Någon gått från 29er till 26a.

Magnus290

Ny medlem
Tjena. Börjar fundera på att uppgradera o lätta min 26a men om jag ev går över till 29er så är ju alla komponenter bortkastade. Har undvikit att prova 29er för att inte drabbas av oerhörd GAS. Vet inte om skillnaden är enorm cyklarna emellan o jag tävlar inte heller. Motionsklass på långlopp är väl max vad jag ger mig in på men då som en sporre av mig själv. Dock hör man ju mest att folk som går till 29er är nöjda o inte vill tillbaka. Vad är era synpunkter storlekarna emellan? Ännu intressantare, är det nån som gått tillbaka till 26a?

Är övertygad att jag själv är största begränsningen för att åka fort och att det går bra att åka fort på bägge storlekarna. Billigast vore ju att uppgradera med lättare hjul o övriga rörliga komponenter på nuvarande cykel o lägga resten av tiden på träning. Samtidigt så har man ju en förmåga att vilja köpa sig till prestanda.

Vad är era synpunkter. För o nackdelar med 26 - 29 o blir åkningen roligare på ena eller andra? Blir skillnaden verkligen enorm, tveksam om jag verkligen märker det på några minuter utanför en cykelaffär eller om jag bara skulle köpa på hype o reklamtrycket???

Hjälp mig reda ut detta

// Magnus

Köpte precis en 26" heldämpad och har annars enbart kört på ht 29ers sen 2010. Beror mest på vilken typ av cykling du kör. Kommer behålla mina två ht och köra fs när det blir mer all mountain cykling som nere i alperna eller långlopp då det spar mer på ryggen. Tycker det är lite mer liv i 26:an men sen beror det mycke på model, har en kona unit SS 29 som känns riktigt seg och stabil samtidigt som min stumpjumper 29a är bra mycke roligare och smidigare.

Där jag bodde tidigar hade vi riktigt snabba och fina leder med bankade kurvor och i överlag inte mycke stök, hade jag stannat där hade jag aldrig skaffat en 26a men med flytten fick jag mer kuperade leder med roliga utförslöpor samt alperna inom helgavstånd och då passar nog den nya cykeln bättre.

I stort handlar det nog mest om vad man är van vid. Jag trodde aldrig jag skulle köpa en 26a igen men blev så till slut och ångrar det inte än så länge. Kört nått lopp här nere då min andra cykel skulle passat bättre men den nya är roligar så blivit den iaf. Dock är jag sugen på en stumpjumper fsr 29a också..

Antagligen förvirrade mitt svar mer än det hjälpte.. =D

Jo det är ju sant det du säger om att det beror på vad man vill ha för egenskaper. Känner inte att jag har några större problem att ta mig fram på stigar o stök med den jag har idag. En enkel Scott aspect 20. Där det tar stopp är där jag behöver träna mer typ branta klättringar, bunnyhops över stock o sten, spänger mm men det hjälper ju inte cykeln till med utan det är ju bara min egen träning som gör det.

Vill ha en smidig cykel, bra axeleration. Känns som jag skulle uppnå det med nya lättare hjul o lite lättare komponenter ev en lätt fulchina ram.

Någon annan som bytt till mindre hjul??

Jag investerade i en 29er i våras, mycket på grund av att alla lovprisade dem så mycket här på forumet och jag ville veta om jag skulle bli snabbare på en. Tanken var att testa mig fram för att se om det var något jag skulle vilja tävla på i framtiden.

Körde en tävling på den men gillade aldrig "traktorkänslan". Bestämde mig nyligen för att göra ett ordentligt test där jag jämförde min 29er mot min 26er på två olika slingor (den ena kuperad och den andra flack och teknisk) och var snabbare med 26ern på båda slingorna. Så jag kommer fortsätta tävla på 26er.

Tror egentligen att det handlar om att ha en cykel som "hjälper" med det man är svag på som cyklist. Är man sämre på klättring och på teknisk cykling kan man säkert vara snabbare med en 29er men personligen ser jag ingen av dem som min svaghet.

Linus, det stämmer väl med vad jag trott med. Föraren är viktigare än cykeln.
Topp 3 i världscupen är ju kulhavy - 29er, Absalon - 26, schurter - 27,5 och alla tre kan vinna men som jag ser det är det mer beroende på dagsform än cykel. Sen är det ju vad som passar ens körstil mm.

Intressant med ditt test, har själv inte kört i skog med 29a bara utanför cykelaffär o det säger ju inget.

mood skrev:

>
> Körde en tävling på den men gillade aldrig
> "traktorkänslan".

Alltså, det finns tjugosexor som är traktor och det finns tjugonior som är busiga. Man får dock tänka till lite mer för att skapa en busig tjugonia. Det handlar om G-E-O-M-E-T-R-I.

EDIT: Får man gissa att du köpte heldämpad tjunia?

Senast ändrad:
Då gissar du fel. Väntar med heldämpat tills jag är gammal och har ont i ryggen :P
Självklart håller jag med om att det finns 26or som känns som traktorer också. Försökte bygga min 29er så lätt som möjligt (inom en budget) och viktmässigt är jag nöjd. Hjulen väger strax under 1500g och hela hojen ca 9,5kg vilket jag tror iaf har dämpat segheten och traktorkänslan som jag vet andra 29ers kan ha. Dock kommer den nog aldrig bli lika kvick och lätthanterad som min 26er.

Tillbaka
Topp