Någon som har något tips?!

bulannn

Medlem
Som rubriken lyder, gängpaj på bege två! Någon som har något bra tips hur jag får bort/ur dom.. Kan man borra ur dom utan att skada gängen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.3 KB · Besök: 28
Är insexan runddragen?

1. Testa med att slå ner en torx, se till att ha bra tryck när du vrider om.
2. Drilla den med en syl.
3. Såga ett fint spår genom skallen och använd mejsel.

Ett par enklare sätt du kan testa på först och främst. Om man ska borra så krävs fixering och pelarborr, iaf enligt mig.

Knacka lätt med en plast klubba på skallen, så inget går sönder, vibrationerna kan få spänningar, skit etc. att släppa lite.

Senast ändrad:
Har också råkat ut för detta. Första torxen gick av. Nästa torx sabbade skruven. Tredje torxen blev ett nummer större som jag bankade in, resulterade bara i att det runddragna hålet blev större. Polygrip runt skallen - inte en chans och dessutom är det lite för dåligt med plats och lite gods att ta tag i. Har inte testat att såga ett spår av den enkla anledningen att det till 99% säkerhet är fruktlöst. Fick ge upp.

Edit: Men Slimms förslag ovan var bra. Dags att ta fram vinkelslipen.

Senast ändrad:
Ah de Slimm skriver borde nog kanske funka om de är tillräckligt mycke kvar av skruven att greppa tag med pollygrip. Orkar inte paja mer än nödvändigt. Japps jag ska byta skiva

Får du ut en skruv kan du alltid rotera skivan motsols runt den kvarvarande skruven, då kommer skruven hänga med och kunnas skruvas ut för hand.

Momentnyckel och kopparpasta/anti-seize är värt att investera i, många drar enormt mycket mer än vad som krävs för bromsskivor.

Varje vecka hanterar jag liknande problem pgaa "kunden" använt Torx-nycklar köpta på Lidl/etc.
Har aldrig behövt borra ur någon, brukar lösa sig med att jag slår in lämplig Torx/Insex, jag har en uppsättning bits med mm o tum, någon brukar vara lämplig. I värsta fall använder jag värme och våld :-)
A
Normalt använder jag rätt verktyg = hammare, kvalitets-bits och 1/4"-spärrskaft. Först ett knack med hammaren, sen drar jag åt skruven sas, därefter lossar jag den.

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Varje vecka hanterar jag liknande problem pgaa
> "kunden" använt Torx-nycklar köpta på
> Lidl/etc.
> Har aldrig behövt borra ur någon, brukar lösa
> sig med att jag slår in lämplig Torx/Insex, jag
> har en uppsättning bits med mm o tum, någon
> brukar vara lämplig. I värsta fall använder jag
> värme och våld :-)
> A
> Normalt använder jag rätt verktyg = hammare,
> kvalitets-bits och 1/4"-spärrskaft. Först ett
> knack med hammaren, sen drar jag åt skruven sas,
> därefter lossar jag den.

Trodde faktiskt att DeWalt-torxbits höll tillräcklig kvalitet för att få loss en skruv som var dragen i fabrik. Men nu har jag alltså fått lära mig att så inte var fallet utan ska satsa på ordentliga grejer.

Tog med till jobbe å lämna in på verkstan :) så nu är de löst. Blev att göra spår i skruven med bågfil å sen hacka bort dom med en hugg mejsel funka tillslut så nu är skivan veck :)

Tillbaka
Topp