[MYOG] Poogies/styrmuffar

Aron

Inventarie
[MYOG] Poogies/styrmuffar
(Detta är varken OT eller handlar om symaskiner, så det får en egen tråd.)
MYOG = Make Your Own Gear*

Jag sydde ett par poogies aka styrmuffar till en åretruntpendlande vän som fyllde år i helgen. Det är min egen design och jag har själv cyklat med ett par liknande i 4-5 år. Muffarna skapar ett innerklimat som kapar ungefär 10 grader gentemot vinden och kylan på utsidan.

IMG_5616 - stor.jpeg

Vännen har inte behövt några handskar denna vecka, även om morgontemperaturerna i Stockholm doppat nedåt 2-3 grader. Inne i muffarna är det varmt och skönt.

IMG_5620 - stor.jpeg

Ytterskal i "bävernylon", dekorrand som matchar hans andra (röda) cykel samt reflexrand. Innertyg i kramdjursfleece och slutligen en liten bungecoord (som inte syns) för att dra åt öppningen in mot styrstammen.

IMG_5561 - stor.jpeg

Dekorranden ritas ut.

IMG_5565 - stor.jpeg

Det går åt två tygbitar för varje dekorrand, jag syr ihop dem räta mot räta och kränger dem sedan ut och in. På så sätt blir det en snygg kant på utsidan. Att försöka stryka in en fåll på ett material med så mycket kurva som dessa är bara frustrerande.
Jag hade dock glömt hur bökigt det är att hantera två kurviga material med helt olika stretch som en enhet. Den svarta bävernylonen är okuvlig medan den gröna fleecen har ganska mycket stretch. Här tråklade jag ihop styckena, men de stretade ändå emot varandra. Nästa gång provar jag att limma ihop delarna med spraylim innan jag klipper ut dem.

IMG_5567 - stor.jpeg
Jag avslutade med att sy på kantband längs både insida och utsida. Både för estetik och för att det ska vara bekvämt mot handen. Här syns också åtdragningssnöret längst in lite bättre än på de första bilderna.

Winter is coming.

*MYOG står för Make Your Own Gear, och innan språkpoliserna sträcker sig efter sina skrev behöver de upplysas om att det är en internationellt vedertagen akronym som används brett inom de subkulturer som syr och konstruerar sin egen friluftsutrustning.

Tillbaka
Topp