Någon mer som märkt av lågkonjuturen,

Mina tankar går onekeligen till alla dom som har blivit drabbade genom varsel och kanske sitter på feta huslån mm. Tyvärr så tror jag inte att botten är nådd ännu då det en är en bankkris och en lågkonjuktur som samverkar i negativ mening. Botten kommer vi att få se någon gång mot sommaren tror jag.

Både jag och min sambo har dock vunnit genom att vi har gjort 'karriär' under denna bistra tid. Så här i efterhand kan man konstatera att utbildning har lönat sig. Men tankarna går återigen till de vänner som har blivit drabbade.

Senast redigerad av en moderator:
Vi har tyvärr sagt upp 68 av våra ca 600 medarbetare, detta är ingen rolig process. Jag tror tyvärr att många branscer kommer att ha det tufft under hela 2009.

För egen del är vi än så länge lyckligt skonade med tanke på den sjunkande bolåneräntan.

Miche skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Både jag och min sambo har dock vunnit genom att
> vi har gjort 'karriär' under denna bistra tid.
> Så här i efterhand kan man konstatera att
> utbildning har lönat sig. Men tankarna går
> återigen till de vänner som har blivit drabbade.

det är ju onekligen så att det är de som inte har utbildning och satsat allt på ett kort, med volvo, villa, vovve, industrijobb och 2,5barn sitter betydligt sämre till än någon som i värsta fall kan göra konsult uppdrag. Det man dock kan trösta sig med är att det nu går sämre för alla jävla new wawe yuppies!

captain8track skrev:
> Det man dock kan trösta sig med är att det nu går
> sämre för alla jävla new wawe yuppies!
>
Eeeeh, varför skall man trösta sig för att det går dåligt för någon överhuvudtaget!?

Det är glädjande att läsa att ´Geologen' med både precision och kraft planerar sitt intåg på arbetsmarknaden:) Välkommen!

Kommer den svaga kronan gör väl att cyklepryttlarna blir dyrare än vad som är hälsosamt...tjyvarna kommer sadla om /oldsberg/.

USD måste nog tappa, när det producerar lappar ett sådant enormt räddningspaket?

Miche skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det man dock kan trösta sig med är att det nu
> går
> > sämre för alla jävla new wawe yuppies!
> >
> Eeeeh, varför skall man trösta sig för att det
> går dåligt för någon överhuvudtaget!?

jag gillar verkligen inte folk med t ex Porsche jeepar.

men allvarligt talat, efter regn kommer solsken, och efter solsken kommer regn. Ekonomiska kriser är inget nytt. Folk kanske tänker efter istället nu innan dom köper en ny volvo på avbetalning, eller liknande. Man kan gnälla på amerikanska banker hur mycket som helst, men jag tror nog att gemene svensson har lånat på sig rätt bra under "the golden years".

Kan bli ett "intressant" år... stor risk att detta blir den allra värsta lågkonjunkturen som de flesta av oss någonsin upplevt. Vinstvarningar och varsel kommer med största sannolikt dugga tätt under 2009. IT kraschen var också riktigt, riktigt sur men om man ser över alla branscher kommer säkert det här bli mycket, mycket värre.

Börsen är också lite klurig. Börsen tar ju ut allting lååångt i förväg... dvs när en ljusning börjar skönjas så kan det gå fort, åtminstone på finansmarknaden.

Att köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt är kanske den svåraste konsten som finns att bemästra. Men för modigt folk med pengar i plånboken som lyckas pricka botten kan man säkert fynda både när det gäller det ena och det andra. (Fastigheter, aktier, företag, bilar osv... osv...)

Visst är det som så att för folk som får behålla sina jobb så kan det bli extra bra år med tanke på prisnedgångar, låga räntor och annat.

Man har ju varje fall en cykel? ;-)

Tillbaka
Topp