Mysteriet Bu och Bä & dom felvända sadlarna?!

Aabbcc

Aktiv medlem
Sambon kom hem med några nya barnböcker, en av dom hade ett genomgående tema av cyklar, fantastiskt!

I korthet så handlar boken om Bu och Bä som ska cykla hem till Bo som har fått en sprillans ny cykel!

På en gång slås den skarpögda läsaren och inbitna cykelfantasten att Bu och Bäs sadlar rätt bak och fram?! Bo däremot, som har en sprillans ny cykel, med både tre växlar och handbroms har sadeln placerad åt korrekt håll.

Min teori är att författarna, med all rätt, hyser ett agg mot hipsterfixies, I det här fallet, Bu och Bä, som saknar både växlar och handbroms! Det är nog teorin jag ska pitcha för min ettåriga dotter iaf :D

Vad tror ni?

IMG_2354.JPG

IMG_2353.JPG

IMG_2352.JPG

Bu och Bä hör till mina och ungarnas absoluta favoriter, så många fina detaljer. Jag tror nog att Olof Landström är en vän av cykling, och därför vill han inte tvinga på fåren små barncyklar, utan de får istället stora cyklar med lågt insteg för deras korta korta ben. Sen vänds sadlarna klokt nog bakochfram för att ge plats för ståcykling, det är ju ett snabbare ingrepp än att lossa railsen och skjuta bak sadeln. Fint!

Ja, Olof träffade jag på POJ-tiden, vill minnas att han cyklade då. Detta är nog en datoranimationsgrej, plocka ihop en cykel av hämta o klistra. ?

Bu och Bä hör till mina och ungarnas absoluta favoriter, så många fina detaljer. Jag tror nog att Olof Landström är en vän av cykling, och därför vill han inte tvinga på fåren små barncyklar, utan de får istället stora cyklar med lågt insteg för deras korta korta ben. Sen vänds sadlarna klokt nog bakochfram för att ge plats för ståcykling, det är ju ett snabbare ingrepp än att lossa railsen och skjuta bak sadeln. Fint!
Och sadeln är kortare och mjukare rundad bakåt så det är självklart man gör så :)

Tillbaka
Topp