Nackskydd vid downhill/enduro

elintempest

Ny medlem
Hej!
Jag har läst på lite på nätet, men blir inte helt klok på det här med nackskydd vid enduro/downhill.
Vid downhillåkning (vad jag har sett själv) verkar det vara 50/50 på att bära nackskydd eller inte.
Vad är argumenten för/emot?
Det finns ju dels vanliga nackskydd likt de till cross osv, men sen finns det några som ser mjukare ut också? Hur är deras funktionalitet?
Hoppas på att kunna få lite input!

glitch

Aktiv medlem
De end argumenten emot vad jag sett brukar vara att de inte skulle hjälpa eller att de skulle leda till brutna nyckelben mm.
Personligen bryter jag hellre ett nyckelben än får skador på ryggraden och om det finns en viss chans att nackskydd hjälper så är det bättre än att köra utan där man garanterat inte får nåt extra skydd.
Men det är helt klart ett område där det skulle behövas mer forskning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag är skeptisk till mjuka, inom motorsporten fanns det nackstöd som många trodde var skydd men som är ett stöd under körning. Vid krasch så blev hävarmseffektev värre och utdragningen av kotor i nacken blev värre än utan.
Idag sitter hjälmen fast med remmar mot skyddet istället. De hårda typ Leatt brace är jag inte fantastiskt övertygad om heller men de borde hålla ner vinkeln på nacken vid en vurpa.

Foxis

Aktiv medlem
Leatt har länge haft speciella skydd för cykel. Lättare än cross-skydden, finns även att få i kolplast och väger då typ ingenting. I familjen kör vi alltid nackskydden på vid DH.

Ökad risk är väl som nämnt att skyddet flyttar lasten till bland annat nyckelben och det är ganska vanligt att de ryker istället. Men det är nog ett bra byte.
Annan risk som det var lite debatt om för ett tag sedan var risken för att skära upp halsen om de satt fel. Jag såg dock aldrig någon rapport där det hade hänt, så kändes mest som snack.

Enda riktiga argumenten mot är bekvämlighet och kostnad. Minns inte vad karbong-varianten kostade men det var nog 2-3k.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Har kört med ett Leatt i flera år och stått på huvudet några gånger och då kännt/upplevt att skyddet gjort nytta..... En gång så gjorde jag en rejäl OTB i sista branten på lilla kycklingen i vallåsen, där jag i princip tog hela smällen med huvudet, hjälmen var ful med grus/jord..... hade ömma revbend och ett snyggt blåmärke på bröstet efter skyddet samt en handledsfraktur..... vågar inte fundera på hur det hade gått utan skyddet.....

Klart att skydd kan kosta lite pengar, men vad är några tusenlappar mot ett liv utan full rörelsefrihet??? kommer aldrig att spara in på skydd!!

/C

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad bra, nu blev jag påmind än en gång om att jag måste köpa ett nackskydd. Ett billigt lär ju vara bättre än inget. Någon som testat biltemas? Det är ju så billigt att priset inte är ett hinder, men är det praktiskt, bekvämt osv?

glitch

Aktiv medlem
Det går nästan alltid att hitta Leatt / Atlas mfl. Etablerade på kampanj, hade inte chansat med Biltema....

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad bra, nu blev jag påmind än en gång om att jag måste köpa ett nackskydd. Ett billigt lär ju vara bättre än inget. Någon som testat biltemas? Det är ju så billigt att priset inte är ett hinder, men är det praktiskt, bekvämt osv?
Jag är av åsikten att ett billigt skydd ibland kan vara sämre än inget. Just den modellen som Biltemas ser ut att vara är jag skeptiskt till. Tjock och hög med hävarm snarare än att stoppa tidigare som Leatt.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Nja, ett skydd som sitter fel eller är konstruerat fel kan göra mer skada än nytta....... kidsen som hänger i skidparken på vintrarna med mössa under en allt för stor hjälm som sitter mer i nacken än på huvudet gör det bara en gång.....

Har ingen erfarenhet av biltema men skulle själv aldrig köpa skydd där!!!

/C

markar69

Ny medlem
Skyddet skyddar inte mot att böja nacken, utan hindrar kotorna från att komprimeras/krossas vid en stöt rakt uppe på huvet. Och fungerar då förstås bara med en fullfejshjälm gjord för att funka med nackskydd. Det är liksom meningen att nyckelbenet ska ta smällen.

Foxis

Aktiv medlem
Skyddet skyddar inte mot att böja nacken, utan hindrar kotorna från att komprimeras/krossas vid en stöt rakt uppe på huvet. Och fungerar då förstås bara med en fullfejshjälm gjord för att funka med nackskydd. Det är liksom meningen att nyckelbenet ska ta smällen.
Inte helt rätt. Det skyddar också mot viss överrotation, primärt framåt/bakåt.

twingate

Aktiv medlem
Har en nackskada (Atlaskota) pga överrotation. Oklart om ett nackskydd skulle hjälpt dock.
Statistiken är dock ganska tydlig vad gäller skador med vs utan. Leatt har ett whitepaper om det (givetvis bias risk) som är rätt lättbegripligt: https://www.leatt.com/product_uploads/ems_study/EMS Study.pdf

Deras CE certifikat beskriver testmetoden: https://www.leatt.com/product_uploads/ce_certificates/2020/Neck Brace GPX 6.5_DBX 6.5 - CE Certificate.pdf
50 J "Kerbstone" test enligt EN 1621-2. Känner inte till testet i detalj men antagligen ett typiskt drop-test med/mot en vinklad "anvil" som resulterar i slag och förskjutning.

Intressant att notera att deras CE märkning, Personal Protective Equipment 89/686/EEC, är en gammal standard som ersatts av en nyare. Antagligen passar det dem affärsmässigt att använda den gamla standarden eftersom kraven säkert är lägre :P

Antagligen är det värt att köra med ett nackskydd.

Valhalla_

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av biltema men skulle själv aldrig köpa skydd där
Biltemas verkar ändå hyfsat vettigt om man kollar i manualen. Långt ifrån det finaste och bästa men det verkar ändå vara någon form av testning bakom.
Screenshot_20200718-170942.png

Var förbi idag och provade det men det satt inte så skönt. Rätt stort, tjockt och klumpigt. Men man känner helt klart att det skulle göra nytta vid en krasch. Omöjligt att överrotera skallen..

twingate

Aktiv medlem
Biltemas verkar ändå hyfsat vettigt om man kollar i manualen. Långt ifrån det finaste och bästa men det verkar ändå vara någon form av testning bakom.
Visa bilaga 430330

Var förbi idag och provade det men det satt inte så skönt. Rätt stort, tjockt och klumpigt. Men man känner helt klart att det skulle göra nytta vid en krasch. Omöjligt att överrotera skallen..
Jäkla vag formulering där ang standarder: Är produkten utformad enligt EN standarderna eller är det deras "tekniska standard" för typkontroll som utformats? Saknas dessutom testcertifikat på tillverkarens sajt så högst oklart om produkten verkligen är testad och certifierad.
Säkert bättre än inget skydd alls...

glitch

Aktiv medlem
Jag har ett Atlas, det är rätt pyssligt med sina band. Hade jag köp igen hade jag köpt Leatt. Tror deras ergonomi är mer utprovad.

andjo024

Medlem
Har ett nackskydd med använder det inte då det hindrar mig från att titta dit jag vill och därmed markant ökar risken att jag kraschar. Det är väl egentligen enda anledningen jag kan komma på att inte använda det. Det här är något mx-legenden Ryan Hughes menat under en lång tid. Vissa skydd är bättre än andra i det här avseendet och man bör välja med omsorg. Lösningen för mig är ju att köpa ett nytt skydd men har inte kommit till skott.

Munkmunk

Ny medlem
Jag har inte tidigare kört med nackskydd men kollar på EVS R4 sport, är det någon som har en uppfattning om hur deras skydd är?
Även lite osäker på vilket överkroppsskydd jag bör para det med. Typ Alpinestars Sequence?
(som sagt ny på det här området så ursäkta om jag är ute och cyklar)

mikaeljc

Aktiv medlem
Jag körde tidigare med nackskydd, men när jag fick information om att det endast var när man landade rakt på hjässan som det med säkerhet hjälpte blev jag med tveksam. När skyddet är inpassat för att skydda maximalt enligt instruktion så kommer det att påverka möjligheten att röra på huvudet.

Jag har inte dömt ut nackskydd men jag har inte samma övertro på den skyddande effekten i verkligheten längre.

AX3L

Aktiv medlem
Jag körde tidigare med nackskydd, men när jag fick information om att det endast var när man landade rakt på hjässan som det med säkerhet hjälpte blev jag med tveksam. När skyddet är inpassat för att skydda maximalt enligt instruktion så kommer det att påverka möjligheten att röra på huvudet.

Jag har inte dömt ut nackskydd men jag har inte samma övertro på den skyddande effekten i verkligheten längre.
Just den typen av skada är nog dock ganska vanlig. Otb osv. Ger äckliga kotkompressioner som man inte alls nödvändigtvis vill ha. Frakturer är som jag förstår det ofta lättare att handskas med.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer