Någon som har erfarenhet av Abus Alarm?

Ilves

Aktiv medlem
Jag funderar på om det är värt det att investera i ett Abus Alarm-lås, för en cykel som nattetid kommer att förvaras i ett cykelhus. (Ett låst cykelhus, men som det har varit inbrott i.) Det finns ett par olika varianter, vikbara lås och bygel-/D-lås, som tjuter i 100 dB, i 15-20 sek, vid "skakningar och minimala rörelser". Men hur minimala? Så minimala att det börjar tjuta om någon av grannarna drar ut sin cykel ur samma cykelställ? Eller så minimala att det inte går igång ens om en tjuv sågar i det med vinkelslip men håller låset (relativt) stilla? Är det någon som har eller har haft sådana lås?

Ilves

Aktiv medlem
"Det tar tjuven 30 sekunder att kapa och vara iväg. Hinner du ut?"

Antagligen inte. Men med tanke på akustiken i cykelhuset så lär cykeltjuven få tinnitus, så jag tar honom när han går till vårdcentralen dagen efter.

Skulle komplettera med ett eller ett par andra lås också.

ponx

Aktiv medlem
Jag har haft på MC och där var det känsligt. Men larm är ju rätt värdelöst om cykeln står någonstans där larmet inte drar till sig uppmärksamhet. Jag skulle köpa fler lås istället. Min MC klarade sig för att tjuvarna inte orkade ta sig genom två skivbromslås och två kättingar.

mcperand

Aktiv medlem
Hur många ser vi reagera när ett larm går på en bil parkerad någonstans? På sin höjd blir man lite sur över störningen. Tyvärr är det väl så att ingen bryr sig om det ylar nere i en cykelkällare heller. Tjuvarna följer väl arbetsmiljölagen och bär hörselskydd när de jobbar med en högljudd vinkelslip?:unsure:

mili2k

Medlem
Jag har inte haft ett sådant cykel men min farsa har. Han hade problem med att det tjöt hela tiden och svårt att stänga av. Hans cykel (EcoRide) blev stulen ändå. Han har numera cykeln i sin lägenhet (bor själv i en femma så där finns det plats). Tänk dessutom grannen som måste flytta lite på din cykel för att få ut sin, så börjar din cykel tjuta och ställa till med oväsen. Parkerar man sin cykel med andra får man tåla att den flyttas på lite då def lesta cykelställ är trånga.

Håller med @ponx - ta två lås som du låser fast cykeln med i fall du inte har möjlighet att låsa in den på ett bättre ställe.

MagerValp

Aktiv medlem
Vi utvärderade några varianter på larmade lås på jobbet för många herrans år sedan och konstaterade att rörelseaktiverat var ganska oanvändbart. Vind eller någon som försöker flytta på cykeln intill lär räcka för att aktivera det. De flesta gick dock att slå över så att de bara tjöt om vajern kapades, men okänsliga för rörelse.

Barrett

Aktiv medlem
Jag har Abus larmade vik-lås.

Det man i första hand behöver beakta är att det inte är godkänt av försäljningsbolag. Så det ska bara ses som ett kompletterande lås.

Jag har det till min lastcykel för att våga ställa den t.ex. utanför matvarubutik etc. Där föreställer jag mig larmet har en avskräckande effekt, men inte när den står mer skyddat eller där det är mindre folk i rörelse.

Tyvärr är det lite för känsligt. Förvarnar vid mindre rörelse, och den funktionen kan nästa triggas utan orsak. Dock har jag aldrig varit med om att larmet gått av samma anledning.

För mig uppfyller det syftet, dvs att jag tillfälligt vågar ställa mig i från cykeln.

skjivert

Aktiv medlem
Har ett ABUS viklås med larm som jag inte gillar speciellt mycket. Då det först larmas av när du drar isär låset är varje låsning och upplåsning ett stressmoment med varningspipet i gång. Jag kommer nog inte sätta i ett nytt batteri när det slutar funka och köra det som analogt lås i stället.

kais01

Aktiv medlem
det har kommit ett lås hiplok d1000 som påstås stå emot vinkelslip rätt bra.

ett cryptonite fahgetaboutit 5,5 kg inkl kedja lär också vara jobbigt att slipa igenom, då det slinker undan. lämnas lämpligen på plats hemma när man är ute och cyklar.

själv har jag närmast slutat låsa cyklar, tar in min brompton dit jag tagit mig.

Ilves

Aktiv medlem
Jag har ett Kryptonite Fahgettaboudit kedjelås och ett Abus Granit Extreme. Funderade som sagt på ett lås med larm men är osäker på om det funkar som jag skulle hoppas. Det kanske är litet overkill, jag vet inte, men jag insåg hur jävla kränkt jag kände mig när min sons cykel blev stulen, och tjuven försökte bryta upp och begick ett hatbrott på mitt lås. (Det höll dock!)

Senast ändrad:

Ilves

Aktiv medlem
Det verkar som att Abus Alarm inte riktigt är vad jag letar efter. Jag får satsa på ett par rejäla andra lås istället. Tack för alla svar!

kais01

Aktiv medlem
du verkar ju välförsedd redan, men skulle altså tagit en titt på hiplok d1000. batterivinkelslipar är ett helvete när de hamnar i fel händer.

men som sagt, med brompton slipper du problemet helt.

Ilves

Aktiv medlem
Ja, man borde fan tvingas att skriva under ett avtal där man lovar att aldrig sno cyklar när man köper en vinkelslip. Fast vinkelsliparna är väl stulna också...

Jag kom att tänka på att det egentligen inte spelar någon roll hur biffiga mina cykellås är, om inte cykelställen också är det. Är låsen så pass tjocka att tjuven kan få upp dem men det kommer ta tid, så kan han ju kapa stället istället. Så kan han arbeta i lugn och ro någon annanstans sedan.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
precis. det är inte bara batterivinkelslipar de har. en kompis blev en armeringsjärnkap rikare när han tog ett par bortspringande tjuvar på bar gärning. tysta och bra maskiner.

om man är tjuv.

Topp