Någon som cyklat Hyssnaleden i Markskommun?

Lisis

Medlem
Hej!

Undrar om någon har cyklat Hyssnaleden som går i Markskommun. Den är 4 mil lång och det ser ut att gå i ganska varierande terräng. Kanske någon som bor i närheten och kan avslöja om det är värt att åka dit och cykla leden runt? Får man cykla på leden tros? det står inget om cykelförbud vad jag hittar.

Här finns iaf mer information och lite bilder, ser kuperat ut. http://www.byalag.se/mark/hyssna/hyssnaleden/

kartan: http://www.byalag.se/mark/hyssna/hyssnaleden/kartan.html

/ Lisa

Tyvärr men skulle gärna göra det i sommar när jag är hemma och hälsar på mamma. Jag och Odbro här funderade på att göra det förra sommaren men fick aldrig tid till det då.

Om det skulle bli en tur där i sommar, så är jag ev. intresserad.
Det är alltid kula att prova nya stigar och områden.
/Peter

Jag har cyklat med en kompis som bor där. Stod inget om det där (dessutom tror jag ingen riktigt bryr sig då vi vid flera gånger sett crossmoppar köra runt där ostört :) Är det den leden som börjar vid Kvarnen?

welle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har cyklat med en kompis som bor där. Stod
> inget om det där (dessutom tror jag ingen riktigt
> bryr sig då vi vid flera gånger sett crossmoppar
> köra runt där ostört :) Är det den leden som
> börjar vid Kvarnen?

Ja det är den leden. Om det blir en tur är jag på ifall jag är hemma ! Och något cykelförbud tror jag inte det finns

Jag cyklade runt Hyssnaleden för ett par år sedan. Började vid (gamla?) kyrkan och körde motsols. Jag tyckte att leden var bra ungefär halva sträckan, sedan blev det mer grusväg om jag minns rätt och det är inte lika kul. Några kilometer från "mål" kom jag till ett kvarnkafé -det var en höjdare när trötthetenjag både var trött och hade tröttnat lite mentalt också. Nästa gång skulle jag nog starta vid kvarnen, köra moturs igen, men vända efter 1,5 - 2 mil och köra tillbaka istället.

Hello Happy MTB people,

I just looked at the link of the post of lisa and must say it really looks cool!!
Are there some people who live in kinna / skene or hyssna who wanna join me when i wanna ride that cycklat course ?

Hope there will be a lot of possitive reactions so we can meet at this summer in hyssna marks commun :D

As you can read on a ealier post of me i'm staying in hyssna :)

Greetings martijn from the netherlands !

Bilagor

• Gary fisher.jpg
    Gary fisher.jpg
    43.7 KB · Besök: 22
Hej,

Vi har ett par standardturer i Hyssna. En av dessa går stora delar av Hyssnaleden. Det är mycket varierat men i stort sett körbart hela vägen. Bokskogen ovanför Hyssna är en riktig pärla.

Hinner inte skriva mer, PM:a om du vill ha mer info.

/Pasi

Av en händelse ska jag till Skene på fredag så att plocka med cykeln och köra leden på lördag är lockande, någon som är lockad att följa med?

/Håkan

Jag ska tävla i Landvetter på söndagen så denna helgen passar inte så bra för mig. Blir det någon tur en annan helg är jag säkert på :)

Gammal tråd men vill bara uppdatera om någon tänker cykla leden.
Dök på leden när jag läste någon turistartikel om MTB cykling i Marks kommun och tänkte att då brukar det ju vara ganska snälla stigar och man hinner säkert runt den på ett par timmar lätt.

Fel!

Parkerade vid Pjätared och cyklade motsols. Första stigen som kom mot Bugared är totalt ocyklingsbar (om du inte är trialcyklist, då kanske det kan gå).
Vilket innebar bära/släpa cykel 3-4km.

Efter detta gav jag upp och ville bara ta mig tillbaks till bilen på grusvägarna runt Hyssna. För att undvika stora vägar så blev det dock en liten bit stig till på leden vid Rosenkulle.
Även här var det omöjligt att cykla då en granplanetering vuxit till sig och man fick knö sig fram mellan grenarna.
Mötte efter detta (när det blivit betydligt bättre stig och faktiskt var cykelbart) två stackare som kom släpandes på sina 3-växlade skeppshult och frågade "Det blir väl bättre stig framöver va?".
Där var jag tvungen att svara ett bestämt nej.

Så, gillar man inte att bära runt på cykeln/stanna var 25-50e meter så rekommenderar jag en annan led. Vågar iofs inte svara för övriga (stig)delar av leden men jag har inte stort hopp om att dom är bättre.

För att ta fram något positivt så var iaf hela leden väldigt bra markerad och utsikten från berget ut mot Hästermossen i norr var läcker.

Edit: För dom som inte vet vad det är för led som avses så är den utmärkt på hitta.se: http://www.hitta.se/karta?ref=start...&bounds=6376624:1287549,6395724:1321874&rlm=1

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp