Nackskydd

Mårten

Aktiv medlem
Nackskydd
Tjena!
Inser att för varje år som går har jag mer att förlora på att krascha. Den inträffade olyckan i Järvsö fick mig att tänka på alla mina egna krascher och vilken tur jag ibland haft. Som den gången jag hoppade ur Xcelerator i Gesunda och rakt in i ett träd med huvudet före... Så, dags att revidera vad jag har för skydd. Den svaga punkten, utan att för den sakens skull ha gått all in på riddarrustning, är nu nacken.

Nackskydd står eventuellt på inköpslistan att användas vid åkning i Åre, Järvsö, och liknande. Men jag funderar lite på hur de lirar med ryggskydd. Har ett POC vpd-system torso (under tröjan). Det ryggskyddet har ingen cutout för nackskydd, men det kanske funkar ändå? Någon som provat? Som jag förstår det vill ingen tillverkare att deras skydd ska läggas utanpå något annat, så hur löser man det?

Såg på POCs hemsida att de skriver att skyddet lirar med alla nackskydd, men jag känner mig lite skeptisk till det?

Yes, jag har provat ryggskydd från Leatt, tyvärr har jag en kroppsform utanför deras mall. Så det funkade inte alls. Och japp jag var odödlig för bara ett par år sedan, mina personbästa i Järvsö är satta med bara knäskydd och hjälm.

Nackskydd
+1 på lite samma frågeställningar och problemformulering.

Jag är inne på ett nackskydd från Leatt, de känns marknadsledande. Tänker att man går på mellanmodellen 5.5. Prestanda utan att gå till överdrift liksom. Jag kommer garanterat köpa nytt ryggskydd också, för även där känns det som att jag behöver uppgradera.

Blev tipsad av en kompis att gå på Leatts ryggskydd också eftersom de har löstagbara kuddar i nacken för att vara kompatibla med nackskydden. Kan man prova Leatt någonstans? Alternativ?

Nackskydd
Jag köpte precis ett nackskydd Leatt DBX 3,5. Lirade perfekt med min POC VPD Air ryggskydd. Skillnaden mot de dyrare 5,5 och 6,5 var vad jag förstod att 3,5 inte har samma justeringsmöjligheter, men skyddsförmågan ska vara samma.
Tyckte att 3,5 satte jättebra på mig och kände inget behov av att justera på något och såg ingen anledning till att köpa de dyrare..

DBX är för cykel och GPX är för cross..

Nackskydd
Jag köpte precis ett evs r4 och det funkar ok med mitt mcryggskydd från alpinestars. Nackskyddet kändes lätt och spontana känslan var att efter ett par åk kommer man ej märka att man har det på sig ?

Nackskydd
Funkar det inte om man sätter på sig nackskyddet först och sen POC vpd system torso?
Har samma POC skydd och nackskydd är näst på inköpslistan men vill helst inte behöva byta ut POC till något annat men om det inte passar med nackskydd så är jag väl illa tvungen.

Nackskydd
Funkar det inte om man sätter på sig nackskyddet först och sen POC vpd system torso?
Har samma POC skydd och nackskydd är näst på inköpslistan men vill helst inte behöva byta ut POC till något annat men om det inte passar med nackskydd så är jag väl illa tvungen.

Nu har jag inte just VPD system torso men jag har nackskyddets ryggstöd ovanpå ryggskyddet VPD Air.. Det funkar! Hur bekvämt som helst.
Gissar att det är samma med system torso. Testa i butiken..

Testade DBX 3,5 för första gång idag och det satte helt perfekt. Bekväm och tänkte inte på den när jag körde..

Nackskydd

Jo det fungerar, men hur ska du få på dig en tröja efter det?

Nackskydd
Blev tipsad av en kompis att gå på Leatts ryggskydd också eftersom de har löstagbara kuddar i nacken för att vara kompatibla med nackskydden. Kan man prova Leatt någonstans? Alternativ?

Lelles MC i Uppsala kanske?

Kör själv Leatt Skyddströja 3DF Airfit Lite i kombination med Leatt DBX 5.5 nackskydd.
Passar perfekt ihop, dels med "uttaget" i ryggen för nackskyddets ryggplatta och 2 flärpar iskyddströdan som håller fast nackskyddet.

Nackskydd
Jag köpte leatt fusion 3.0, skall pröva det imorrn på Isaberg i tuffare åkning.
Spontant sitter det bra(Testat i en liten bikepark) , det är lätt och man känner inte av det så mkt!
Det är bröstplatta, ryggskydd och nackskydd i ett!

Nackskydd
Skaffade precis ett Leatt DBX 3.5 som använt i Järvsö och Gesunda i helgen. Funkade riktigt bra ihop med en POC PVD Air+ Tee under och en POC Coron hjälm. Märktes inte.

Med rygga på så kunde man ana det lite när man tittade upp någon gång, men jaja det funkade det med.

Nackskydd
+1 på lite samma frågeställningar och problemformulering.

Jag är inne på ett nackskydd från Leatt, de känns marknadsledande. Tänker att man går på mellanmodellen 5.5. Prestanda utan att gå till överdrift liksom. Jag kommer garanterat köpa nytt ryggskydd också, för även där känns det som att jag behöver uppgradera.

Köpte ett DBX5.5 och ett leatt ryggskydd, men ryggskyddet var alldeles för stort (följde storleksguide och den sade L/XL från 172 cm. Jag är 175. Men jag borde gått på magkänsla och köpt S/M. Men hur som helst, även med vanligt ryggskydd funkar det att ha nackskyddet. Tror dock det skyddar lite sämre eftersom det rör sig mer.

Kört 5000 hm i Åre idag och har knappt tänkt på skyddet.

Nackskydd
Tycker det är lurigt med nackskydd. Är en omdebaterad fråga i mx/endurovärlden ( motor alltså). Är inte självklart att det skyddar dig mer vid en krasch och finns även studier på att det bara flyttar skadan nedåt i ryggen och liknande.
Har själv nackskydd till enduron men använder det sporadiskt.

Viktigt att tänka på är att hjälmen passar med nackskyddet så de möts på ett bra sätt och inte hindrar normala huvudrörelser. Hjälmarna är iofs lite nättare på DH så det kanske inte är något problem här.

Vad ville jag säga med detta? Skydd löser inte allt, kör säkert!

Nackskydd
Tycker det är lurigt med nackskydd. Är en omdebaterad fråga i mx/endurovärlden ( motor alltså). Är inte självklart att det skyddar dig mer vid en krasch och finns även studier på att det bara flyttar skadan nedåt i ryggen och liknande.
Har själv nackskydd till enduron men använder det sporadiskt.

Viktigt att tänka på är att hjälmen passar med nackskyddet så de möts på ett bra sätt och inte hindrar normala huvudrörelser. Hjälmarna är iofs lite nättare på DH så det kanske inte är något problem här.

Vad ville jag säga med detta? Skydd löser inte allt, kör säkert!

Vilka studier? De enda studier jag sett visar på tvärtom, t.ex. denna:

Däremot är de som de nämner i intron till den studien tyvärr mycket myter och lögner om nackskydd som sprids, vilket gör att dess användning minskar.

Nackskydd
Ja nu var det några år sedan jag köpte mitt nackskydd och jag ligger inte och ruvar på dessa handlingar som jag läste då.
Menar att nyansera bilden lite och att man inte bara ska lägga sitt förtroende på skydd. Jag har som sagt själv ett nackskydd och återigen; kör säkert!

Nackskydd
Kan uppdatera min frågeställning tidigare i tråden om att Leatt nackskydd och POC vpd system torso sitter bra tillsammans med POC Coron hjälm, åtminstone när jag nu bara provade. Köpte mig ett GPX 4.5 på rea för 1600kr. Vet att det är för MX och inte MTB men skillnaden kan inte vara så stor och funktionen den samma?
Kommer utvärderas nästa helg i JBP så får se om det verkligen funkar.

Nackskydd
Jag tänkte köpa ett Leatt nackskydd till sonen för sommarens utförsåkning och har inte riktigt pengarna för ett cykelskydd... Vad är egentligen skillnaden på cykelskyddet jämfört med MX skyddet, förutom den hyffsat stora prisskillnaden?

För egen del undrar jag om någon provat ONeal NX2 om det kan vara bättre än inget alls eller om man lika gärna kan vara utan? :rolleyes:

Nackskydd
Jag tänkte köpa ett Leatt nackskydd till sonen för sommarens utförsåkning och har inte riktigt pengarna för ett cykelskydd... Vad är egentligen skillnaden på cykelskyddet jämfört med MX skyddet, förutom den hyffsat stora prisskillnaden?

För egen del undrar jag om någon provat ONeal NX2 om det kan vara bättre än inget alls eller om man lika gärna kan vara utan? :rolleyes:
Du har inte råkat hitta ett i kolfiber? Eller kanske är den med fällbart bakre stöd som är dyrare? Ser inte varför de skulle vara dyrare för cykel än mx. Det finns nackskydd från Alpinestars samt Atlas också.
Vuxna med kort nacke har ju problem med rörlighet med nackskydd, så det finns ju risk att din son inte kommer trivas med den.

Nackskydd
Du har inte råkat hitta ett i kolfiber? Eller kanske är den med fällbart bakre stöd som är dyrare? Ser inte varför de skulle vara dyrare för cykel än mx. Det finns nackskydd från Alpinestars samt Atlas också.
Vuxna med kort nacke har ju problem med rörlighet med nackskydd, så det finns ju risk att din son inte kommer trivas med den.
Jag har egentligen bara jämfört Bikster med mx24 ?

Nackskydd
Är nackskydd fortfarande något som anses korrekt? Har inte hängt mycket i downhillparkerna de senaste åren men vad jag siktat på sociala medier verkar inte proffsen köra nackskydd längre?

Nackskydd
Är nackskydd fortfarande något som anses korrekt? Har inte hängt mycket i downhillparkerna de senaste åren men vad jag siktat på sociala medier verkar inte proffsen köra nackskydd längre?
För mig allt funkade fint med riskanalys i huvet tills polaren bröt nacken på ett litet backe.

Länge sen hade vi Göteborgs DH cupen där de flesta åkte vissa stigar som rejsbanor i all möjlig skydd. Ett par år sen har vi åkt dem stigarna på stig/ enduro hoja bara i XC hjälmar och knäskyd. Nuförtiden åker jag ibland utan knäskyd, då jag tror att jag kör saktare och undviker svåraste nedfarter - Väldigt dumt. Samtidigt ser jag El-cyklister köra enklare stigar runt Gbg i all rustning och det gör mig ganska orolig. Guys are you safe?

Sen kör kula park killar på jäkla stora hopp och stenigaste partier i pisspot hjälmar och jeans. Trenden bara utökar sig till gubbar som uppenbarligen kan inte hoppa så bra.

Det som jag vill komma fram till är: i riskanalysen anpassar man utrustning inte till trender men till egen färdighet som MTB cyklist samt uppgiften/ förhållanden i spåret. Sen lägger man till lite för otur faktorn. Känner man sig osäker för att man har för lite eller för mycket skydd, ska man fan testa och anpassa.

En Jonte i full rustning på XC bana är inte riktigt säkrare än Skitunge som har bara hjälm på sig mellan har kastar no handers på 10m hopp. Skydd MINSKAR konsekvenser av kraschen till viss mån. Seriösa frakturer, dislokeringar, hjärnskakning elimineras ej. Kan man ej boosta hopp, hoppar i parken 2ggr om året, ska man fan inte ge sig på ett 10m hopp. Inte ens 5m, oavsett om det är en double eller en table. Man kan bryta ryggraden med den fetaste ryggskydd. Man kan bryta nacken med neck brace på.

Jag kör fortfarande med nackskydd om jag kör park. Det är en annan mental inställning än kvällstur på stigarna trots att svårighetsnivå kan vara skitsamma. Tävlar man? Icke fråga för mig. Jag tävlar inte. Vill inte skrota mig.

Nackskydd

Har inte fått ihop så mycket park i år, men på 4 dagar i Järvsö och 2 i Kungsberget har jag siktat… 2 nackskydd varav ett på en typ 6-åring.

Trådstarten till trots har jag inte skaffat något, med motiveringen att jag ju ändå kör så fegt och långsamt numera. Puckat egentligen.

Senast ändrad:
Nackskydd
Det är rätt stor skillnad på risk beroende på insats skulle jag vilja hävda...
Sen är jag livrädd för en Fogdö och ännu mer för barnens skull.

En annan faktor är att man MÅSTE inte köra park. Jag slutade med MC delvis för att jag tyckte risken var hög och skinnställ inte intresserade mig.

On topic. Tror inte jag sett någon med nackskydd på vallsåsen eller för den delen isaberg och än mindre på proffs

Nackskydd
Alltså. Jag äger ett skydd och har ganska bra konsekvenstänk. På 25 år med friåkning, downhill, slopestyle och BMX kan jag summera skadorna utöver skrubbsår till ett brutet ben i en hand, en trasig AC-led och några stukade fötter.

Min fråga är alltså snarare om det kommit nya rön som talar emot nackskydd? Det har ju länge varit en diskussion som svängt fram och tillbaka om nackskyddens inverkan. Ökad risk för fraktur i ryggen, ökad risk för nyckelbensbrott, allmänt ökad risk för krasch pga sämre rörlighet på huvudet osv. Tänkte alltså om det enbart är mode som ligger bakom minskat användande eller om det kan vara klokt att låta bli nackskyddet.

Min inställning till skydd är att det ska användas där det uppenbart hjälper och/eller skyddar mot de allvarligare skadorna utan alltför negativ påverkan i övrigt. Det brukar jag summera till ryggskydd, fullface, knäskydd och handskar. Och av och till nackskyddet.

Bjuder på actionbild med nackskydd bara för sakens skull.

20250626_201249(2).webp

Tillbaka
Topp