När byta/rotera kedja?

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Min tidigare strategi har tyvärr varit att köra till haveri, man ser till så kedjan har lagom med smörjmedel och när det börjar rappa lite i växlarna (eller efter en säsong) byter man både kassett och kedja. Men ja, detta blir ju ganska dyrt i längden när man börjar cykla mer och speciellt då man har flera cyklar. Så min fråga är, hur gör ni? Jag tänkte införskaffa minst 2 kedjor per cykel och växla mellan dessa, samt mäta kedjan och byta när den förlängts mer än 1/8 tum (eller vad det nu var man rekommenderade) per 24 länkar, men hur ofta bör man rotera tillexempel? Kort och gott, hur gör ni för att få drivlinan att hålla så bra som möjligt?

Senast ändrad:
När byta/rotera kedja?
Hm, varför växla mellan två kedjor? Blir inte den totala tiden som två kedjor håller kortare då, eller åtminstone lika? Kör med kedja ett tills det är dags att byta, byt till kedja två och kör på den tills det är dags att byta... osv. Och byt kassett och kransar i vederbörlig ordning.

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Anledningen/teorin till att du ska byta mellan kedjor är (som jag förstår det) att en kassett gärna sliter in sig med kejdan, och om du har en kassett "helt insliten" till en kedja och byter så kommer det passa dåligt och du får dålig funktion.

Hur mäter du slitage? Känsla, mil, driftstimmar, utsträckning med tumstock...?

När byta/rotera kedja?
AX3L sa:
Anledningen/teorin till att du ska byta mellan kedjor är (som jag förstår det) att en kassett gärna sliter in sig med kejdan, och om du har en kassett "helt insliten" till en kedja och byter så kommer det passa dåligt och du får dålig funktion.

Är väl därför en inte ska vänta för länge med att byta kedja? Känns som jag skulle vilja se nån form av test av det innan jag helt köper metoden. Kan dock vara svårt att utföra en dubbelblind randomiserad studie med tillräckligt stor sampel och godtagbart protokoll för att få fram ett signifikant resultat ;)

AX3L sa:

Gör jag inte. Lite slarvig, jag vet ;) Men om, så skulle jag använda kedjeslitagemätare. En sån där mätsticka som man petar in i länkarna och mäter avståndet mellan dem.

Bilagor

• Hot-Chain-Wear-Indicator-Bicycle-Accessories-Bike-Tool-Chain-Checker-Kits-Multi-Functional-Bic...jpg
    Hot-Chain-Wear-Indicator-Bicycle-Accessories-Bike-Tool-Chain-Checker-Kits-Multi-Functional-Bic...jpg
    24.2 KB · Besök: 123
När byta/rotera kedja?
Byt i tid så hinner den inte slitas så det påverkar. Byt senast vid 0.75% så hinner du förbruka ett bra antal kedjor innan det är dags att byta klingor och kassett.

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Olle - det luktar DOE, intressant :) Då skulle man ju också kunna ta med andra faktorer såsom underhåll (olja, rengöring), åkarens vikt/styrka osv för att få en prediktiv modell för hur länge kedjan håller! Exjobb, någon?

Hur som helst, den kedjemätaren du hänvisar till mäter lite intressant nog inte kedjeslitaget. Iaf inte det relevanta slitaget enbart, något bland annat Sheldon Brown utrett: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

Stigtramparn: Byta helt menar du då? Ja egentligen kanske det är det lättaste, och kedjor är ju inte så fasligt dyra heller.

När byta/rotera kedja?
AX3L sa:
Olle - det luktar DOE, intressant :) Då skulle man ju också kunna ta med andra faktorer såsom underhåll (olja, rengöring), åkarens vikt/styrka osv för att få en prediktiv modell för hur länge kedjan håller! Exjobb, någon?

Hur som helst, den kedjemätaren du hänvisar till mäter lite intressant nog inte kedjeslitaget. Iaf inte det relevanta slitaget enbart, något bland annat Sheldon Brown utrett: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

Stigtramparn: Byta helt menar du då? Ja egentligen kanske det är det lättaste, och kedjor är ju inte så fasligt dyra heller.

Precis, kom igen nu, KTH- och Chalmers- och alla andra teknikstudenter, vad väntar ni på?
Och tack för länken. Intressant läsning.

Luzen

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
olle/frost sa:
AX3L sa:

Är väl därför en inte ska vänta för länge med att byta kedja? Känns som jag skulle vilja se nån form av test av det innan jag helt köper metoden. Kan dock vara svårt att utföra en dubbelblind randomiserad studie med tillräckligt stor sampel och godtagbart protokoll för att få fram ett signifikant resultat ;)

AX3L sa:

Gör jag inte. Lite slarvig, jag vet ;) Men om, så skulle jag använda kedjeslitagemätare. En sån där mätsticka som man petar in i länkarna och mäter avståndet mellan dem.

Och hur använder man den?

Lejon

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Jaja, detta med kedjor och slitage väcker alltid känslor och närmast vidskeplighet.
Jag gör så här (10 och 11-delade cyklar):
Pendelcykel: kör året runt 200 km i veckan i snitt. Byter kedja efter kanske 400 mil. Kassett efter två kedjor. Smörjer kedjan med vad som helst men den är aldrig torr. Växlingen funkar bra på detta sätt.

Fincykel landsväg: efter kanske 500 mil byter jag kedja. Kassett vet jag inte, men det brukar hålla länge.

Mtb: här byts nog oftast om man ser per cyklad tidsenhet. Kassett (och drev verkar det som nu med n/w) byts varannan kedja.

Växla mellan olika kedjor som är smutsiga känns - förutom att det är tidsödande och själadödande - ovärdigt.

Senast ändrad:

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
olle/frost sa:
AX3L sa:

Precis, kom igen nu, KTH- och Chalmers- och alla andra teknikstudenter, vad väntar ni på?
Och tack för länken. Intressant läsning.

Och med tanke på att cykelsport är rätt stort iaf på Chalmers (vet jag av egen erfarenhet) borde underlaget vara iaf relativt gott! Samt en studie med HCK så är man hemma :) Men nu är vi lite väl OT kanske.

Henrik_E: Jo precis, flera dömer ut kedjeslitagemätaren eftersom den tar med slitaget på rullarna och det inte är något som påverkar kedjans funktion (ungefär så, mer om det i länken jag postade ovan). Dvs, det är stor risk att du får rekommendationen att byta kedja trots att den är okej. En vanlig linjal/tumstock har inte dessa problemen.

Lejon: Jo jag vet, det är många som går på tradition och myter snarare än fakta och det var därför det är bra med en samlad bild! Angående att det är ovärdigt att byta kedja, det må så vara. Men det är kanske ytterligare en stor fördel med att växla mellan kedjor var 100e mil (lvg) eller liknande, du har en god anledning att lägga den du bytt från i isopropanol (eller motsvarande) ett tag för riktig "djuprengöring". Det i sig lär väl hjälpa livslängden också.

Miracle

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
AX3L sa:

Feltänk, som jag ser på saken. En kassett å en klinga har en viss delning. En sliten kedja ändrar inte på det, dock så nöter den kraftigt eftersom ett fåtal tänder belastas istället för många. Så därför vinner man inget på att rotera slitna kedjor, skulle jag tro. :)

Frid!

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Miracle sa:
AX3L sa:

Feltänk, som jag ser på saken. En kassett å en klinga har en viss delning. En sliten kedja ändrar inte på det, dock så nöter den kraftigt eftersom ett fåtal tänder belastas istället för många. Så därför vinner man inget på att rotera slitna kedjor, skulle jag tro. :)

Frid!

Nja, det där med färre tänder kanske stämmer till viss del men det är inte huvudproblemet. Huvudorsaken till att en sliten kedja sliter mer är att den inte orkar hållas långt nere på kuggen utan klättrar upp mot toppen. Och den rörelsen är vad som nöter, som jag förstått det.

Men rotationen kan mycket väl vara en myt. Möjligen kan det ju vara så att det känns som att man får mycket mer livslängd eftersom de flesta av oss då "aldrig behöver köpa kedjor" (500x3 mil eller vad en kedja nu håller tar ett tag för en motionär)?

me.I.am

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Sliten kedja, längre mellan länkarna, sliter på kassetten, som jag förstått det. Är avståndet mellan länkarna optimalt på en ny kedja, eller lite lite för kort, att man räknar med lite inkörning tills optimalt avstånd uppnås?

SkipperO

Medlem
När byta/rotera kedja?
Jag har två kedjor som jag tänker skifta fram och tillbaka ett par gånger innan de är slut på min MTB med XT drivpaket som nästan bara går i skogen. Mäter och skriver ner slitaget då och då och konstaterar att jag har 0.25% slitage efter 90h/135mil/11mån så fortsätter det så kommer de två kedjorna vara slut efter 720h/1080mil/7,3år vid 1% slitage... Vid det laget är det kanske dax att byta till rullator istället.

Mäter med skjutmått både pitch och mellan rullarna över 6 länkar/tum och får ungefär samma resultat med båda metoderna, så skräcken för verktyg som mäter mellan rullarna är överdriven enligt mina mätningar.

Jag spolar av drivpaketet med vattenslangen när det är geggigt, typ var tredje tur, och oljar efter. Oljar efter varje cykeltur och torkar av det innan varje tur. Vattenslangen gör förvånansvärt rent och jag tillhör sidan som tror att lösningsmedel på kedjan är negativt. Kör med Shimano wet lube och en liten flaska räcker ett par år.

HåkanC

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Henrik_E sa:
Har inte HåkanC totalt dömt ut slitagetestare? Stållinjal ska det visst vara.
Nja, endast de som inte mäter det verkliga slitaget, som den i bilden ovan,
Men nu skall det finnas kedjeslitmätare som mäter det verkliga slitaget.
Men jag fortsätter att mäta mina kedjor med tumstock, den har jag mer användning för än ett "specialverktyg".

/Håkan

bikeshorts

Ny medlem
När byta/rotera kedja?
Rotera kedjor för att skona kassetten. Håller man kedjan inte över 1/16 tum slitage (500 mil) och avverkar tre fyra sådana kedjor har man skonat kassetten 1500-2000 mil . men man ska ju köra slut på grejorna så efter det kan man köra de samma tre fyra kedjorna en vända till upp till 2/16 tum slitage och få ut ytterligare 1500 2000mil. Kör så långt det går på kedjorna men max 2/16 tum slitage. Börjar det krångla på något sätt kanske det är dax för ny kassett annars är det väl bara att köra. Jag har en kedja 200 mil. En kedja 400 mil. En kedja nu på cykeln snart 500 mil. Tre nya kedjor finns också. snart dax för byte.

bikeshorts

Ny medlem
När byta/rotera kedja?
Har man dessutom en väldigt tätstegrad kassett där man använder de flesta kuggar flitigt så fördelas slitaget över fler kuggar och man kan köra samma kassett betydligt längre. Tex 12-23 använder mest de åtta 13-21 jämfört med en 11-28 som har bara sex kugg 13-21

perlinde

Medlem
När byta/rotera kedja?
Det är väl som med mjölken, du avgör själv om kedjan/kassetten är bra. Byter själv kedja ca var 400 mil på pendlings-CXen, främst baserat på ökat drevljud. De brukar då vara töjda klart över det rekommenderade. Kassetten är trots detta oförskämt fräsch efter 1600 mil, särskilt med tanke på året-runt-cyklingen, se bilden, ny klinga bakerst. Tänkte fortsätta med mitt "slarv" bara för att se hur länge det funkar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    203.5 KB · Besök: 58

Stuvarn

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Jag använder Park Tool CC-2 chain checker...å byter kedja när slitaget närmar sig 0.75! Blir ca 150-175mil per kedja å vid 3:e kedjebytet byter jag oxå kassetten! Funkar för mig......

Bilagor

• Bild 607.jpg
    Bild 607.jpg
    132.6 KB · Besök: 61

bikeshorts

Ny medlem
När byta/rotera kedja?
Jag räknar aldrig länkar. Mäter bara 12 tum. Mät från en punkt på kedjan och kolla motsvarande punkt 12 tum bort. Är det identisk träffpunkt. Eller hur mycket diffar. Diffar det till första strecket på tumstocken har den töjts 1/16.

Konkret

Ny medlem
När byta/rotera kedja?
bikeshorts sa:
Jag räknar aldrig länkar. Mäter bara 12 tum. Mät från en punkt på kedjan och kolla motsvarande punkt 12 tum bort. Är det identisk träffpunkt. Eller hur mycket diffar. Diffar det till första strecket på tumstocken har den töjts 1/16.

Om den har töjts till 1/16 är dags att byta då? Har Sheldon en fin sida om detta eller?

AX3L

Aktiv medlem
När byta/rotera kedja?
Tack för alla intressanta svar (fyll gärna på med mer erfarenheter)!

Tumstock får det helt klart bli för min del, utan att lägga någon värdering i hur bra andra verktyg fungerar. Tror jag håller mig till en kedja i taget dock, och kör tills den är lagom sliten innan jag byter ut den helt. Att ta bort kedjan och rengöra den med jämna mellanrum kan man ju göra ändå!

Topp