n00bfråga om växelvajer

Lisa

Aktiv medlem
n00bfråga om växelvajer
hej hopp.

Jag tänke byta växelvajrar på min fulcykel och idag när jag pillade lite slog det mig att jag inte visste hur man lossar dem från reglagen. Jag drog lite på plastpluppen som sitter närmast reglaget men den gick inte att vrida åt något håll... måste jag ta isär hela reglaget för att byta en liten vajer eller är det lika enkelt som att byta bromsvajrar?

n00bfråga om växelvajer
vad har du för växel? Om du har Shimano så ska du lossa vajern från växeln och sedan skruva bort plastpluppen som sitter i reglaget (precis under handtaget). Stjärnmejsel behövs. Sen är det bara att trycka ut den. tror du ska ha reglaget på den lättaste växeln... eller var det tyngsta? Det märker du! Plastpluppen är nyckeln till ditt problem!

Senast redigerad av en moderator:
n00bfråga om växelvajer
Tack, tack. Det var lite störande förra vintern när både broms- och växelvajrar frös fast inne i höljena, så cykeln brev obrukbar när det var minusgrader...

n00bfråga om växelvajer
Det ska den inte behöva bli. Cykeln alltså. obrukbar. När växlar och bromsar kärvar är det nästan alltid vajrarna som är skyldiga. Jag har lärt mig det den hårda vägen. Gegga i höljena helt enkelt. Det lönar sig alltid att ha fräscha höljen och vajrar. Jag köpte biltemas (helkapslade) vajrar och de funkar än så länge mycket bra.

n00bfråga om växelvajer
Jag bytte bromsvajrar (och höljen) förra året, men ÖoB hade visst ingen vidare kvalitet på sina saker och växelvajrarna är aldrig bytta så de är väl ca 10 år gamla vid det här laget :/. Ska mäta lite och traska ner till cykelringen imorron och köpa höljen, vajrarna får biltema tillhandahålla...

n00bfråga om växelvajer
Du kan lika gärna köpa Biltema vajrar och höljen, de har fått helt ok betyg här på Happy av en del användare. Komplett sats 99kr tror jag det var.

Fick du loss pluppen på växelreglaget? Det ser ut som en liten 0.5cm stor rund sak med X spår i. Inte säker om det är samma på gamla STX som de nyare, men den borde finnas där i någon skepnad.

/Leo

n00bfråga om växelvajer
Mjo, visserligen är 99(*2) pix inte särskilt dyrt men det är lite mer än vad lösa vajrar och höljen skulle kosta *snål*

Om du menar pluppen som sitter på utsidan där vajern går in i reglaget så fick jag inte loss den. Den satt lite halvlöst men jag vågade inte dra och vrida jättemycket.

n00bfråga om växelvajer
Ta och vrid motsols lite till, den är grovt gängad(ett halvt varv så är den loss) så ju mer du trycker på skruvmejseln mot den desto jobbigare blir det att få ut den. Ta i lite bestämt men försiktigt. :-)

/Leo

n00bfråga om växelvajer
Det var tidigare idag som jag inte fick loss den, har inte provat efter att jag frågade här. Med lite våld går det säkert bra... fördelen med plast är ju att det inte rostar fast iallfall :)

n00bfråga om växelvajer
Tror vi pratar om olika pluppar :) Cykeln står utomhus så jag kan inte kolla vad ni menar men det löser sig nog imorron.

n00bfråga om växelvajer
Du kan bara få ut vajern genom en plupp... närmligen den vi talar om. Den pluppen sitter på motsatt sida till där vajern går in. Du kanske snackar inställningsskruven där vajern går in? Ta en titt i morrn och se ljuset!

n00bfråga om växelvajer
Där vajern går in ja... är det meningen att man ska kunna ställa in något med den? Jaja, man måste ju börja lära sig nånstans :/

n00bfråga om växelvajer
Växla ner kedjan till minsta dreven både fram och bak. Dra ur vajern ur alla höljen, sedan är det bara att putta vajern in i reglaget, så att säga, så kommer änden att titta ut genom ett litet hål emellan växelknapparna.

Pluppen som gossarna talar om finns nog inte på STX-reglagen! Åtminstone fanns den inte på de STX-RC som jag hade. De är nästan likadana.

/Pelle

n00bfråga om växelvajer
med den skruven reglerar du spänningen på vajern. på andra sidan reglaget finner du den omtalade pluppen.

edit: eller så gör inte det om pelle hå har rätt vilket han säkert har

n00bfråga om växelvajer
OBS! 99:- är för både fram och bakvajer på biltema. Och då får du teflonbelagda vajrar och skyddshöljen á la Gore för de ställen där vajrarna löper öppet. Fungerar betydligt bättre än de grejer på löpmeter jag köpte hos min LBS sist.

Lycka till

n00bfråga om växelvajer
Själv tänkte jag skaffa Nokons vajrar. Jag vill kunna installera och glömma bort. Varje timma mek är en timma mindre cykling!
Väntar bara på att Cyclecomponents ska ringa mig och tala om hur långa vajrarna är så att jag vet att de funkar på min hoj.

n00bfråga om växelvajer
Sisådärja, det var som Pelle Hå sa, "bara" att ploppa ut vajrarna på andra sidan reglaget. Det var lite knepigt att justera växlarna men det gick ganska bra till slut. Bromsvajrarna och resten får bli nån annan dag...

n00bfråga om växelvajer
mathias, vajer standarden är väll 2100mm långa som alltid, dvs 2,1 meter.. de passar iaf på en trek 9.8 21" som hjalmar på forumet har, han kan nog tala om exakt längt, se bara till att beställa för vilken typ av system du har så ska det inte vara några problem.

n00bfråga om växelvajer
Tim: Tack Tim! Jag kollade på Goretex-vajrar på CRC och där behövde man två kit till bakväxeln.
Men som val av system - menar du "mountainbike" som fanns som val på CC ?

n00bfråga om växelvajer
Även om många är av en annan uppfattning (inklusive mig) kan nog lite tunnflytande olja (kanske 5-56?) i höljena hjälpa om du märker att vajrarna börjar frysa och bete sig framåt vintern... OBS. Endast om det är "vanliga" höljen. Är det typ Gore eller något annat är jag lite osäker...

n00bfråga om växelvajer
5-56 är fuktdrivande och därför borde det lösa problemen... annars är det väl bara att vräka i outspädd spolarvätska! Det ska ju klara en sisådär -50 grader har jag hört. Annars kanske lite värmande sprit funkar? ;)

Edit: Någon som vet vad "bärför" betyder? Inte jag iaf... ;)

n00bfråga om växelvajer
Mathias:
jag vet då inte vad du cyklar.. därför sa jag att du väljer den typen du håller på med.. cyklar du mtb, så väljer du mtb, cyklar du lvg med campa så väljer du det osv.

men hjalmar (och övriga som också har dem) här på forumet har dessa vajerhöljen o vet defenetivt bättre än jag om det där.

är det ett komplett sett för växlarna så utgår jag ifrån att allt följer med till båda växlar såsom vajrar, höljen etc, iaf så gjorde det de med mina jagwire carbon.

n00bfråga om växelvajer
Vad ingår när man köper ny växelvajer inkl hölje?
Ingår "normalt" även finjusteringsreglaget (se bild)?
Det gjorde det inte när jag köpte nya vajrar.

Bilagor

• växelvajer_fram.JPG
    växelvajer_fram.JPG
    79.5 KB · Besök: 32
n00bfråga om växelvajer
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> den ingår inte. Du har dessutom nog dragit vajern
> på fel sida om styrröret,
Skall inte vänster vajer gå på vänster sida om styrröret?

>höljena ser väldigt spända ut.
Jag skall byta höljen eftersom de är för korta (bytt styrstam).
Är det bäst att byta finjusteringsdel samtidigt som man byter höljen?

Det verkar vara svårt att hitta en sida som beskriver hur "finjusteringsdelen" (vad heter den?) fungerar.
Är den gängad? Om det inget händer när man skruvar på den är den väl kass?

Tillbaka
Topp