Någon här som pendlar långt, på vad isf?

Raftö

Aktiv medlem
Jag har 40km till jobbet, tyvärr lika långt åt andra hållet. Att åka bara åt ena hållet med cykel och kommunalt åt andra fungerar inte för mig. Åker bil idag.

Är det någon här som är långpendlare på elcykel och vill dela med sig av erfarenheter, cykelval främst kanske men även väskor, plagg och annat?

Vet inte hur mkt du orkar trampa på en elcykel men när det är så jäkla långt som 8 mil så kanske det vore läge att kolla på en 45 km/h pedelec? Jag testade en Riese & Muller Superdelite för några år sedan med en Bosch CX Performance samt batteri på 1000 Wh. Räckte lätt i 10 mil. Bekväm o kan t o m fås med ABS. Gör enorm skillnad att trampa fram i +40 km/h jämfört med +20...

Nackdelen är att du inte får köra på cykelbanor med en sådan men det kanske inte är ett problem.

. Gör enorm skillnad att trampa fram i +40 km/h jämfört med +20...

Nackdelen är att du inte får köra på cykelbanor med en sådan men det kanske inte är ett problem.
Jo, det är ett problem. Ifrån Åkersberga där jag bor går det iofs att välja vägar tills största del men en del cykelbanor måste användas, över Stocksundsbron t ex. Tänkte om en Orbea Gain eller Trek Domane+ kunde ta udden av backarna så var 80 km inom räckhåll men det blir mycket tid på cykeln också om man snittar 25km/h..

Jo, det är ett problem. Ifrån Åkersberga där jag bor går det iofs att välja vägar tills största del men en del cykelbanor måste användas, över Stocksundsbron t ex. Tänkte om en Orbea Gain eller Trek Domane+ kunde ta udden av backarna så var 80 km inom räckhåll men det blir mycket tid på cykeln också om man snittar 25km/h..
Ja, det kanske inte är görbart när det tar så lång tid. Du kanske tröttnar efter några rundor i pissigt väder?

Viktigt är väl att du hittar en elcykel som ger litet motstånd (motorn alltså) över 25 km/h. Vet inte hur långt ett litet batteri räcker men du lär väl behöva ladda det på jobbet. Fazuan på Trek-cykeln har jag testat. Den är inte stark, tvivlar på att det verkligen är 50 Nm. Men den är ganska trevlig då den inte låter alltför mkt o av vad jag kommer ihåg så ger den inget större motstånd över 25 km/h. Testade den på en Trek eCaliber för ett par år sedan.

Senast ändrad:
Jag har 40km till jobbet, tyvärr lika långt åt andra hållet. Att åka bara åt ena hållet med cykel och kommunalt åt andra fungerar inte för mig. Åker bil idag.

Är det någon här som är långpendlare på elcykel och vill dela med sig av erfarenheter, cykelval främst kanske men även väskor, plagg och annat?
Långt är ett subjektivt begrepp, jag har 27+27 km och det är ju knappt uppvärmning för många landsvägscyklister. ?
Konkret cykelval berättar jag gärna om i PM. Men med kläder har jag gjort det litet bekvämt för mig genom att helt enkelt inte cykelpendla när det regnar. Eller åtminstone inte när det väntas regn eller regnar nu, då tar jag bilen, mer hardcore är jag inte. Därför behöver jag inte försöka hitta den där omöjliga kombon av vattentäta plagg som ändå andas. Skulle det ändå komma en skur så blir jag litet våt bara.

Är det varmt så cyklar jag i ett par tunna piratshorts i syntet från Engelsons. Litet svalare så kompletterar jag med ett par hellånga löpartights, för mig funkar den kombon ner till kanske 4-5 grader. Sen har jag nyss köpt ett par Craft Lumen SubZero Wind Tights, använde dem härom dagen i typ +2 utan något annat över och bara kalsonger under. Klockrent, funkade förvånansvärt bra!
På överkroppen har jag innerst en tunn funktionströja i syntet, antingen Engelsons eller Craft. Sen blir det beroende på väder; är det varmt räcker det förstås med funktionströjan men annars rampar jag upp med i tur och ordning en tunn jersey, en långärmad jätteskön Craft cykeltröja/jacka, ytterst en Rapha Commuter Lightweight Jacket vindjacka och om det är riktigt kallt en tunn fleecetröja under vindjackan. Raphajackan är tunn och flimsig men gör sitt jobb och väger typ som en spottloska.
Väskan är en traditionell sidoväska, en gammal historia från Sportex med stor gubbvarning. Skulle hellre vilja ha en långsmal väska helt ovanpå pakethållaren, i stil med AVS Travel Top eller AVS Zap Top men båda de är litet för små för mig.

Långt är ett subjektivt begrepp, jag har 27+27 km och det är ju knappt uppvärmning för många landsvägscyklister. ?
Konkret cykelval berättar jag gärna om i PM. Men med kläder har jag gjort det litet bekvämt för mig genom att helt enkelt inte cykelpendla när det regnar.
Jag är inte landsvägscyklist utan multimotionär så sträckan kommer till början vara en rejäl tröskel utan el. PM:ar om cykel. Check på att inte cykelpendla de blötaste dagarna, var nog inne på den ändå.

Yes, jag såg den men den verkar vara slut i lager tills ersättaren annonseras. Förhoppningsvis taggar de upp sig och erbjuder kolfiber och fler utrustningsnivåer. Bättre att köpa rätt direkt än att hålla på och uppgradera eller ännu värre sälja och köpa rätt sen.

Den R&M jag testade hade remdrift o Rohloff 14 spd vilket var smutt. Jag tror om det ska pendlas i 45 km/h med stark motor så är nog remdrift att föredra ur hållbarhetssynpunkt.

https://www.stromerbike.com/en ser intressanta ut oxå. De har motor i bakhjulet vilket inte gör drivlinan till en svag punkt. Finns t o m med Pinion växellåda o allmänt i lite coola varianter. Har dock ej provkört ngn själv men har hört andra som säger att de känns starka trots navmotor.

Fast får man diskutera 45 km/h pedelec här? Gissar att ngn blir sur o kallar det moped inom kort... :ROFLMAO:

Fast får man diskutera 45 km/h pedelec här? Gissar att ngn blir sur o kallar det moped inom kort... :ROFLMAO:
Det får man riskera och samtidigt respektera reaktionerna. Jag kan hålla med om att en s-pedelec är väldigt lite cykel, min normala "köpa cykel"-glädje går inte igång iaf.

Men jag kan ju iaf hålla van Vleuten stången med en sådan. :giggle:

Det får man riskera och samtidigt respektera reaktionerna. Jag kan hålla med om att en s-pedelec är väldigt lite cykel, min normala "köpa cykel"-glädje går inte igång iaf.

Men jag kan ju iaf hålla van Vleuten stången med en sådan. :giggle:
Nä, så är det väl men om det är det som gör att det går att pendla över ett visst avstånd ö h t så tycker jag nog man kan få överväga saken. Du måste ju fortfarande trampa men samtidigt kommer man ju faktiskt billigare undan med en vanlig moped, fast där går väl ändå gränsen... :unsure:

Nä, så är det väl men om det är det som gör att det går att pendla över ett visst avstånd ö h t så tycker jag nog man kan få överväga saken. Du måste ju fortfarande trampa men samtidigt kommer man ju faktiskt billigare undan med en vanlig moped, fast där går väl ändå gränsen... :unsure:
På en så lång sträcka så blir det ju ändå två timmar om dagen med en s-pedelec och rätt mycket bra vardagsmotion. ?

Den kräver mopedhiälm, registreringsbevis, trafikförsäkring och AM förarbevis, så… det är väl en moped enligt lagen, om man ska vara petig.

@Tompot pendlar mycket med R&M, han kan fylla på med pendlingstips.

Ojdå, här var man taggad.

Ja det stämmer att jag pendlar med R&M HS-cyklar, dock inte så mycket nuförtiden då pandemin tvingade arbetsgivaren att tänka om gällande hemarbete. 32 km enkel till jobbet, från början kändes det extremt långt men idag är det "bara en cykeltur" och hade faktiskt kunnat pendla lite längre än så.

Att cyklarna driver till 45 km/h gör inte att man håller det i snitt, brukar få till runt 35-36 i snitt på den lilla hojen och 32-34 på den stora. Det kan vara bra att känna till om man kalkylerar restid.

Det fungerar på det hela taget bra, året runt också, här i Skåne. Vinterhalvåret har jag Ice Spiker Pro på hjulen, det är främst svarthalka som man får gardera sig mot här. Med klimatförändringarnas mildare vintrar räknar jag med att inte behöva byta till vinterdäck framöver.

Blåst, nederbörd och kyla är tre faktorer som gör resan sur. Men om bara två av villkoren är uppfyllda är det ganska okej, det är när alla tre drabbar samtidigt som man önskar sig något annat på vägen hem.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp