Någon som byggt en egen trainer...?

trampa

Medlem
Satt och drömde på trainern just och hur kul det hade varit med watt.
Men varför inte bygga en egen trainer? Ex ingen rulle som slirar utan en elmotor med en kassett (typ Lemond) och sedan ändrar man belastningen på motorn? Skulle inte det funka, eller? Kanske man behöver något sorts svänghjul ändå.

Verkligen ingen som byggt sig en egen? Ingen som sett något hemma bygge på nätet heller?
Jag är lite inne på en bilgenerator, de nya kan man styra belastningen på (med LIN tror jag).
Och de kan leverera runt 1,5kW vilket nästa borde räcka.

Problemet är varvtalet, det bör ligga på 1600 rpm för att funka. Och det är lite mycket om man sätter kassetten direkt på generatorn. 1600 x 2m = 3,2km/min = 192 km/h och det fixar jag inte (än). Men om man istället sätter en gummirulle (d=4cm) på generatorn och bakhjulet på rullen blir det: 1600 x 0,12 m = 11 km/h.

Eller?

Det vore ett kul projekt att bygga en egen trainer. Bygger man in töjningsgivare i axeln ihop med en vinkelgivare kan man ju få fantastiska datainsamlingar beroende på vad man har för mätsystem. Har man tillräckligt hög samplingsfrekvens kan man ju analysera rundtramp bara man har hårddiskutrymme nog för det:-). Mäter man effekt via moment på axeln ihop med axelvartal behöver man ju inte koppla in någon avancerad generator utan kan bromsa den på ett mycket enklare sätt. Man behöver väl tyvärr någon telemetri- eller släpringsöverföring för givarna... Man skall nog ha ett svänghjul för att jämna ut transienter.

Tips, kanske: BionX (http://www.bionx.ca/) el-assist går att köra i träningsläge (om man åker med någon långsam vän och vill ha träning?). Tänker att man pallar upp en cykel med sådant bakhjul på enkel ställning och kör på helt enkelt :-). På köpet laddar man batteriet (för att ge till sin make / maka som elcykel-pendlar kanske ...)

Jag skulle vilja fulmodda en enklare Monark med pendel, och koppla bakhjulets kassett direkt på kedjan till Monarkens svänghjul. Fast i mer kompakt form då, alltså. En testcykel fast ändå en riktig cykel. Eller ännu bättre, en kassett direkt på svänghjulet, och sen fästen för bakgaffeln med snabblås. Bara att slänga över kedjan, låsa snabblåset och sen trampa. Pendeln styr man via vajer med nåt reglage som man hakar fast på styret. Borde vara ganska enkelt att tillverka för den som har tillgång till en enklare mekanisk verkstad med metallsvarv och svets.

trampa skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkligen ingen som byggt sig en egen? Ingen som
> sett något hemma bygge på nätet heller?
> Jag är lite inne på en bilgenerator, de nya kan
> man styra belastningen på (med LIN tror jag).
> Och de kan leverera runt 1,5kW vilket nästa borde
> räcka.
>
> Problemet är varvtalet, det bör ligga på 1600
> rpm för att funka. Och det är lite mycket om man
> sätter kassetten direkt på generatorn. 1600 x 2m
> = 3,2km/min = 192 km/h och det fixar jag inte
> (än). Men om man istället sätter en gummirulle
> (d=4cm) på generatorn och bakhjulet på rullen
> blir det: 1600 x 0,12 m = 11 km/h.
>
> Eller?

Eller rem runt ett däcklöst bakhjul och sen dra remmen runt en liten gummirulle på generatorns axel. Det borde ge en hysterisk utväxling!

geologen skrev:
>
> Eller rem runt ett däcklöst bakhjul och sen dra
> remmen runt en liten gummirulle på generatorns
> axel. Det borde ge en hysterisk utväxling!

Rem eller däck mot ger samma utväxling. U= D1/D2. Fast eftersom remmen ligger närmare centrum blir det faktiskt sämre med rem.

Jag vill modda min trainer (billig magnetvariant från rose) enligt följande:

1) Skruva dit ett tyngre svänghjul med tillhörande fläktblad. För ökat motstånd vid såväl acc. som jämn fart. Kan bli dyrt.

2) Mecka fast någon typ av vingar mellan ekrarna för ökat motstånd och gratis fläktande. Ideer mottages gärna. Kan bli fult.

Jag hade lite funderingar i ämnet tidigare men kom fram till att jag bäst spenderar tiden till att träna istället för att bygga träningsutrustning.
Men efter att ha undersökt hur det fungerar så förkastade jag generatorprincipen då det blir för dålig noggrannhet. Det bästa som jag kom fram till är att modda en Monark ergometer med pendel men inte till en trainer utan använda den som den är men att komplettera pendeln med en lastcell som mäter dragkraften och tillsammans med en varvräknare mäter effekten, tillsammans med en stegmotor kan man sedan styra och programmera upp ett träningsprogram. Noggrannheten skulle också bli väldigt bra.
Ett Arduinokort med USB och den mesta av mjukvaran i ett PC program underlättar utvecklingen och sparar ner träningen i ett filformat som kan läsas av de vanligaste träningsloggningsprogrammen.

Tillbaka
Topp