Någon som har cyklat i Skottland?

nils

Medlem
Jag såg sjukt billiga biljetter ( 500 t/r)till glasgow och började fundera på en tripp med min nya hoj som kommer snart. någon som har varit där i trakterna och vet hur det ligger prismässigt när det handlar om boende och mat?
Nils

Jag var där i våras.

Ett bra ställe att börja på är Glentress Forest. Då kan du bo rätt billigt på Glentress Hotell, men det bökiga med alla 7Stanes i Skottland är att du i stort sett måste ha bil för att ta dig dit från Glasgow så det blir inte så billigt som man hoppas på.

jävligt gryma bilder. det såg riktigt nice ut. Men det krävde att man hade bil då alltså? Allright, men då får man väl skrapa ihop ett gang som känner för att dela bensin och bilhyra så kanske det inte ska vara några problem. Hur länge var ni där och hur många olika ställen är bilderna ifrån?

Innerleiten ligger på cykelavstånd från Peebles (Byn vid Glentress Forest) så det är vettigt att bo där. Hotellinnehavarna är vana vid cyklister, man kan låsa in cykeln i ett skjul och de tvättar kläder varje kväll åt dig. Sen kan man cykla eller gå in till Peebles och käka (italienaren bredvid kyrkan rekommenderas!) eller äta på hotellet.

Det är inte omöjligt att man kan ta sig ner till Peebles med buss från Glasgow, det har jag inte alls forskat vidare i. Vi var tre pers och behövde bil av lite andra skäl också.

Bilderna är från Glentress, Innerleiten och Kirroughtree. Sistnämda är inte så besöksvärd tycker jag.

http://www.forestry.gov.uk/forestry/achs-5RJEKY är en bra länk.

Jag har släkt i Scottland och har varit där en hel del. Jag skulle rekomendera att du vänder blicken norrut. Det riktigt spektakulära Scottland hittar du i The Highlands. Det finns mycket bra vandringsleder och stigar så det går definitivt att ta sig fram på cykel. Därmed inte sagt att det alltid är lätt. Bilderna nedan är från Glencoe som ligger mellan Fort Wiliam & Oban på Scottlands västkust. Vi har varit där över ett par gånger och vandrat. Men nästa gång får hojen hänga med. Drömmer också om att cykla "The West Highland Way" en spektakulär tredagarstripp där man lämpligen bor på BB längs med vägen. Glencoe rekomenderas varmt!

http://www.glencoescotland.com/mountainbike_routes.htm

Det går alldeles utmärkt att ta sig runt med tåg. I Scotland får man ta med sig cykeln på tåget... Dessutom får man halva priset på tågbiljetten om man visar upp sin Ryan Air biljett och åker till eller från flygplatsen.

I Scottland har man något som liknar vår allemansrätt. Dvs då får röra dig på privat mark, tälta i naturen etc. Jag kan inte de exakta reglerna så kolla upp innan ni åker.

Glencoe:

RIMG0007.jpg

Devils Staircase på The West Highland Way:

IMG_5257.jpg

Ordentliga höjdskillnader:

IMG_5227.jpg

Fantisera in dig själv och din drömcykel här:

RIMG0006.jpg

Grymma bilder!

Enligt storbritanniens lag finns inget som liknar allemansrätten vill jag minnas, men när vi pratade med våra skottska kamrater så sa de bara att "här i skottland gör vi som vi vill, så här har vi alltid gjort".. Inga problem alltså.

Det var bra med höjdskillnader även i mellersta skottland där vi mest höll till, det förvånade mig för jag hade inte en aning om att det var så innan vi åkte dit..

Jomper:

Allemansrätten är inte en lag. Den Svenska versionen motiveras på ungefär samma sätt som den Skottska "Så har vi alltid gjort" :)

Det är förstås sant, men allemansrätten är ändå officiellt sanktionerad, det tror jag inte skottarnas är.

Hur som helst, det var trevlig cykling där och om man kan ta sig ner till Glentress med tåg så kan man säkert komma billigt undan också!

När man är där en begränsad tid är det trevligt med uppmärkta leder så att man får hygglig kvalite på cyklandet under den korta tid man är där.

Tjenare!

Här är ett litet reportage från min Skottlandsresa: http://www.gride.net/news.php?extend.70

När jag planerade min resa så begränsade min ekonomi mig till att antingen ta buss upp till Fort William och sedan bo på B&B, eller hyra bil. Jag valde bil och körde då upp från Glasgow till Fort Bill och sov i bilen. B&B tyckte jag var ganska dyrt, tror de billigaste alternativen låg kring £20/natt. Bilen kunde man hyra lite billigare av Hertz när man flög med RyanAir. Att hyra bil var ett smart drag för tävlingsområdet låg cirka en mil utanför staden och men en rejäl uppförsbacke. Ett alternativ jag funderade på var också att tälta på camping, men det hade också blivit väldigt dyrt om jag var själv i ett tält. Under tävlingarna var det många som tältade lite här och var precis längs vägen till tävlingsområdet, så det kändes inte som att någon tog illa upp för att folk inte höll sig på campingplatser.

Utan att ha varit i södra Skottland kan jag bara hålla med Aron i att naturen i högländerna är storslagen!

Lycka till!

Nja, jag tror faktiskt man lagstiftat i Skottland, och öppnat mer land för fritt tillträde. Det tillträde som tidigare vilat på s k "sedvänja" har reglerats. Det engelska begreppet är "roaming rights". Fritt översatt ungefär "rätt att ströva".

Var i Skottland förra sommaren. Åkte på Seven Stanes. Fina anläggningar. Men ganska regimenterade. De flesta MTB-stigarna är enkelriktade slingor.

Dalbeattie3.jpg

Dalbeatie

Kirroughtree1.jpg

Mc Moab, Kirroughtree

Mabie2.jpg

Mabie

Glenntress7.jpg

Glenntress

Glenntress8.jpg

Enkelriktat

Man hojar alltså i särskilda anläggningar. Efter ett tag börjar man längta efter något annat, istället för att hoja runt runt på samma stig. Uppe i norr ska det finnas mkt fin stig i enastående vacker natur. Tyvärr missade vi detta, eller rättare sagt, vädret fick oss att åka söderut.

Ok verkar som om Ryan Air is the shit om man vill ha lite rabatter när man ska hyra bil och åka tåg. det där med att man fick ta med cykeln på tåget var ju lyxigt. men bil är nog ändå att före dra om man vill se sig om lite. får se om det blir till hösten kanske.
tack för tipsen
/ Nils

"Right to roam" är konsekvent till att finns ingen "trespass" lag i skottland. MEN, man borde tar hänsyn till landägares behov - jakt, ödling hos vidare. Grouse säsong öppna 12 august varje år - undvik högland för ett par dagar!!!
The West Highland Way är vackert, man kan cykla från Glasgow till Fort William. Vissa sträckor är inte lämpligt för cykel: pga terräng, och vissa sträckor är på k-märkt "vägor" från 12hundra talet. Finns vanligt vägor man kan tar.
Jag gillar Bridge of Orchy till Fort william bäst. The Devils Staicase är rätt jobbigt klättring med fint utför till Kinloch Leven efter. Klättring ut från Kinloch Leven är lång grusväg till ett fint "pass" till skogen runt Ben Nevis - eventuellt i till Fort william.

Alla tåg på väst kusten kan man tar cykel, men man borde försök att boka den. Ofta går det att bara kliva på med cykel.

"The Borders" har många "bike parks" som Glentress och Innerleithen, har inte cyklade där för över 10 år - men alla är rätt nöjd efetr cykling där. Man kan hitt amycket bra info på webben.

Ställen man bör cykla på innan man dör: Skottland - Check!

Hoppas man får råd att ta sig dit innan man blir för skröpplig att cykla, ;)

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Ställen man bör cykla på innan man dör: Skottland
> - Check!
>
> Hoppas man får råd att ta sig dit innan man blir
> för skröpplig att cykla, ;)
Jag hittade som sagt göteborg-glasgow-göteborg för 470 spänn inkl skatter och avgifter

Jag måste säga emot Jomper litet där om italienaren vid kyrkan i Peebles. De serverar kyckling fylld med blodpudding och Canneloni med ... pommes frites. Britterna har ingen koll på mat tyvärr. Förutom indiskt.

Kul att se dina bilder Per, det roliga är att man ser exakt var det är!

Mathias, du tänker på puben, inte italienaren.

Italienaren var de som hade foccacia som förrätt men kom in med en hel pizza.. :) Tror dock du tog nån deli-tallrik där och inte var lika nöjd som oss andra.

Fan, det stämmer. Jag tänkte att canneloni serveras på en italienare. Men var det inte på italienaren som de inte hade vin? Har för mig att det var något som saknades...

Alas, grym tripp som jag gärna gör om. Spooky Woods, A-lane (eller var det Elaine?) ... vad hette den hemliga stigen nu igen?

Coolt, vi åkte förbi Arran på vägen från Prestwick till Kirroughtree. Cyklade du något på den, den är väl inte så himla stor? Det var på grund av whiskyn jag hajade till när vi åkte förbi. Ön som imponerade mest på mig från bilen var Ailsa Craig precis söder om Arran. Det såg helt utomjordiskt ut.

Edit: Ah, nu såg jag länken. Det där såg ju riktigt cykelbart ut!

Senast redigerad av en moderator:
Läste om Nils originalinlägg och ser att vi missat att besvara hans frågor om priser. Nedanstående är ca. priser, naturligtvis kan det variera mycket beroende på säsong hur "turistig" byn är etc.

BB - £20-30
Publunch - £5-11
Middag - £8+
Pint - £2-3
Foreign stuff (lager på flaska) - £3-4

Räkna med att det mesta kostar ungefär som hemma.

Om du vill åka ut på öarna så räkna med att det tar en del extra tid att passa in färjor etc. Det är inget jag gjort om jag bara åkt över en helg. Om man har tiden så är det dock fantastiskt vackert att se bergen stupa rakt ned i havet. Förutom förslagen ovan rekomendarar jag öarna Mull & Skye.

Vad gäller pommes så är det en brittisk nationalrätt. Jag har en gång blivit idiotförklarad för att jag ifrågasatte berget av pommes som travats upp intill min cesarsallad... Ingen i sällskapet tyckte att det var något konstigt. Utan det var snarare ett tecken på att det var en bra restaurang. Om man sköljer ned det med mycket öl så går det bra :)

Mathias skrev:
> Coolt, vi åkte förbi Arran på vägen från Prestwick
> till Kirroughtree. Cyklade du något på den, den är
> väl inte så himla stor? Det var på grund av
> whiskyn jag hajade till när vi åkte förbi. Ön som
> imponerade mest på mig från bilen var Ailsa Craig
> precis söder om Arran. Det såg helt utomjordiskt
> ut.
>
> Edit: Ah, nu såg jag länken. Det där såg ju
> riktigt cykelbart ut!

Vi var uppe vid Lochranza och gjorde en kort utflykt på mtb med guide där innan whiskyprovning men det gav mersmak.
Cykling både Lvg o mtb verkar vara etableratt där.

//Gerry

nils skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ställen man bör cykla på innan man dör:
> Skottland
> > - Check!
> >
> > Hoppas man får råd att ta sig dit innan man
> blir
> > för skröpplig att cykla, ;)
> Jag hittade som sagt göteborg-glasgow-göteborg för
> 470 spänn inkl skatter och avgifter

Överkomligt! Sedan skall man ju bo någonstans. :)

Vi var där nånstans i mitten av maj vill jag minnas. Det var växlande väder. Ofta väldigt fint men det regnade ibland. Fördelen var att regnvädret gick över fort - skottarna själva ställde sig under ett träd och väntade tills det slutade bara.

De byggda stigarna i Glentress osv klarar av regn och rusk väldigt bra, dränerar vattnet fort och bra.

Enligt våra skottar hade det eventuellt med galna ko-sjukan att göra. De fick tydligen ett par extra miljoner som stöd för det och var väl tvungna att hitta något att bränna pengarna på.

Vafalls, det slog mig nu - vi fick det ju just i Sverige! EUUUUUU! Ge oss stash! Vi vill bygga mountainbikeleder!

Var det inte Mul & klövsjukan? Det är mer poppis med får där, de drabbas nog inte av Galna ko-sjukan.

jomper skrev:
> Var det inte Mul & klövsjukan?

Jo, det stämmer.

> Det är mer poppis med får där, de drabbas nog inte av Galna ko-sjukan.

De får scrapie, som galna ko-sjukan, fast det drabbar får istället.

<http://www.aphis.usda.gov/vs/nahps/scrapie/>

Kolla igenom RyanAirs avgifter för sportutrustning/cykel och se till att packa noga. Min cykel fick en behandling den inte repat sig från än med just RyanAir och Prestwick.

Vi flög med våra cyklar med Ryan till Skottland i somras och det gick hur smidigt som helst. 800 kr tor för cykeln kostade det. Jag packade i en vanlig cykelkartong från närmsta cykelhandlare.

Tack för tipsen angående att packa cykeln. Det blir nog (tyvärr) till att hyra då jag bara har 4 dagar på mig.
Var cyklade ni som varit i Skottland? Jag ska till Inverness på konferens och vill förlänga med studiebesök på bra MTB-områden, då jag jobbar med att göra MTB-leder (18 mil och 10 leder klara i Pershyttan/Nora) Kolla in oss på facebook: Bergslagstramp eller sök på www.visitnora.se och leta dig fram till Mountainbike. Vi har ett kanonområde men vill gärna ta lärdom av fler.
Jag vet att det ska finnas nio områden inom en timmes körväg från Inverness, men eftersom Skottland verkar ha ett överflöd av MTB-områden vill jag gärna åka till något som passar in i rutten eller ngt som är exceptionellt bra. Allt mellan Edinburgh och Inverness eller en bit norrut från Inverness också är aktuellt. Hjälp! Kanske ngn kommer ihåg i vilket nummer av kadens som det stod om MTB i Skottland.

45 min från Edinburgh har du Glentress som är ett extremt populärt område och antagligen vore fenomenalt bra att besöka.

Gerry skrev:
> Oj bilderna gör att man längtar till barmark
> nu.
> Jag var på ön Arran en vekend i höstas och kan
> rekomendera denna ö.
> Det finns dessutom en fint whisky distillery i
> Lochranza.
> http://www.arranbikeclub.com/community.htm
>
> //Gerry