Mystisk punka - andra med samma erfarenhet?

Gullhoved

Ny medlem
Hej !

I somras köpte jag nya hjul till min racer. Morgonen efter premiärturen med nya hjulen var bägge däcken platta. Slangarna i båda hjulen var överflyttade till de nya hjulen från de gamla och är drygt ett år gamla. En analys visade att det både fram och bak hade blivit en oval cirkel av mkt små sprickor så att säga runt ventilinfästningen fast mot slitbanan dvs utåt. Framslangen lagades med lapp, bakslangen likaså. Andra rundan efter ca en h märker jag att bakhjulet börjar bli platt igen. Stannar och fyller på luft (med CO-pump). Kör ca 5 min till sen har jag helplatt bak igen. Stannar och byter till ny slang bak. Pumpas med CO. Hinner bara några hundra meter innan det är helplatt igen!Stannar och ringer efter skjuts eftersom båda de medhavda CO-patronerna nu förbrukats. Analys av den under rundan ditsatta nya slangen visar exakt samma skada som de andra. Vågar inte sätta dit nån ny slang igen utan lagar även bak med lapp. Ha rhållt sen dess. Framslangen har hållt efter första lagningen. vad sjutton kan dessa punkor bero på? Jag är i princip säker på att jag inte klämt slangen mellan fälg och däck, och det finns inga inga skador på insidan av däcket som kan orsaka sprickorna. Misstänkte CO-n ett tag- det blir ju mkt kallt så jag tänkte att det kanske helt enkelt fryser sönder om man brassar på för hårt- men det stämmer inte med första omgången punka för då var det pumpat med fotpump hemma i garaget. Veck från ventilvulkningen som "präntats" när slangen legat packad? Möjligt men inte särskilt sannolikt på flera slanagr i rad tycker jag. Finns andra kloka synpunkter här på happy?

Bästa hälsningar,

Thomas

Vad har du för fälgar och fälgband? Har du känt efter att det inte sitter något vasst litet metallspån kvar vid insidan av ventilhålen?

Hej!

Jag har kollat ventilhålen. Det lustiga (?) är att det är på utsidan av slangen - dvs ut mot slitbanan på däcket, inte in mot fälgen (som jag inbillar mig att vassa ventilhål ger upphov till?)- som det gått hål.

Yes! Har kollat i däcken och där finns verkligen inget. Tycker det är konstigt att det blir exakt samma skador fram och bak.

Tillbaka
Topp