Någon som har en Cicli B cross?

Pesch

Medlem
Funderar på att köpa en cyclocross inför vintern. Har kollat på Cicli B cross. Verkar vara ett vettigt alternativ till ett bra pris. Hade tänkt utrusta den med skärmar. Någon som vet om det finns fästen för skärmar på den? Eller är det någon clipsvariant som gäller. Tar gärna emot tips.

Jag har ingen själv, men funderade på att köpa en ganska nyligen. Det finns inte några fästen för skärmar, tyvärr. Fredde nånting (fd tjuren) lät mig gentilt nog prova sin. Prova att PMa honom om du har fler frågor som di inte får svar på.

Funderar också på Cicli B cross inför vintern.
Följfråga, funkar clipsskärmar så bra att man kan köra en hel vinter med dem? Utan att de hoppar och skramlar, typ.

Dubbdäck, Nokian 700x40. Kan man trycka dit det?

Storlek, 184,8cm, 89cm långa ben. Ska det vara 60 el. 57 då? Någon som har en åsikt?

Mvh
Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Jag har kört med Planet Ride clips-skärmar på min pendlar-MTB inkl fläskig kompislapp i 60mm bredd. De funkar kanon. Jag har stabiserat dem mha buntband. Finns hos cyclecomponents.

> Dubbdäck, Nokian 700x40. Kan man trycka dit det?

Jag tryckte dit 47mm ica-maxi däck. Gick att cykla men skavde lite på kedjestagen så egentligen var det för fett. 40 mm borde inte vara några problem.

Jag kan kolla närmare om det finns skärmfästen idag.

Cicli crossen finns med ultegra för 995 euro och med 105 för 875 euro. Jag har ultegra på min räser vilket jag är mycket nöjd med. Har hört att 105 ska vara bra och borde duga på en cross för vinterträning och pendling. Har dock ingen erfarenhet av 105. Någon som har synpunkter? Sen är det storleken. Jag är 182 cm, 87 cm i grenmått. Valet står mellan 55 och 57.

105 är bra.

Vilka bromsar? Jag köpte ramkit och oryx bromsar. Oryx var dåliga, man såg tydligt hur de sviktade när man klämde på hantaget. Shimano ska du ha, åtminstone fram.

Valet står mellan 55 och 57.

Ring och prata med dem vetja, jag tyckte de var trevliga.

Jag valde ultegra. Dock är det inte ultegra rakt igenom. Kasseten och klingor är 105.
Specen stämde inte överens på flera på punkter när jag fick hojen.
Jag är supernöjd med cykeln. Tycker nog du ska välja 105 och lägga dem 120 euro du spar på något annat. Bättre brommsar tex. Storleken är jättesvårt att ge några råd om.
Jag är 183 cm och valde stl 57

Shimanos cantibroms är trevlig fram. Den klart bästa av de jag testat övriga är avid shorty 6 och oryx bromsen. Jag fick aldrig aviden att håll käft därav föredrar jag shimanos. Oryxen var hyffsat tyst, men bromsar sämre tror jag. Shimano bromsen är tyngst men funkar totalt sett bäst. Funderar förövrigt på skivbromspimpa min cx till vintern, beror på om jag hittar någon billig trevlig gaffel med skivbromsfäste min 4za phython saknar sådant (och tur är väll det).

Pesch skrev:
-------------------------------------------------------
> Har hört
> att 105 ska vara bra och borde duga på en cross
> för vinterträning och pendling. Har dock ingen
> erfarenhet av 105. Någon som har synpunkter?

Som många andra redan har skrivit: 105 är bra.

Men vad är det som kommer att bli 105 på cykeln?
STi + fr vxl + bak vxl
kedja o kassett?

Isåfall tycker jag att du skall kolla om du kan få en XT-bakväxel,
den funkar utmärkt med STi-reglage och är bättre tätad än tom DA(läs: längre livslängd)

/Håkan

Fjärdebrunn skrev:
> Jag har kört med Planet Ride clips-skärmar på
> min pendlar-MTB inkl fläskig kompislapp i 60mm
> bredd. De funkar kanon. Jag har stabiserat dem mha
> buntband. Finns hos cyclecomponents.

Har samma modell av skärmar och är nöjd, på just en Cicli B-cross. Det finns förstås inga fästen i ram eller gaffel så det är inte så mycket annat att välja på...

http://www.cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=&funk=visa_artikel&artnr=PLANET015

tror det finns plats för dubbdäck under skärmarna, men jag vet inte förrän i vinter

Jag har en Cicli B ultegra från i vintras. 42 mm vinterdäck = passar, skärmfästen = nej. Funderar på att sälja den om priset är det rätta (nytt projekt). Ngn intresserad?

Graj skrev:
> Shimanos cantibroms är trevlig fram. Den klart
> bästa av de jag testat övriga är avid shorty 6
> och oryx bromsen. Jag fick aldrig aviden att håll
> käft därav föredrar jag shimanos. Oryxen var
> hyffsat tyst, men bromsar sämre tror jag. Shimano
> bromsen är tyngst men funkar totalt sett bäst.
> Funderar förövrigt på skivbromspimpa min cx
> till vintern, beror på om jag hittar någon
> billig trevlig gaffel med skivbromsfäste min 4za
> phython saknar sådant (och tur är väll det).

Går också och funderar på skiva fram, bakbroms använder jag knappt. Skiter man i vikten så kan man komma undan med 2k. Vad väntar jag på.
crossskivor.jpg ht=385

Ursäkta urspårningen men är inte det långa ekrar?
Jag ska precis bygga ett liknande hjul fast på HB-M525
(Spoke Hole Circle 61 mm, Center to Flange Right 21.75mm, Left 35.35mm)
och Salsa Delgado Cross (ERD 603).
dtswiss tycker jag ska 277-278 mm ekrar för 3-kors.
HB-M525 ser misstänkt likadant ut som HB-M475 men jag hittar inga mått på hos shimano.
/M

Olika tätning, 525 har gummilock medans 475 bara har metallock

EDIT 525 heter det ju

Senast redigerad av en moderator:
Du har rätt förstås.
Jag har fyllt i antal ekrar i ekerhålsdiametern.
Jag ska ha ung 292 mm.
Får bli ett snabbt mail till Karlstad och se om de kan byta.
Tack för skärmdumpen!
/M

Tillbaka
Topp