Någon mer som märkt av lågkonjuturen,

Linkenn

Aktiv medlem
Nån mer som märkt av lågkonjukturen?
Själv har man blivit varslad från jobbet som man nästan har slitit troget åt i 3år.
Men nu har man mera tid åt cyklandet och utlandsresan till tailand i två mån. (18feb-16april)
Länktar som fan efter lite ljus efter allt mörker i vinter.

Senast redigerad av en moderator:
captain8track skrev:
-------------------------------------------------------
> bensinen har blivit billigare

Japp det har den...och det är man mycket glad över =)

Underentreprenörer som nästan slåss om jobben, när gränserna för vem som ska göra vad inte är riktigt klara så är alla där :)

Som tur är så har vi rätt gott om jobb trots allt.

captain8track skrev:
> bensinen har blivit billigare

För att inte tala om bolånen.

Jag skulle vilja påstå att på kort sikt så kommer 2009, för de som har kvar jobbet, att blir ekonomiskt sett riktigt bra. Cykelmässigt vet jag inte. Pengar är sällan bra för formen.

För alla som inte berörs av uppsägningar kan det knappast bli nåt negativt. Har man ett jobb där man sitter säkert, om man pluggar med studiemedel, om man är pensionär eller har långtidsbidrag i nån form, så kan man knappast märka av nåt särskilt, och en hel del blir nog snarast positivt. Särskilt om man sitter med sunda lån (dvs med god marginal för värdeminskning på säkerheten).

Själv har jag inte märkt av den, men jag pluggar ju, så det är inte konstigt. Jo, en sak har det påverkat - jag är nu ännu mer övertygad om att plugga alla sex år som jag kan få studiemedel för. Då har jag nämligen fem terminer (drygt två år) kvar innan jag ska ut på arbetsmarknaden, och sannolikt har det vänt uppåt då.

Billig bensin och lägre räntor är trevligt för konsumenten det kan inte förnekas.
MEN, vi ska alltså genom att öka miljöförstöringen och genom att låna ännu mer pengar, konsumera oss ur krisen. Som att släcka eld med bensin.

bengt skrev:
> Billig bensin och lägre räntor är trevligt för
> konsumenten det kan inte förnekas.
> MEN, vi ska alltså genom att öka
> miljöförstöringen och genom att låna ännu mer
> pengar, konsumera oss ur krisen. Som att släcka
> eld med bensin.

precis, alltså skitkul :D

Jo, man jobbar i en konjuturkänslig branch så visst märkt att det är tuffa tider. Först höga bensinpriser och nu allmänlågkonjutur, vi jobbar så mycket vi bara orkar nu. Sommaren var bra och hösten ännu bättre på jobbet och fortfarande mycket att göra, men ni har väl redan räknat ut vad det är förnågot jag jobbar med. Cyklar i en liten cykelbutik och verkstad som mest håller på med vanliga citycyklar som folk trampar till jobbet med varje dag.

För oss som har kvar våra arbeten så ser det bra ut. En hel del blir billigare, iaf för dem med lån och som kör mycket bil. Tyvärr blir nästan alla semestermål dyrare pga kronan.

tomcaten skrev:
> jo, dem har sparkat 50 000 anställlda ifrån mitt
> jobb.
>
> sug på den...
>
> gissa företag ngn?
>
> /Matt

GM

Nja tycker det mesta har förbättrats. Och nu blir det ännu mer över i plånkan då skattesänkningarna kommer
Soppan har sjunkit dramatiskt i pris så nu kan man ju åka bil överallt:) Hejdå SL. En tillfällig trend förmodligen, oljan är snart på 100 igen

bengt skrev:
> Billig bensin och lägre räntor är trevligt för
> konsumenten det kan inte förnekas.
> MEN, vi ska alltså genom att öka
> miljöförstöringen och genom att låna ännu mer
> pengar, konsumera oss ur krisen. Som att släcka
> eld med bensin.

Förstör du naturen genom att ha råd och köpa en lägenhet istället för att vara fast i nått värdeöst kommunalt bostadsbolag, som höjer hyrorna med 5-10% för att "räntorna" gått upp...

Tror inte folk varken kör mer eller mindre bil, för att bensinen går ner däremot kanske man köper bättre mat än eldorado.

captain8track skrev:
>
> Förstör du naturen genom att ha råd och köpa
> en lägenhet istället för att vara fast i nått
> värdeöst kommunalt bostadsbolag, som höjer
> hyrorna med 5-10% för att "räntorna" gått
> upp...
>
> Tror inte folk varken kör mer eller mindre bil,
> för att bensinen går ner däremot kanske man
> köper bättre mat än eldorado.

Sant. Det har ju visat sig att i det prisspann vi sett på bensin hittills är konsumtion tämligen okänsligt för priset. Och vad gäller konsumtion i allmänhet så är det synd att folk sätter ett absolut likhetstecken mellan konsumtion och miljöförstöring. Den bättre maten du nämner kan ju till exempel vara "ekologiskt" framställd. Citationstecknen är på grund av att jag inte är helt bekväm med att ta det något missbrukade ordet i min mun.

1 kr mindre för varje liter bensin, gör ju inte att jag kör mer, det är ju typ 55 kr vid varje tankning, om ens det. möjligen att ja köper lite bättre mat istället

Kan bara hålla med "Scott tokig", Det har nog knappt börjat än. Vänta bara tills alla varslade verkligen får gå hem och "blir utan lön" och inte konsumerar lika mycket som i dagens läge. Men nu ska man ju faktiskt tänka positivt, annars kommer vi inte ur lågkonjunkturen.

Riktigt tråkigt för alla er som blivit varslade, jag lider verkligen med er!

Själv tror jag att jag klarar mig. Det ända jag märkt hitills är att jag fick jobba på annan ort veckan före jul då det inte fanns nått jobb här hemma, annars rullar det på för tillfället.

Så länge man har jobbet kvar är det ingen större fara. Men det är nog många som är belånade långt över vad de klarar med a-kassa. Inte kul att ha satt sig i den sitsen när uppsägningen kommer.

Räntan är förvisso lägre, men å andra sidan hjälper inte inflationen till lika mycket att minska värdet på lånen.

skaparn skrev:
> Passa er. Snart kommer Cars are Coffins-maffian

Här är jag!
Jag hade hoppats på att lågkonjuturen/miljötänkandet skulle märkas av runt tolvslaget. Men ack vad fel jag hade, de pangade på med sina fyrverkeriet som vanligt.
Får väl se hur man har det med jobb när man kommer tillbaka efter helgen, jag började på nytt jobb i september så drar dom ner så ryker jag nog.

August skrev:
> Citigroup?

Ah de e rätt August men skönt nog så sade jag upp mig för inte så länge sen.

Hittat ny tjänst på annat företag ist. men inom samma bransch=)

Konsult-branchen blev hård, jag varslades men hade redan hittat nytt jobb inom koncernen när beskedet kom... de flesta av mina kollegor hade inte sån tur att de satt på rätt kompetens för andra uppdrag. Nu känner jag mig ganska "safe" med uppdrag endast inom den offentliga sektorn istället för tidigare privat sektor (Volvo).

captain8track skrev:
> Lite lustigt att så fort högern kommer in i
> leken, kommer en ekonomisk kris till
> rödvinskommunisternas stora lycka

Det har ju skett förut, i.e 1994.

fast denna kris är ju global, jag tror inte svenska politiken har gjort den här oredan.

Det startade huvudsakligen i usa och spred sig sen till andra delar av väst-världen.

Det spårade ut efter att bank-jättarna inte kunde nöja sig med vanliga, ändå stora vinster, ville göra ännu större vinster och nu sitter dem me skägget i brevlådan.

tomcaten skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lite lustigt att så fort högern kommer in i
> > leken, kommer en ekonomisk kris till
> > rödvinskommunisternas stora lycka
>
>
> Det har ju skett förut, i.e 1994.
>
> fast denna kris är ju global, jag tror inte
> svenska politiken har gjort den här oredan.
>
> Det startade huvudsakligen i usa och spred sig sen
> till andra delar av väst-världen.
>
> Det spårade ut efter att bank-jättarna inte
> kunde nöja sig med vanliga, ändå stora vinster,
> ville göra ännu större vinster och nu sitter
> dem me skägget i brevlådan.

mmm, var det jag syftade på. Men o andra sidan så är väll alternativet Mona Sahlin och hon har fan inte riktigt alla indianer i kanoten.

jag lovar, detta kommer vi få höra i framtiden, att "när hägern hade makten gick det åt helvete". oflyt att det verkar pricka precis de år högern har makten, säger jag. hade nog inte sätt bättre ut vem den än va som styrde landet.

att bankerna i usa har en stor del i detta, kan nog ingen förneka.

Om Mona Sahlin bli Stadsminister så mailar jag Stephanov och frågar om det finns en plats extra hos honom i Kanada...

Jensen skrev:
> jag lovar, detta kommer vi få höra i framtiden,
> att "när hägern hade makten gick det åt
> helvete". oflyt att det verkar pricka precis de
> år högern har makten, säger jag. hade nog inte
> sätt bättre ut vem den än va som styrde
> landet.

Jo minsann, tänk vilket oflyt väljarna har. Och han heter inte hägern, utan Hägglund.

bengt skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag lovar, detta kommer vi få höra i
> framtiden,
> > att "när hägern hade makten gick det åt
> > helvete". oflyt att det verkar pricka precis de
> > år högern har makten, säger jag. hade nog
> inte
> > sätt bättre ut vem den än va som styrde
> > landet.
>
> Jo minsann, tänk vilket oflyt väljarna har. Och
> han heter inte hägern, utan Hägglund.

ja, han verkar ju ha mycket att säga till om, not :D

Jensen skrev:
> jag lovar, detta kommer vi få höra i framtiden,
> att "när hägern hade makten gick det åt
> helvete". oflyt att det verkar pricka precis de
> år högern har makten, säger jag. hade nog inte
> sätt bättre ut vem den än va som styrde
> landet.
>

Japp, och sedan kommer de att skylla sina tillkortakommanden på att det tar tid att "städa upp" från förra regeringen bla bla precis som de gjort förut när de återtog makten efter 90-talskrisen osv.

det har vi ju fått höra i 10 år efter förra gången. men de är väll alla av samma skrot o korn, många av dem som sitter längst upp, har ju aldrig haft nå riktigt arbete. därmed inte sagt att det inte finns de i riksdagen som haft det.

ähh, det är ju samma nissar allihop, blir inge bättre av att sossarna styr. speciellt inte om vi får MP och V på köpet :D men nu är detta ju en bit UT från va tråden handlade om :D så lämnar det där, det är ju ändå en högst personlig åsikt.

Ingenting gällande privatekonomin och jobb. Tvärtom, jag jobbar i en bransch som är okänslig för såna här svackor, företaget går bättre än någonsin. Synd att mina boräntor är låsta nåt år till ..

2011 är nog Sverige och världen tillbaka ekonomiskt igen, kommer ordna sig. Och med lite tur så höll Obama sitt löfte att köra igång omställningen för USA från oljeberoendet, å då följer andra länder efter och saker blir lite mer lovande även på miljöfronten.

Jag fick kicken från mitt fd konsultbolag som resultat av ett större varsel - fastän jag har uppdrag..(jobbar på PV) Det gjorde iofs inte så mycket då andra konsultbolag tycker att det är bra med anställda med uppdrag.

Tillbaka
Topp