Hyrde cykel idag vid "Cable Car" - kabinbanan. Det fanns mycket lull-lull att hyra. Bilden under visar vilka fina cyklar det fanns att hyra.
En cykel med XT som jag hyrde kostade 5 RM/h eller 30RM för 24h. Ganska bra för en XT-utrustad cykel med XT och crossridehjul. Orbean som fanns dr hade kolfiberstyre å andra detaljer i kolfiber :) Dock var bakhjulet dåligt spännt så jag fick byta till Specialized istället.
Jag hyrde som sagt cykeln vid kabinbanan som ligger 10 minuter från flygplatsen. Många andra uthyrningsfirmor hyrde ut SS-mtb's som var en MARDRÖM för oss cyklister. Dessa stackars turister jag såg ute på vägarna kräktes nästan vid minsta lilla uppförsbacke cyklandes på dessa stormarknad/cykel-på-köpet cyklar som dessutom hade 24" hjul många av dem.
Då tyckte jag mitt val var klart bättre :) Plus att jag fick cykla i vacker natur med vattenfall & fina bäckar, omringad av tät djungel och sprudlande djurliv och höga väsen från insekter...
Har ni vägarna förbi Langkawi så slå maila "Din". Vår grymme taxi-kille som var mycket snäll & pratade bra engelska. Han finns på aca.lgk@gmail.com. Han tar 25RM/h och har 4/h paket för 100RM för sight seeing mm. Ge han bra med dricks då han sparar ihop till en iPhone!
Cyklarna finns vid Cable Car och firman heter CICLI - Cycle network Langkawi / G02 Oriental Village, Jin Teluk Burau 07100, Langkawi, kedah - langkawixride@gmail.com står det på visitkortet.
Som sagt, det fanns fina leder från 20min till längre. Vissa gick via vattenfall andra natursköna sevärdheter. Vattenfallet på bilden heter Seven wells waterfall och ligger på 250 meters höjd. DUKTIG klättring innan du når dit med AP-brant lutning. Nog det värsta jag varit med om i lutning, typ cykla upp för en svart skidbacke.
Här kommer lite bilder från turen.
/B
Dagens cykel, XT utrustad.
Kabinbanan uvanför. Den tog upp en på 700möh
Jag gör mig redo.
Det började bra. Brett, fint och platt.
Mitt ute i ingenstans.
600 meter med trappor, I don't think so! Vände efter det blev för brant...
Härlig utförslöpa med lösliggande stenar och tät djungel på ena sidan.
Det regnade ganska mycket på morgonen så det var lite blött å lerigt på sina ställen
Framgaffeln fick jobba mycket i leran och klarade jobbet galant!
Fina apor :)
Kom plötsligt ut på en väg när stigen tog slut :/
Väl ute på stigen igen.
Paus i hettan. Det var varmt å MYCKET fuktigt.
Svalkade fötterna i bäcken.
Tät djungel - check!
Sötte på ett gäng härliga killar :)
Härligt värre! Ett välförtjänt dopp under vattenfallet, LOVE IT!
Utsikt från toppen.