Någon som har provat denna adapter för att montera Flatmount bromsok i en Postmount ram?

Wiciman

Aktiv medlem
Någon som har provat denna adapter för att montera Flatmount bromsok i en Postmount ram?
Har en gammal 29” mtb anno 2014 som jag konverterat till monsterbike med drop bars och mekaniska skivbromsar.

Vill gärna få dit ett par hydrauliska bromsar istället.

Har en SRAM Apex drivlina som kan funka men där sitter Flatmount ok och min ram har som sagt Postmount där fram och IS där bak.

EDIT FÖR PRESUMTIVA INTRESSENTER: DENNA LÖSNING FUNGERAR EJ - BIKABLE SKICKAR INTE DEN PÅ PRODUKTBILDEN UTAN EN HELT ANNAN VERSION (UTAN MONTERINGSHÅL FÖR PM). JAG HAR REKLAMERAT ADAPTERN OCH PÅPEKAT FELET.

Det ser lovande ut för framgaffeln enligt beskrivningen.

Någon som provat denna adapter och kan ge ett uttalande?

Blir krångligare där bak…

Senast ändrad:
ingen som stött på liknande adapter-problematik när de byggt om sina gamla mtb:s?

Kör med adapter på en gravelbike. Enda haken kan vara att den bygger så mycket att man måste använda en större skiva vilket kan ge problem med plats på en del ramar.

Jag har testat en liknande adapter, men konstaterade att mina fästen på ramen inte var helt raka vilket ledde till att det var omöjligt att justera in klossarna utan att de tog i. Tror det blir kinkigare med adapter då de förstärker en eventuell avvikelse i vinkel. Jag körde med vanliga ok istället - de passade till GRX-handtagen utan bekymmer.

Kör med adapter på en gravelbike. Enda haken kan vara att den bygger så mycket att man måste använda en större skiva vilket kan ge problem med plats på en del ramar.
Ja på min ram med IS-fäste blir det ju först adapter IS till PM och sedan denna till FM ovanpå den. Så evt får man köra 203mm skiva i aktern ?

Senast ändrad:
Glöm IS => PM => Flat. Det borde vara uppenbart att det går åt helvete

Verkar smutt men blir rätt saftig prismässigt innan man har den hemma. Nästan motsvarande nytt PM bromsok :-)

Såg att den fanns billigt på Sportmegastore och Fruugo, vågar man handla därifrån månne?
Kolla med cykelhandlare. Ibland har man tur.

Såg att den fanns billigt på Sportmegastore och Fruugo, vågar man handla därifrån månne?

ja, men det kostar lika mycket som ett nytt ok och det går bara med 160/180 skiva..... byt ok. Allting går inte

Och för att svara på ursprungsfrågan - sitter sån adapter på min cykel. Fungerar som det ska. Som nån sa tidigare, får eventuellt gå upp i storlek på bromsskiva men 160 går på min.

Har uppdaterat mitt första inlägg, adaptern från Bikable är fel, fungerar ej för Post Mount då den saknar monteringshålen.

Bilagor

• force utan hål.jpg
    force utan hål.jpg
    62.2 KB · Besök: 51
Tillbaka
Topp