Nackproblem med ökat drop

Jacke89

Aktiv medlem
Har sänkt styre allt eftersom och droppet ligger på ca 9cm är ca 175cm. Sitter bra med en hyggligt vass inställning. Vilket fall så har jag kört lite längre distanspass på ca 10-12 mil och har fått rejäl känning i nacken speciellt efter passet men börjar smyga på redan vid 6-7 mil. Försöker alltid titta med ögonen för att slippa lyfta skallen och växlar händerna mellan olika grepp osv.

Har suttit på Vättern 9 timmar utan problem då med ett drop runt 6cm

”Det är bara höja styret”, visst men som småbarnsförälder blir det endå bara ett par långbrakare per år. Så det är inte hela världen.

Jag är lite nyfiken på om ni som fått ont i nacken har ni tränat bort det allt eftersom eller gjort en annan inställlning?

Jag gjorde kanske fel men jag vet att jag bytte styrstammen på min touring till en högre (vinklad) och körde in mig i en hyfsat behaglig ställning. Sen när jag pausat några år och börjat köra långdistans igen med grushojen så känner jag av nacken nu igen. Men har inte haft men av det när det tränades bort med touringen (fick andra kroppsliga besvär dock :)).

Men ser man geometrier på hojar så känns de som något man tränar bort, iaf på bockastyren.

Hej ! För 15-20 år sen när jag cyklade mycket landsväg så hade jag en träningskompis som hade en gammal whiplashskada å han fick massa konstiga domningar när han cyklade länge , han fick ett ett svagt gummiband av en sjukgymnast som han använde för att träna upp musklerna runt nacke hals . Typ när han kollade på tv satt han med bandet å tränade det blev iallafall mycket bättre för honom.
Mange

Har sänkt styre allt eftersom och droppet ligger på ca 9cm är ca 175cm. Sitter bra med en hyggligt vass inställning. Vilket fall så har jag kört lite längre distanspass på ca 10-12 mil och har fått rejäl känning i nacken speciellt efter passet men börjar smyga på redan vid 6-7 mil. Försöker alltid titta med ögonen för att slippa lyfta skallen och växlar händerna mellan olika grepp osv.

Har suttit på Vättern 9 timmar utan problem då med ett drop runt 6cm

”Det är bara höja styret”, visst men som småbarnsförälder blir det endå bara ett par långbrakare per år. Så det är inte hela världen.

Jag är lite nyfiken på om ni som fått ont i nacken har ni tränat bort det allt eftersom eller gjort en annan inställlning?
En liten detalj som gjorde viss skillnad för min del är glasögon utan båge ovanför glaset…

Jag tycker det har blivit bättre, så ytterligare en bonus med bockstyre och trainer kontra rakt och utomhus.
Men det är nästan alltid vara att härda ut och träna upp.
Går det inte över eller blir värre så behöver man se över sittställningen.

Jag sitter mycket i bocken och har därför ofta gått på den känslan i inställningarna, hoodsen blir då en riktig bekväm viloplats. Men även styret med utsvängd bock "flare" ger en bekvämare ställning.

Kolla också styrstamslängd och förhållande till sadeln. Om du sitter krummare med ryggen nu än innan så kan det påverka för då översträcker du nacken sen. För max aero vill du ha så platt rygg som möjligt. En annan längd på styrstam kan också påverka.

Jag tycker det har blivit bättre, så ytterligare en bonus med bockstyre och trainer kontra rakt och utomhus.
Men det är nästan alltid vara att härda ut och träna upp.
Går det inte över eller blir värre så behöver man se över sittställningen.

Jag sitter mycket i bocken och har därför ofta gått på den känslan i inställningarna, hoodsen blir då en riktig bekväm viloplats. Men även styret med utsvängd bock "flare" ger en bekvämare ställning.
Har du bocken bredare än "vanligt" styre, eller hoodsen smalare?

Har du bocken bredare än "vanligt" styre, eller hoodsen smalare?
Det är bredare bock, hoodsen känns ganska lika utan att ha mätt. Bocken är inte oskön på racern men handledsvinkeln på Nitto-styret i bocken gör att jag blir bredare (o-aero).
Men allt sammantaget så känns det som jag skulle kunna tillbringa all vaken tid i sadeln och bara trampa.

Tillbaka
Topp