Nackdelar med stor MTB-ram?

svenh

Ny medlem
Hej!

Jag cykelpendlar till jobbet idag med en racer. Jag börjar fundera på att komplettera mitt cykelinnehav med en MTB av två anledningar:

* Jag vill kunna pendla några dagar i veckan även under den snöslaskiga/isiga delen av året

* Jag är sugen på att prova lite körning på (ganska ojämna) skogsstigar också.

Min racer har en 22" ram som jag trivs med och eftersom jag främst kommer att använda MTB:n till asfaltspendling, så är jag frestad att skaffa en MTB med 22"-ram ocskå. Jag har provcyklat en 22" i butik och det kändes bra.

Det verkar dock som jag enligt gängse MTB-tumregler, t.ex. wrenchscience, rekommenderas 18"-ram (jag är 185 cm lång). Därför undrar jag nu vad det finns för nackdelar med för stor ram vid skogskörning?

Mvh,
/Sven

nackdelar:

-klumpig
-seg, alltså inte kvick
-inte så rolig

ja egentligen förstår ja inte alls varför du ska köpa en mtb om du ändå ska förstöra meningen med en mtb. ser inte vad det är du tycker är så "farligt" me att välja en mtb i den storlek du ska ha, vilket bör vara runt 18-19".

en mtb ska inte kännas som racern.

nu vet vi ju inte hur stor racer du har, efterssom 22" inte är en racerstorlek, men 22" mtb, då ska du vara över 195 cm lång, oavsett om du ska köra asfalt eller i skogen.

om du nu översätter 22" till en racer som har en ramhöjd på 56 cm, så motsvarar det en 19" mtb.

Tar det enkelt: en 22 mtb ram är ca 63-64 cm lång. En 22 lvg ram (ca 55 cm) har ofta kring 54-56 cm topprör. Även om man oftast vill ha lite längre topprör på mtbn så är det för långt. Jag är 187 och vill inte ha för små mtbs, men ungefär 19-20 är lagom för mig.

Antingen så gör du som 99% av förstagångsköparna och köper en för stor ram, för att sedan (om du fortsätter med mtb) inse ditt misstag till nästa köp. Läropengar helt enkelt.

Eller så kämpar du emot dina instinkter och lyssnar på de råd du fått i den här tråden. 18 tum blir perfekt till dig.

Eller så skaffar du cyclocrossdäck och kör vidare på racern...

Tja, ska du mest pendla tror jag nog att du kan t.ex. köra med en Trek 19.5 utan att den känns för stor. Vet många som är ca 178-183 som kör en sån storlek. 18 tum om du vill köra mera tekniskt, men är du skicklig kör du lätt tekniskt med en 19-19.5. Men varierar storlekar så try before you buy.

Jag är 188 cm, köpte min första mtb i strl XL (motsvarade 22" vill jag minnas) efter expertråd från butik, kändes för stor i skogen. Därefter har jag haft två hojar i strl 19", trivts klart bättre med dem.

22" MTB och 185cm lång cyklist? Det skulle funka sådär bra i skogen. Jag hade en för stor MTB när jag stiftade min första bekantskap med riktig skogs-åka och det funkade bra första året sålänge skogen var platt och stigarna breda men så fort det blev lite tekniskt året efter och speciellt när det lutade lite så funkade hojen skitkass.

det kanske inte framgår här.. men 18" är storleken på ramen, förenklat sagt höjden på den. det måttet som är noga med är LÄNGDEN på ramen. en 17" kan tex vara större (längre) än en 19" beroende på modell och märke.

Själv har jag en 19" och är 176 cm. min cykel innan dess var en 17,5", och innan dess en 19". Alla cyklarna är dock precis lika långa för mig.

Jag tycker 18" låter litet för dig. men det beror ju vad du ska ha den till. leta efter en "effektiv topprörslängd" på runt 610-630 mm så blir det nog bra. själv kör jag med 600 mm, vilket jag sett motsvarar en 21" av en viss cykel, men 18" av en annan.

Dobi - Absolut. Canon har även en rätt seriös storlekskalkylator men den säger nog samma sak.

Sen beror det verkligen på hur man tänkt köra. En lite för liten cykel är perfekt då det blir riktigt stökigt och tekniskt. Men inte så kul på snabba stigar och grusvägen.

Lösningen är förstås att ha många cyklar....

Den är främst till att ha som pendlar åk, samt mycket lätta stigar. Jo jag använde deras kalkylator, men eftersom 22" eller XL är det största, kanske den rekommenderade den till mig fast jag egentligen behöver något större.

Men kommer en 22" vara liten eller stor eller lagom?
på min rejser kör jag 2xl 62cm ram

Senast ändrad:
61 cm överrör och 11 cm styrstam borde vara OK.

Jag är själv 197 och min förra var 2.5 cm längre men jag gillade det.

En 29er låter dock som ett bättre val med tanke på din planerade användning. :)

Ska som sagt köpa en cross från rose men ramarna kommer först i december. Yellowstonen finns för 5k = billigt och tillgänglig storlek för leverans.

edit : det är som sagt priset som är den stora faktorn här. så länge cykeln passar mig så blir jag nöjd. den är ett mellanting för pendlingen, tills dess att rose börjar skeppa ut nya crossar

Senast ändrad:
På crescenten står 26" för storleken på hjulen. Hos Canyon är det storleken på ramen. Center på vevlager till typ center på korsningen mellan överör-sadelrör. (rätta mig om jag har fel, men det bör väl vara där någonstans.) Hursom, tumangivelserna anger inte samma sak.

Tillbaka
Topp