Någon som har ISM sadel?

Någon som har ISM sadel?
Snälla inga retards nu.

Finns flera studier om att att det kan vara ofördelaktigt att strypa blodflödet i vissa regioner, även om det finns en studie som talar om att de tär helt ofarligt så säger de flesta att det är relaterat med vissa risker.

Nu finns det ju sadlar som har utskurna delar i mitten men dessa har inte visat sig effektiva i studier, de är precis lika dåliga som vanliga sadlar.

Som tur är finns det sadlar som helt ska ta bort risken. Sadlar utan nos.

Min fråga är om någon har en ISM sadel. Hur stor är skillnaden i feeling?

Inga retards som inte orkar bry sig om risker/tar risken. Är ni nöjda med bloodflowrestrictionträning så fine, fortsätt köra. Men nu är jag nyfiken på riskfria sadlar.

/stolpen

Bilagor

• gggg.jpg
    gggg.jpg
    63.2 KB · Besök: 371
Någon som har ISM sadel?
Sitter och funderar på ny sadel till min Rose eftersom den som följde med är lite hård och har sett dom här sadlarna på olika webbshoppar så jag skulle vara jätteintresserad av en amatör review innan jag slänger iväg en massa pengar.

Någon som har ISM sadel?
Är jag diskvalificerad att svara för att jag inte har någon slang?..

Jag föredrar ISM. Har provat rätt många olika och ISM Adamo är den minst obekväma hittills.

Någon som har ISM sadel?
Det finns fler varianter som ger ungefär samma resultat. Jag har en snikmodell från ISM (den har tyg i stället för skinn, vilket ger mer friktion och blir blötare när det regnar eller sprutar från vägen - torkar lååångsamt), men den är riktigt bra. Inte så bekväm som man skulle kunna tro just när man cyklar, men efteråt är det bättre. Mindre skav, och inga domningar av det vanliga slaget. Nu ska det sägas att jag inte har så stora problem med domningar annars heller. Jag kan få det i början av ett lugnare distanspass (låg effekt ger mindre tryck i benen och därmed "tyngre" sittryck på sadeln) men det brukar försvinna efter nån timme eller två in i passet, märkligt nog.

Jag använder min på tempocykeln, men jag tillbringar ibland längre stunder sittande upprätt även på den, och den är överraskande bekväm då. Mer än i tempoställning, faktiskt!

Någon som har ISM sadel?
Mitt ISM-test avslutades ganska snart efter 4:e provturen då min anatomi (ljumskarna ffa) fick rejäla smärtor. Men Cykelcity har provsadlar så testa först.

Någon som har ISM sadel?
Jag kommer heller inte riktigt överens med min. Den skaver på insidan av låren och gör allmänt oreda där nere. Behöver förmodligen en smalare men är för snål för att köpa bara för att testa. Fast då är ju inte mina gener i närheten så bra som dina överlägsna gener, så det är bara att köpa!

Någon som har ISM sadel?
geologen sa:
Jag gissar att jag sitter längre fram än andra. I tempoställning sitter jag ofta med sittbenen längst ut på spetsarna av sadeln.
Det är man ju tvungen till för annars är den åt helvete för bred och innanlåren ser ut som dåligt skalade morötter.

Någon som har ISM sadel?
Använder ISM Adamo på pendlaren och racern, och ISM Road på tempohojen.
Är mycket nöjd med båda modellerna, men Adamon är bekvämare.

Någon som har ISM sadel?
Efter Vätternrundan 2014 köpte jag mig en ISM Road och sjukt nöjd, efter mina tidigare VR så var "vital" del bortdomnad flera dagar. Blir lite öm vid sittbenen under dom första turerna på våren men det kan det vara värt.

Någon som har ISM sadel?
Har en ISM Prologue som jag är nöjd med. Bara kört typ 3,5-4 timmar som längst på den men det gick bra. Tycker att jag kan ligga bekvämt i bocken längre stunder utan att känna obehag i nedre regioner. Har även haft den på Monarken där jag kunde drabbas av domningar innan, och har aldrig känt av något sådant med ISM:en. Ute så har jag inga problem med domningar men min vanliga sadel, antar att man rör sig lite spontant när man kör ute.

Har man problem med domningar tycker jag absolut att man skall prova en ISM sadel, de är ju lite speciella så det är inte fel att prova innan köp.

Någon som har ISM sadel?
De ser ju helt knäppa ut. Är det nånstans man vill ha en kanal/urgröpning/hål så är det ju där förlängning av slangen inne i kroppen går ner på undersidan så att säga, och det är ju mycket längre bak jämfört med sadelns urtag.

Jag får problem av nästan alla moderna sadlar, och lustigt nog är den enda som funkar bra som jag provat, en klassisk lädersadel. Den har inget som helst hål eller urgröpning, men den är fan så mycket bredare än andra sadlar, så man sitter bara på sittbenen. Jag blir mer och mer övertygad om att sadlar generellt är för smala i förhållande till cyklistens röfv. Ja, ja har mätt upp sittbensbredden och de sadlar som borde passa känns ändå för smala. Man har liksom högsta punkten upp i arslet och sittbenen ligger an ute mot kanten av sadeln. Näppeligen optimalt.

Någon som har ISM sadel?
Alla sadlar jag provat har varit för breda förutom https://www.rosebikes.se/artikel/rose-vl1376u-carbon-saddle/aid:593300
Har en ISM och de är smalare än man tror och man måste faktiskt provsitta en för att fatta hur det fungerar.

Sitter du rätt på ISM så kommer urgröpet precis där du beskriver Makten :) Man kan undra varför den är så lång bakåt egentligen.
Du cyklar väl utan pad med om jag minns rätt? Det blir väl faktiskt lite skillnad om man bygger en sadel för att användas med pad som bygger säg 10mm på sittbenen och har en egen urgröpning i mitten i form av lägre/mjukare pad.

Någon som har ISM sadel?
Jag verkar ha mer "kött" i de mittre regionerna nertill än normalt (vad vet jag om det egentligen, men baserat på hur saker är utformade, så...) och det innebär att alla sadlar jag testat hittills, oavsett sittställning/höftvinkel, ger stort tryck på den mjuka mittendelen. Även sadlar med enorm urgröpning. Urgröpningen är helt enkelt för långt bak och för smal. Undantaget är just min ISM-sadel, som faktiskt låter majoriteten av "köttet" förbli otryckt.

Någon som har ISM sadel?
Jag har ism både på lvg och tt hoj. På lvg så är det helt sjukt hur mycket längre bak sadeln hamnar med ISM sadel.
Med en vanlig sadel som hamnade långt fram, nästan längs fram i railsen, så hamnade ISM ungefär mitt på sina rails.

Det som är svårt med ISM är hur du ska ha sadeln. Min lvg sadel är superbra, jag kan ligga i bocken i flera timmar i rad. Med vanliga sadlar är det flera minuter i rad.

Jag tror att man ska prova att dra sadeln bakåt och ni får skavsår av bredden, det är ingen sadel du slabbar på och provar ett par rundor. Du behöver fippla lite, den är så annorlunda mot din vanliga att ditt vanliga sätt att positionera sadeln inte fungerar.

Jag har, har haft trassel med TT sadeln, den äter min ljumskar och bollpaket, men jag har nyss sänkt sadeln 2 mm, och flyttat bak den 5 mm, så känns det mycket bättre. Cyklade 8 mil på tt hojjen förra veckan och vara bara en gnutta öm i ljumsken, kunde hojjat dagen efter utan problem.

Så, ni som provat ISM ett par dagar, det kan finnas en risk att ni inte fått ut det som finns i sadeln.

Med en vanlig sadel så får jag ALLTID problem, inte skavsår, men allt från bånge till avdomnad. ISM är så mycket bättre.

Någon som har ISM sadel?
Det var en hård ton jag hade i mitt första inlägg.
Kan bara beklaga.

Ville bara prisa ISM och tipsa alla om hur bra ISM är, från att ha domningar så fort jag lutade mig framåt och garanterat fått det när jag gav allt så kan jag nu pressa hur jag vill när jag vill och känner mig lika odomnad efteråt som före. ISM är verkligen något GREAT.

Köp ISM!

Av någon anledning går det ett rykte att man förlorar balans bara för att sadeln är delad, vet inte hur och när detta idiotiska rykte uppkom men kan bara säga att det stämmer alltså inte!

Senast ändrad:
Någon som har ISM sadel?
Det bästa av allt är ju att du kan spara 20-30 watt i din cykling, du kan sitta aero, för min del är det nacken som sätter gränsen nu. Men, det måste inte vara ISM, finns många andra noslösa sadlar nu för tiden. Tänkte aldrig cykla på sadel med nos igen, förutom på AM mtb, där räcker ett dike, nosen får vara kvar, man sitter så mycket mer upprätt.

Någon som har ISM sadel?
Stervelo sa:
Det bästa av allt är ju att du kan spara 20-30 watt i din cykling, du kan sitta aero, för min del är det nacken som sätter gränsen nu. Men, det måste inte vara ISM, finns många andra noslösa sadlar nu för tiden. Tänkte aldrig cykla på sadel med nos igen, förutom på AM mtb, där räcker ett dike, nosen får vara kvar, man sitter så mycket mer upprätt.

JA ISM är verkligen fantastiska!
Innan ville jag vara nere i barsen men varje gång så visste jag att domningarna kom efter ett tag.
Nu senast idag spenderade jag 95% av all tid i barsen.

Fantastiskt!

Jag kommer vara dem trogna, inte bara för att det gör fantastiska sadlar utan också för att de gör det med en passion, de andra företagen liksom slänger in några fantastiska modeller, så länge de säljer.
ISM startade då grundaren själv hade dessa erbarmliga problem med kassa sadlar. Så länge de håller nosen delade kommer jag bara köpa ISM!

Senast ändrad:
Någon som har ISM sadel?
Jag undrar mest hur dylika sadlar funkar för upprätt transportcykling (med MTB). Det är bara då jag har problem nämligen.
Vad jag inte förstår är varför sadlarna bara är 130 mm breda, om vi bortser från komfortmodellerna.

Någon som har ISM sadel?
Du startade tråden med ett reklaminlägg förklätt till en fråga och sedan har det bara fortsatt med propaganda. Hoppas du får bra betalt.

ISM gav mig uppskavda ljumskar och domnaingar i hela underlivet efter bara 40 minuter så aldrig mera ISM. Sämsta sadel jag har haft.

Någon som har ISM sadel?
Bama sa:
Du startade tråden med ett reklaminlägg förklätt till en fråga och sedan har det bara fortsatt med propaganda. Hoppas du får bra betalt.

ISM gav mig uppskavda ljumskar och domnaingar i hela underlivet efter bara 40 minuter så aldrig mera ISM. Sämsta sadel jag har haft.

Spontant tänker jag HUR?
Vad använde du för sadel? Har du några speciella specs? Jag menar väger du väldigt mycket eller har du extremt långt mellan sittbenen?

Någon som har ISM sadel?
Jag har en likadan 155 mm bred sadel på 4 av mina 5 cyklar och cyklar 1500 - 2000 mil om året utan några som helst problem med domningar. Just nu vägar 85,8 kg vilket kanske är något kg över min optimala tävlingsvikt.

Jag gillar att variera min sittposition mycket och det är omöjligt med en ISM sadel. I klunga sitter jag långt bak på sadeln. Vid lagtempo och runt tröskel flyttar jag fram lite och när jag kör vad jag har sitter jag på spetsen.

Bland de jag cyklar med är det förutom jag även två andra som har testat ISM-sadlar och ingen av dem använder den idag.Kan du inte bara acceptera att alla är olika? Det börjar låta som du värvar medlemmar till en sekt.

Någon som har ISM sadel?
Bama sa:
Jag har en likadan 155 mm bred sadel på 4 av mina 5 cyklar och cyklar 1500 - 2000 mil om året utan några som helst problem med domningar. Just nu vägar 85,8 kg vilket kanske är något kg över min optimala tävlingsvikt.

Jag gillar att variera min sittposition mycket och det är omöjligt med en ISM sadel. I klunga sitter jag långt bak på sadeln. Vid lagtempo och runt tröskel flyttar jag fram lite och när jag kör vad jag har sitter jag på spetsen.

Bland de jag cyklar med är det förutom jag även två andra som har testat ISM-sadlar och ingen av dem använder den idag.Kan du inte bara acceptera att alla är olika? Det börjar låta som du värvar medlemmar till en sekt.

Nu har jag inte provat nån ISM själv, men man ska tydligen sitta sjukligt långt fram på den för att det ska funka. Så om man ställer in den som en vanlig sadel så lär det bli generalknas direkt.

Att sadeln är så sabla lång bak borde kunna lura en och annan att sätta den helt fel i längsled. Vet inte riktigt varför de gjort så. Utseende kanske?

Någon som har ISM sadel?
Bara för att balansera tråden en smula: Fyra testrundor räckte för att jag skulle sälja min Adamo. Aldrig upplevt något obekvämare faktiskt.

Någon som har ISM sadel?
Som sagt, de är annorlunda att trimma in, min noslösa, i mitt fall en ism, hamnade mitt på railsen, när en nosad sadel var skjuten så långt fram det gick i railsen. Så, den ska längre bak, och den ska runt 0.5 cm ner också.

Så jag förstår att det blir skit när man smäller på den och bara kör. Du måste veta vad du gör.

Någon som har ISM sadel?
Lyktstoplemedhjul sa:
Bama sa:

Spontant tänker jag HUR?
Vad använde du för sadel? Har du några speciella specs? Jag menar väger du väldigt mycket eller har du extremt långt mellan sittbenen?

Nu är det ju så att det är ett antal cyklister som inte kan ha ISM av olika anledningar, precis som det är med alla andra sadelmärken och modeller. Ism är inte den ultimata lösningen för alla, och det vore ju iofs väldigt märkligt om den faktiskt var det?

Någon som har ISM sadel?
Kommer ihåg en kommentar jag läst härifrån. Den löd något så här "men proffsen dåååå".

Kom över denna artikeln som besvarar den frågan på ett lysande sätt.
http://www.velonews.com/2013/08/bik...alyzing-bike-fits-of-the-professionals_297968

Här är citat du kan ta med dig om du så inte ens orkar öppna länken:
"They are thinking about one thing — winning — certainly not about knee health or stress on the body. "

Och med det citat kan vi också förklara dopingsituationen inom alla toppskikt av alla sporter ^^^^ ^^

/go natt

Senast ändrad:
Någon som har ISM sadel?
Hej!
Jag har en Ism attack, nuvarande liknande modell heter PN1.0. Jag tycker den är för mjukt stoppad, nån som testat både attack och PN 1.0, hur är stoppningen på PN1.0?
Problemet är att stoppningen "bottnar ur"

Sadelformen fungerar toppen för övrigt till temocykeln. Jag är mycket sugen på att testa en Dash, men priset avskräcker!

Tillbaka
Topp