MX Comp air - serviceerfarenheter?

Curt

Ny medlem
Hej
Behöver sannolikt plocka isär min EXR PRO air 105 för rengöring pga stötig gång. Har läst manualer i Happys utmärkta manualsamling men inte hittat någon EXR-specifik. Troligtvis ser den ut som MX Comp air invändigt, men utan returjustering (till den har jag hittat manual). Är det någon som demonterat en sådan? Ska man/bör man fetta in inre bussningar med Judy butter eller liknande vid återmontering? Kan dammtätningarna återanvändas?

Klarar man det ingreppet om man är en normalhändig cykelmek?

Mvh Curt

Tack så långt!
Funderar på 5 SAE gaffelolja i stället för 7,5. Borde ge lite snabbare returer.
Detta tillsammans med en demontering och rengöring borde väl sannolikt fixa det hela, hoppas jag.
EXR-erfarenhet efterlyses fortfarande!

Curt

Jag har bytt från 7,5 till 5 i min MX Comp, tyckte den blev följsammare och trevligare då. Sen beror det självklart på hur mycket man väger, jag väger strax över 60 kg.

Curt, kände du dig bortglömd och tog ett bättre trådnamn? =) jag såg den där exr-manualen, men det kändes ju som om den inte hade samma fina isärsprängda bilder.. om du kollar på sid 22 så ser du dock att det är ett coil och ett air-ben.. hade inte din dubbla air? för manualen är ju för exr, inte exr pro..

oxr: jag har en helt ny mx comp (med originalolja) och jag tycker att den visserligen är ganska mjuk men jag har också väldigt lite luft i den.. den dämpar inte så jättemycket på mindre saker heller (typ rötter), kan man testa att ta en 5-olja istället? låter intressant att den blev följsammare då.. väger 75kg..

Hej

Fox: Nej, inte bortglömd, snarare lite desperat då jag måste ha bättre fart på dämparen innan FMT annars blir det en plåga.
Håller med om att EXR-manualen från -02 inte var så jättedetaljerad... Tänkte att om det var så att en MX Comp air hade stora likheter med en EXR PRO air så skulle de erfarenheterna vara något värda för mig.

Angående dämparolja och kroppsvikt så väger jag strax under 80 och tänkte testa SAE 5.

Men kom gärna tillbaka med lite mera tips. Tar allt jag får kring demontering av Ms luftgafflar.

Curt

Har inte sett en EXR, men vanligtvis fungerar en service på Marzocchis enklare gafflar så:

-Pysa ut allt luft ur gaffeln (Viktig, annars blir topplocken till projektiler)
-Ta en passande hylsa (26, men är inte helt säker) och skruv av topplocken
-Vänd gaffeln upp och ner och häl ut allt olja, medan du gör det, pumpar gaffelbenen upp och ner tills allt olja runnit ut.
-Är oljan helt svart (brukar vara så) vänd gaffeln, häl in lite ny olja i gaffelbenen, pumpa några gånger och häl ut det igen (se punkt ovan.)
-Häl ca. 125cc ny olja in i varje gaffelben, pumpa gaffeln upp och ner tills allt luft har bubblat ur dämpningen.
-Komprimera gaffeln helt, nu skall oljeleveln vara ca. 40mm under överkanten av gaffelröret. Om inte fixa det att det blir 40mm.
-Skruv på topplocken, pumpa gaffeln till rätt tryck och kör en provrunda. Bottnar du gaffeln lätt, häl i lite mer olja (ca. 10mm), får du ut för lite slaglängd sänk oljeleveln ca. 10mm. Upprepa tills det känns bra. Droppa lite olja på gaffelbenen, komprimera några gånger, torka rent. Att lagra gaffeln upp och ner hjälper till att smörja luft och dammpackningar och förbättrar känsligheten för så ojämnheter.

Om du väger 80 kg, tror jag att WT5 olja är för tunn, tror WT7,5 passar bättre, annars blir returen för snabbt.

Ovanstående tråd uppstod för en vecka sedan. Sedan dess har jag jobbat på en lösning och nu har jag hittat den.
Nu fungerar min dämpare bra och med viss rodnad på mina skäggprydda kinder måste jag erkänna "Jag hade gjort fel!"
Har bytt olja några gånger på den, senast efter KK-helgen i juni, och missat att pumpa ur all oljan genom ett antal rejäla bottenpumpningar i uppochnedvändt skick. Alltså har det blivit kvar en slatt varje gång och dämparen har ackumulerat olja med åtföljande allt stelare funktion.....
Hot Chili: Tack för de handfasta råden!
Nu bör det i alla fall inte hänga på en stel dämpare om jag fixar FMT i år eller inte.

Curt

Tillbaka
Topp