Någon som använder vajersträckare?

calobra

Ny medlem
Skulle just köpa en ny vajertång och sitter framför cyclecomponent. Då ser jag att det finns något som heter cable stretch tool. Som en tång du drar ut och fixerar vajern med då du ska skruva fast den. I mina ögon verkar det ju vara ett helt underbart verktyg. Men många pengar var det. Finns ett par varianter

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...ella/tanger/parktool-bt2-cable-stretcher.html för 370 kr

http://www.cyclecomponents.com/1/sv...g/generella/tanger/pedros-vajerstrackare.html för 145 kr

så har jag för mig jag såg en på biltema/jula/CO eller så för en femtilapp.

Hur dålig är den sämsta och hur mycket bättre är den bästa. Pedros för 145 borde ju också greja mitt behov av vajersträckande skulle men ju tycka...

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man ha den till?

Tja, den ska väl förenkla det där momentet där du med ena handen tex håller ihop bromsarmarna, den andra handen sträcker vajern och den tredje... handen insexskruvar fast vajern.
Verktyget ersätter ena handen...

fullkommligt onödigt. Vilken vaier skulle behövas monteras sträckt? mer än bara utdragen då.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett sådant verktyg i verkstaden, har använt det någon gång med en canti-broms.

Det är för omständigt att bruka tycker jag, går fortare på vanligt vis, och det är sällan man behöver sträcka upp saker som en gitarrsträng innan man drar åt.

funderade just på cantis jag med, men de blir ju egentligen bara bra om man har en sån där platta som man fixerar allt med när man monterar. Eller om man är ett fotbollslag :)

Det där verktyget verkar vara lösningen på ett problem som inte finns. Kasta bort pengarna på något annat istället.

Är det inte till strips? Har något liknande på jobbet till just strips och som spänner dom hårt snabbt och enkelt även på ställen som är lite knepiga. Skulle inte lägga för mycket pengar på det privat. Inte jätteofta som jag spänner strips.

Vilka partypoopers...
jag som tyckte jag hade hittat ett verktyg så nödvändigt och vackert i funktion att köptryckfingret skakade.
Helt klart är det inte ni som skrivit de positiva recensionerna på parktool-sträckaren:-)

Tillbaka
Topp