Någon som har testat en Focus Spine?

soeze

Ny medlem
Jag är lite nyfiken på Focus Spine som en potentiell framtida investering, främst Evo-modellen i aluminium för runt 25 tkr.

http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-trail/spine/spine-evo.html

Det som talar för den för mina behov är:
+ "Lagom" fjädringsväg för mina behov
+ Trevlig geometri
+ Dropper post
+ Märket finns hos min lokala handlare
+ Känns rätt så prisvärd så länge man inte jämför med postordercyklar

Jag har dock svårt att hitta omdömen om den på nätet. Det finns några tester av top of the line-modellen, men i princip inget om någon av aluminiumvarianterna.

Därför var jag helt enkelt lite nyfiken: någon som testat (eller till och med köpt) en Spine och vill dela med sig av sina intryck?

Tjena,
fick min evo alu strax innan jul och har inte hunnit köra jättemycket ännu men så här långt är jag väldigt nöjd med mitt val, kör mest i skånsk löv- & barrskogsmiljö och körde tidigare 26a stål-ht. Komfort är ju bara förnamnet och ändå kvick och reaktionssnabb, rolig hoj som gillar att köras hårt känns det som. Har plockat av sänkstolpen dock....och bytt stam samt styre.....små små justeringar men sitter nu bra. Ska bli spännande att köra lite större terräng med den så småningom. Tyska bike tyckte ju att den version de testade nyss var grym utför och hade lekfulla egenskaper, canyon nerve bedömdes i samma test som mer lugn/stabil.....

Summa summarumså......hittils väldigt nöjd, jag är ingen nummerlappsåkare utan kör för att ha kul och gillar teknisk åkning.....och den känns precis så....

ett par lättare hjul står dock på önskelistan, kommer börja med att köpa ett set lättare/smalare/lättrullande däck framår våren, får se vad det gör med känslan...

//pelle

Barometer skrev:
-------------------------------------------------------
> Nyfiken fråga i all vänlighet: Varför vill du
> inte jämföra med postordercyklar?

Troligen för att TS vill kunna handla via LBS.
Annars så är den ju rätt så lik Commencal Meta Trail http://www.commencal-store.co.uk/meta-trail-essential-650b-orange-2015-c2x15147465 även om den senare är något biffigare i sin attityd (och troligen vikt).

Även om jag tycker Meta Trail'n är en himlans snygg o trevlig cykel så undrar jag om inte Spline'n ligger bättre till för oss nordbor iom att Focus säljs lokalt och Commencals support lämnar en del att önska...
Dessutom lär ramen klara en hel del tuffa tag iom att den faktiskt finns i en version med RS Pike i nosen. (Dock är det en carbong-ram på den http://www.focus-bikes.com/gb/en/bikes/2016/mountainbike-trail/spine/spine-c-factory.html )

Jag har absolut inte räknat bort postordercyklar, det var inte meningen att få det att verka så. Sen tycker jag definitivt det finns ett mervärde i att handla lokalt för support och service, men det är lite svårt att värdera hur många tusenlappar extra det är värt.

Jag kan mycket väl tänka mig både Canyon Nerve, Commencal Meta Trail eller kanske en Kona på postorder. Men alla dessa finns ju mycket att läsa om om man letar lite, till skillnad från Spine som närmast verkar som en myt när man googlar om den. Därav min undran i denna tråd.

Intressant att läsa om Smurfens/Pelles intryck. Så den finns i verkligheten alltså! :)

Men när vi ändå är inne på alternativ, har ni andra förslag man borde titta närmare på? De preliminära kriterierna är som följer:
- 27,5 hjul
- Hyfsat modern trail-geometri (Inte brantare styrvinkel än 68 grader, inte för kort ram osv..)
- 120-130 mm fjädring
- Dropper post är stort plus
- Alla komponenter behöver inte vara fancy, men skönt om man slipper uppgradera de dyra bitarna (hjul, stötdämpning) det första man gör..
- Max pris ca 25 tkr, GÄRNA BILLIGARE

Användningsområde: Tekniska stigar i måttligt tempo, oftast flackt men ganska knöligt, ska kännas kul och trygg när det lutar lite

Senast ändrad:
Om du kan tänka dig en 29:a i stl M så har du väldigt bra pris här just nu:http://www.wiggle.se/kona-process-111-2015-29-tum/

Process 111 vore mycket lockande! Väldigt läcker cykel! Eller en Process 134 för dryga 12 tusen! Ger ju plats för mycket uppgraderingar och ändå stanna under 20 tkr. Dock är de båda kanske lite onödigt biffiga för mina behov, men de har mycket som talar för sig också!

Men det är tyvärr knappast aktuellt med köp just nu. Bara drömmar för tillfället. Men jag hoppas kunna spara ihop för ett inköp till sommaren eller i värsta fall nästa höst/vinter.

Trådgrävning med syfte!
Jag försöker trä i en vajer till dropperpost genom ramen på en spine elite alu!
Någon som lyckats? Eller krävs modifikation?

Tillbaka
Topp