Nä, nu drar jag till Thailand tråden

Velodromen byggdes inför South East Asia games har jag för mig. Sedan var den öppen efter eventet innan någon allvarig olycka inträffade på den. Då stängde man ner den tills dessa västerländska snubbar, typ britter gick ihop och öppnande den igen på egen regi.

Så velodromen har funnits men varit stängd. Men nu är den öppen igen å det e bara å cykla på utan utbildning i trackåkning fick jag höra.

HIttade denna på Söndagsmarknades :)

Fin va!?
IMG_1250.JPG ht=544

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Velodrom imorgon :)

Tom en anledning som skulle få mig att åka till Thailand ! :-) T

Ho Ho Ho.

Det blev inga bilder därifrån :(

Dock finns det en del snubbar här på dyra racers. Ska försöka plåta dessa någon dag.

Har en del fina bilder men alla kräver kromprimering då de överstigna 2mb som Happy tillåter :(

Hyrde cykel idag vid "Cable Car" - kabinbanan. Det fanns mycket lull-lull att hyra. Bilden under visar vilka fina cyklar det fanns att hyra.
En cykel med XT som jag hyrde kostade 5 RM/h eller 30RM för 24h. Ganska bra för en XT-utrustad cykel med XT och crossridehjul. Orbean som fanns dr hade kolfiberstyre å andra detaljer i kolfiber :) Dock var bakhjulet dåligt spännt så jag fick byta till Specialized istället.

Jag hyrde som sagt cykeln vid kabinbanan som ligger 10 minuter från flygplatsen. Många andra uthyrningsfirmor hyrde ut SS-mtb's som var en MARDRÖM för oss cyklister. Dessa stackars turister jag såg ute på vägarna kräktes nästan vid minsta lilla uppförsbacke cyklandes på dessa stormarknad/cykel-på-köpet cyklar som dessutom hade 24" hjul många av dem.

Då tyckte jag mitt val var klart bättre :) Plus att jag fick cykla i vacker natur med vattenfall & fina bäckar, omringad av tät djungel och sprudlande djurliv och höga väsen från insekter...

Har ni vägarna förbi Langkawi så slå maila "Din". Vår grymme taxi-kille som var mycket snäll & pratade bra engelska. Han finns på aca.lgk@gmail.com. Han tar 25RM/h och har 4/h paket för 100RM för sight seeing mm. Ge han bra med dricks då han sparar ihop till en iPhone!

Cyklarna finns vid Cable Car och firman heter CICLI - Cycle network Langkawi / G02 Oriental Village, Jin Teluk Burau 07100, Langkawi, kedah - langkawixride@gmail.com står det på visitkortet.

Som sagt, det fanns fina leder från 20min till längre. Vissa gick via vattenfall andra natursköna sevärdheter. Vattenfallet på bilden heter Seven wells waterfall och ligger på 250 meters höjd. DUKTIG klättring innan du når dit med AP-brant lutning. Nog det värsta jag varit med om i lutning, typ cykla upp för en svart skidbacke.

Här kommer lite bilder från turen.

/B

Dagens cykel, XT utrustad.
IMG_1348.jpg ht=544

Kabinbanan uvanför. Den tog upp en på 700möh

IMG_1353.jpg ht=543

IMG_1355.jpg ht=725

Jag gör mig redo.
IMG_0883.jpg ht=725

IMG_0884.jpg ht=544

Det började bra. Brett, fint och platt.
IMG_1347.jpg ht=544

Mitt ute i ingenstans.
IMG_1350.jpg ht=725

600 meter med trappor, I don't think so! Vände efter det blev för brant...
IMG_1351.jpg ht=544

Härlig utförslöpa med lösliggande stenar och tät djungel på ena sidan.
IMG_1358.jpg ht=544

Det regnade ganska mycket på morgonen så det var lite blött å lerigt på sina ställen
IMG_1350.jpg ht=725

Framgaffeln fick jobba mycket i leran och klarade jobbet galant!
IMG_1353.jpg ht=544

Fina apor :)
IMG_0633.jpg ht=725

Kom plötsligt ut på en väg när stigen tog slut :/
IMG_1359.jpg ht=544

IMG_1360.jpg ht=544

Väl ute på stigen igen.
IMG_1352.jpg ht=544

Paus i hettan. Det var varmt å MYCKET fuktigt.
IMG_1354.jpg ht=544

Svalkade fötterna i bäcken.
IMG_1349.jpg ht=544

Tät djungel - check!
IMG_0568.jpg ht=725

Sötte på ett gäng härliga killar :)
IMG_1366.jpg ht=544

Härligt värre! Ett välförtjänt dopp under vattenfallet, LOVE IT!
IMG_1361.jpg ht=544

Utsikt från toppen.
IMG_0872.jpg ht=544

Bilagor

• IMG_1362.jpg
    IMG_1362.jpg
    68.5 KB · Besök: 16
Senast redigerad av en moderator:
trevlig cykeltur, fast usch för apor.

men du Bang jag tar en tur lanta -> lipe-> ??? -> bkk i 3v på tisda. funderar på en avstickare till langkawi från lipe, är det värt det?

Senast redigerad av en moderator:
Näh vad naajjs! Dem sista bilderna liknar Brasilien!

Trodde det inte fanns så grottiga trails på thailand. Det ser ju bra ut, fortsätt!

Bang skrev:
> en XT-utrustad cykel med XT

Vad var det för komponentnivå på cykeln du hyrde?

Såg riktigt fint ut faktiskt. Duktigt avis! Passa på att cykla lite från mig!

Som TnT skrev lämnade jag Thailand för Malaysia å där finns grottor. Det finns grottiga trails i Thailand med, men kom aldrig med på bild.

Cyklarna i Thailand var B. Hade Deore som bäst å det var skavanker här å där.

Däremot var cyklarna i Langkawi betydligt bättre där vid Cable Car. Min hade full XT utom bromsarna som var V-Deore tror jag. Min cykel hade crossridehjul och thomson stople och var bra med tanke på 10kr/h eller 60kr/24h

Orbean som jag provade innan hade kolfiberstyre, fulcrumhjul mm så cyklarna var typ Mid range kanske man kan säga. Ligger kanske runt 9-15.000 i butik?

Orm, mja i Langkawi solar & badar man främst. Det finns inget nattliv och tillgång till spontan-öl är det ont om då många är muslimer där. Ska du komma hit räcker det med typ 3-4 dagar då hinner du se allt å cykla lite å så. har du möjlighet att ta med dig din LVG tror jag du kommer få mer cykelupplevelser då att bege sig ut själv i skogen i Malysia är ingen riktigt bra idé då det finns både cobra, anacondas å andra djur som kan göra dig riktigt riktigt illa. Även apor kan vara farliga :) Kör du däremot landsväg så finns det mycket fint att titta på. Ta med dig AP-mycket vatten då det egentligen bara finns två sesonger där, Varma årstiden eller regninga. Nu e det den varma årstiden där...sedan ä standarden låg här. Tänk 3 stjärnor i Malaysia = 1 i Thailand. men visst är det värt ett besök nu innan det blir överexpoaterat. Det påminner lite om Phuket på 80-talet.

Nu ska jag åka skidor och hämta ut mina DX-lampor ;)

Bang skrev:
> Fan va kallt det är!

fjöl av :D allt ä relativt :D

Då så, då var det min tur. Om tio timmar lyfter planet, ska till Bangkok och klafsa omkring i blod pölar. Sen blir det till nån söt ö och slappa.
Jag är tillbaks den 5 april, då vill jag att ni har städat bort de här lapp möglet som ligger över allt just nu.
Bye bye.
//P

42Hz skrev:
> *Dölj användarens inlägg*!!!

+1 :)

Ska jag dokumentera något speciellt? Har egentligen inga planer. Ska till Chiang Mai och sedan är resten upp till mig/er. Har redan sett det mesta så jag kommer ha tid att fota, besöka saker ni vill se/veta. Allt från bra cykelbutuker, fikaställen, tandläkare, optiker osv osv...

Ha det gött!

Själv ska jag njuta av 60cm snö, perfekta spår och sol. Men det är klart, cykla i kortbyxor är nice det me!

Åker du till Bangkok?

Globalistic skrev:
> One Night In Bangkok, sedan vidare mot Chiang Mai
> där bergen väntar...
Hoppas det snöar och blåser utav bara helvete :-( T

Globalistic skrev:
> Ska jag ta med mig ett par badbyxor eller två,
> hmm...

Det är sådana där som du som flyger långt på semester som har gjort att vi har fått såhär kallt ! :-( T

Åker till Bangtao på onsdag och skall vara där i 3 veckor. Det blir ingen cykling men skall träna löpning varje dag. Finns en tokbrant backe upp mot Surin beach

/Jari

Den här cyklisten mötte vi i Ao Nang för ett par år sedan.

5573_122085721865_533991865_2293307_735203_n.jpg ht=453

Lite av en stilpolis så funderar jag på följande.

Fel 1: Cykla inte i sandaler.
Fel 2: Plocka bort reflexerna.
Fel 3: Skaffa riktiga pedaler.
Fel 4: Använd ALLTID hjälm.
Fel 5: Man använder ALLTID cykelbyxor när man cyklar.
Fel 6: För lite vitt.
Fel 7: Orakade ben.
Fel 8: Flaskställ saknas
Fel 9: ...

AH! Lyckades sjävlklart missa det lokala cykelpasset igår :(
Jätte´kul att precis ha lämnat ifrån sig sin cykel hos uthyraren då man ser cyklist efter cyklist passera på sina bianci's, specialized m.fl. En kille hade zipphjul å en annan Cadel Evans WC tröja :)

Tillbaka
Topp