Någon som kan förklara?

hdahl

Medlem
Någon som kan förklara?
Körde ner för en stening brant idag. Det lät som en kvist gick av och märkte på en gång att bakbromsen inte tog. Stannade och ser att rotorn bak är helt trasslig. Den har böjts i vågor hit och dit. Kraften har varit sådan att rotorn slitit med sig en bult från navet. Cykeln är ny och allt har funkar perfekt hitills. Bromsar är R1 och rotorn är en billigare formula variant. Svårt att se att det var en sten eller annat som slog i även om det är en möjlighet. Cykeln gick bra att cykla hem efteråt (utan skivan då). Vad tusan hände? Fel på materialet i skivan? Felinstallerat? Sten? #mysterium ;)

Henrik

Någon som kan förklara?
Värme... Jag har gjort det där själv på då lättviktsskivor. Bromsteknik kan ju göra saken bättre att inte ligga och sänka farten utan bromsa till ordentligt när det behövs i stället. Större skiva som kan hantera mer värme, kan ju hjälpa till också.

Någon som kan förklara?
Ubu skrev:
-------------------------------------------------------
> Värme... Jag har gjort det där själv på då
> lättviktsskivor. Bromsteknik kan ju göra saken
> bättre att inte ligga och sänka farten utan
> bromsa till ordentligt när det behövs i
> stället. Större skiva som kan hantera mer
> värme, kan ju hjälpa till också.

Låter rimligt. Men man blir ju inte direkt sugen på skivor utför bergen på Gran Canaria när man sett det där. Håller mig nog till fälgbroms, fräscha fälgar och belägg samt försöker ha bromsteknik för att hålla ned tempen.

Någon som kan förklara?
Hasse#7 skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Värme... Jag har gjort det där själv på då
> > lättviktsskivor. Bromsteknik kan ju göra
> saken
> > bättre att inte ligga och sänka farten utan
> > bromsa till ordentligt när det behövs i
> > stället. Större skiva som kan hantera mer
> > värme, kan ju hjälpa till också.
>
> Låter rimligt. Men man blir ju inte direkt sugen
> på skivor utför bergen på Gran Canaria när man
> sett det där. Håller mig nog till fälgbroms,
> fräscha fälgar och belägg samt försöker ha
> bromsteknik för att hålla ned tempen.

Hasse! Geologen har kapat din inloggning :)

Någon som kan förklara?
Hasse#7 skrev:
> Ubu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Värme... Jag har gjort det där själv på då
> > lättviktsskivor. Bromsteknik kan ju göra
> saken
> > bättre att inte ligga och sänka farten utan
> > bromsa till ordentligt när det behövs i
> > stället. Större skiva som kan hantera mer
> > värme, kan ju hjälpa till också.
>
> Låter rimligt. Men man blir ju inte direkt sugen
> på skivor utför bergen på Gran Canaria när man
> sett det där. Håller mig nog till fälgbroms,
> fräscha fälgar och belägg samt försöker ha
> bromsteknik för att hålla ned tempen.

Är det lvg du kör på GC så krävs det nog ett träd i hjulet/skivan innan den ser ut så där :-)

Någon som kan förklara?
Jag tror att du fått in en sten i rotorn på något sätt. Det borde ge en hög lokal belastning. Kan du se några märken på oket tex?

Det låter otroligt att utveckla värme nog att böja skivan sådär utan att man långt dessförinnan känt av svår bromsfade, lukt, "handtag-i-botten" eller liknande men om Ubu säger det så är det alltså möjligt. Du kan ju titta på beläggen iofs om de ser "glaserade" ut samt även om skivan blivit "blåaktig" eller visar tecken på att ha "smält/kladdat" på ytan.

Någon som kan förklara?
Jag tycker det låter som om en av skruvarna som håller skivan gick av, och att skivan därmed inte klarade belastningen utan böjdes. Satt övriga skruvar fast?

Någon som kan förklara?
Jag vill nog mest bara höra att det där inte händer oprovocerat i utförsbackar med stup bredvid. Jag talar bara om lvg nu och är fullt medveten om att min meskörning inte innebär nån maxtest av komponenter och att jag förmodligen är safe redan där.

Någon som kan förklara?
När jag som färsk cyklist började köra DH i Åre så utsatte jag mina bromsar för så mycket slitage att man blir mörkrädd och de bromsarna/skivorna höll utan problem.
Och nu snackar vi kilometerlånga inbromsningar. :)

Du måste ha fått in något i skivan..

Någon som kan förklara?
Tack för förklaringar. Ja värme är nog uteslutet. Maximal otur känns troligare:-) Hojen är nybyggd så jag kan ha missat att efterdra bultar kanske. Man undrar dock över kraften som måste krävts. Tur i oturen verkar vara att inget annat är skadat. Räcker dock med nytt nav och rotor. Budgeten var redan kraftigt övertrasserad.

Någon som kan förklara?
Ok, det verkar som att det flesta är övertygade att det inte har med värme att göra… När jag har skrynklat ihop skivor har jag mest tagit för givet att det var värme men det kan man ju såklart inte vara säker på.

Hur som helst, en bild på beläggen skulle vara kul att se, en sten eller något som stoppat skivan borde ju satt sina spår.

Någon som kan förklara?
hdahl skrev:
> Det lät som en kvist gick av

Ja, vad kan det ha varit?

Någon som kan förklara?
Bild

Bilagor

• cid_558.jpg
    cid_558.jpg
    171.9 KB · Besök: 17
Någon som kan förklara?
Jag håller med Miracle att en eller flera skruvar rallat upp och därmed fått skivan att deformeras sådär. Att cykeln är nybyggd talar ju för en sådan teori. Händer en sån sak inträffar det inte allt för långt efter att det är ihopsatt.

Någon som kan förklara?
+1 på båda senaste inläggen, apropå krafterna så blir det ju en rätt fin hävarmseffekt så det blir rätt stora krafter längst in mot navet vid skruvarna.

Misstänker bromsoken normalt ger upp av värme före skivan?

Någon som kan förklara?
pnkcow skrev:
> Det syns i "Visa din hoj" tråden att skivorna
> monterades åt 'fel håll'.

:D
pnkcow=sherlock

Någon som kan förklara?
jag har svårt att tro att felvänd skiva på bakhjulet räcker för att lyckas med det där? möjligtvis på framhjulet i alperna...
jag chansar också på att skruvarna lossnat tills det bara satt kvar en.

Någon som kan förklara?
Kan nu efter att ha varit cykellös i 3 veckor (navbyte på evalds)kasta lite mer ljus på vad som hände. De visar sig att American Classic nav (och förmodligen andra lika lätta nav) som används i kombination med lättviktsskivor (som i detta fall också endast fäster vid bultarna och inte ligger an runtom mot navet s.a.s) måste kombineras med en förstärkningsring. Gör man inte det är problemet tydligen relativt välkänt. Hela skiten kan braka samman som i mitt fall.

Sen missade jag locklite och drog kanske bultarna för klent men fan vet om det inte hänt ändå med hänvisning till ovan. Kan ju vara bra för andra att känna till. Problemet är inte unikt för AM tydligen och ringarna nedan passar andra cyklar också.

http://www.justridingalong.com/american-classic-disk-reinforcing-ring.html

Ha en fin säsong!

Henrik

Någon som kan förklara?
hdahl skrev:
> Kan nu efter att ha varit cykellös i 3 veckor
> (navbyte på evalds)kasta lite mer ljus på vad
> som hände. De visar sig att American Classic nav
> (och förmodligen andra lika lätta nav) som
> används i kombination med lättviktsskivor (som i
> detta fall också endast fäster vid bultarna och
> inte ligger an runtom mot navet s.a.s) måste
> kombineras med en förstärkningsring. Gör man
> inte det är problemet tydligen relativt
> välkänt. Hela skiten kan braka samman som i mitt
> fall.
>
> Sen missade jag locklite och drog kanske bultarna
> för klent men fan vet om det inte hänt ändå
> med hänvisning till ovan. Kan ju vara bra för
> andra att känna till. Problemet är inte unikt
> för AM tydligen och ringarna nedan passar andra
> cyklar också.
>
> http://www.justridingalong.com/american-classic-di
> sk-reinforcing-ring.html
>
> Ha en fin säsong!
>
> Henrik

Men hade du inte en förstärkningsring, eller vad är det för ring som ligger bredvid skivan?

Tillbaka
Topp