rapporten från söndagens (idag alltså) EF Muni Ride i Delsjön! :P

Vi spottade några glada mtb-cyklister.. undrar om ni var härifrån? *vinka*

Rundan vi körde var

Torp->Skatås->Brudarebacken->Härlanda Tjärn->Getryggen->Östra långvattnet->Västra långvattnet (upp, för att sedan cykla ner samma väg)->Lilla Delsjön->Bertilssons (och längre paus)->Österut längs ugglebäcken->Norrut längs ugglemossen->Norrut längs Långemossen tills vi kommer ut på Bohusleden->Bohusleden tillbaka till Getryggen->Getryggen->En liten omväg till Härlanda Tjärn->Stigen ovanför vägen bort till freesbeegolfbanan->freesbeegolfbanan->Torp

Rundans längd är approximerad av Kenny till 12-13 km, och tog 5 h och 30 min att cykla inklusive lite korta pauser och en fika vid Bertilssons! En riktigt fin runda med andra ord.. Mycket stökiga stigar och lite transportsträcka!

Här är lite bilder

Trial vid lekplatsen.. Rickard hoppar ett varv!

Bananätning på Getryggen efter att ha forcerat med fart uppför...

Lite nerför.. kul passage vid vindskyddet

Extremt brant berghäll vid Getryggen! Kolla lutningen jag har i de sista bilderna :P

En liten avstickare till en liten backe vid östra långvatten

Några hopp på en berghäll ovanför Ugglemossen. Först Ulph följt av Kenny och Rickard.. Kenny får till ett fint hopp!

Och till sist.. de obligatoriska picknickborden på vägen hem :P

Senast redigerad av en moderator:
MuniReport från Delsjön
Kul att se att ni tar er fram på de stigarna på enhjulingar! Det är inga lätta stigar. :-) Inga värre vurpor?

/Leo

MuniReport från Delsjön
Det där ser sanslöst kul ut! Jag har fullt upp med att köra enhjuling på gatan här utanför och är väldigt nöjd med att numera kunna starta utan att hålla i något. Det är en bit kvar tills jag ger mig ut i skogen med andra ord...

MuniReport från Delsjön
We're not worthy! :)
We're_Not_Worthy_Holly.jpg

MuniReport från Delsjön
Kul att ni tyckte om bilderna!

Vurpor, nja inte så farligt igår. Det värsta som kan hända är att man tappar greppet på pedalerna i en brant nerförsbacke och fastnar med båda fötterna framför vevpartiet, fortfarande sittandes på sadeln. Då blir det frihjul nerför utan möjlighet att bromsa eller hoppa av tills man ramlar bakåt eller kör in i något och kastas av framåt! Så man bör ha sadeln ganska lågt och se till att ha tryck på båda pedalerna hela vägen runt..

Uppför är rätt svårt om det är stökigt, till och med 5 cm kanter är svåra uppför när man inte har någon fart. På plan mark och nerför klarar man det mesta om man bara har krafter kvar. Lerpartier kan vara lite komplicerade; här är en bonusbild från när vi var ute och provcyklade i fredags!

ramla.jpeg

iMats: Skoj att det går bra! Du är ute i skogen innan du vet ordet av! :P

MuniReport från Delsjön
Jag vet en fin sjö som går att komma ganska nära här, Knipeflågstjärn nära Blacktjärn i Delsjöområdet. Har sett en cykel där, men det är svårt att cykla Har någon foto på den?

MuniReport från Delsjön
Precis.. nerför getryggen och sedan söder ut förbi ormögat. Det ser inte ut att vara någon stig vid Knipeflågstjärn på kartan (mest träsk?). Men vi skall nog ut och cykla vid Delsjön imorgon.. kanske kan fota den då om du är intresserad och det inte är allför blött ;P

Tillbaka
Topp