Någon som kör Reelight?

AndreasVH

Aktiv medlem
Någon som kör Reelight?
Inte lika Happykorrekt som dynamo förstås, men pendlar man till 98% på upplysta vägar borde det ju vara klockrent. Har kollat på den starkaste modellen som heter RL771 som kostar lite drygt 600:- för fram- och baklyse.

Någon med erfarenheter? Hur är kvaliteten?

Någon som kör Reelight?
den där såg ju rätt trevlig ut.

deras gamla som sitter på hjulaxeln sitter så lågt att man ofta inte ser dem, varken som cyklist eller bilist.

Någon som kör Reelight?
patten sa:
De jag har sett har blinkat som en julgran...går bort med andra ord!
Nej. Ingen julgran lyser så svagt. Med reservation då för att jag inte kan svära på att jag sett just den här modellen.

Jag hade gått på dynamo alla dagar i veckan. Samma bekvämlighet men bättre prestanda.

Senast ändrad:
Någon som kör Reelight?
Reelight "original" är ju en genialisk idé och snyggt genomförd, perfekt positionslampa att smyga på barnens cyklar så glömmer de snart att de har ett litet lyse. Finns ju med och utan blink. Med de lite större modellerna så har enkelheten gått förlorad de når ändå inte alls upp till dynamo med riktigt B&L tex.

Någon som kör Reelight?
Jo det är klart att dynamo är överlägset, men det visste jag redan. Anledningen till att jag överväger Reelight är att kittet som sagt kostar 600:-. Ska man ha ett bra dynamokit får man knappt en framlampa för de pengarna. Sedan ska man ha en baklampa och förstås framhjul, eller åtminstone nav (+byggkostnad). Då kostar det 3-4 ggr så mycket och det känns inte aktuellt nu.

Tydligen flimrar det en del i låga hastigheter, typ under 15 kph. Vidare så är det förstås inte en lampa som lyser upp vägen ordentligt när det är mörkt, men jag har alltid en stark ficklampa + fäste i sadelväskan ändå om jag till äventyrs skulle sladda ut på någon grusväg.

700-serien verkar vara stark nog för att synas ordentligt, men jag är mest nyfiken på om prylarna håller ihop?

Någon som kör Reelight?
Jag har satt 700 serien på 4 cyklar. För barnen o make funkar det jättebra. Man syns bra och det räcker för korta sträckor i total mörker. Väldigt trött på batterieländet o kvalitén på den andra varianten. Batterier o barn är ingen höjdare. Dock pendlar jag året runt, ca 2 mil/dag, och är inte snabbast i spåret men vill komma snabbt fram. Har då efter , kanske 2 år, fått problem med att ekrar går av där magneterna fästes. Misstänker att det har med farten att göra. Sen har elektroniken fallerat efter ett tag, oxidation vid själva dynamon som fästes i ramen. Fick lödda till slut. Så jag fick ta fram kortet o skaffa nytt hjul med navdynamo osv. Hoppas det håller längre.

Någon som kör Reelight?
ceel sa:
Väntar fortfarande på mina Reelight Neo från deras Kickstarter...
Haha! Fan ca fult om de gått i produktion utan att leverera ut kickstarterprodukterna.

Jag var med i pilotprojektet där trafikverket? delade ut ett gäng lampor av första geb för test.
Fungerade kalas i flera år. Men bara som nöd/stöd lampa. Riktig batterilampa kör jag alltid ändå.
Nu har frugan fått en modern men fortfarande navmonterad variant. Verkar fungera bra också. Fast ljus men fortsatt bara nöd/stöd.

Tillbaka
Topp