Någon som luftat sina Magura?

iMats

Aktiv medlem
Tänkte bygga mitt eget lilla luftningskit i förebyggande syfte. Har inte ens fått bromsarna så jag är ute i god tid.
Det jag är intresserad av är vilken dimension jag behöver på slangen (se bild nedan). Resten ska väl inte vara några problem att fixa.
pop_zubehoer_03.jpg

Är det något mer att tänka på? Tips och tricks förrutom det som redan står i läsvärt?

Hej! Nu är Alive slut, mina tränings rundor känns inte längre som en jätte stor bedrift.

Nu till frågan.
Den svarta "skruven" (ovanför slangen på bilden) skall skruvas fast i luftningshålet nere vid oket.
Du behöver alltså en sådan skruv för att fästa slangen vid oket.

Hoppas du fattar vad jag menar!

/Christofer

off the topic

Intressant luftningskit. Många nipplar och "slangmuffar" ser det ut som. Men det blir nog en ganska enkel luftningsprocedur som är svår att misslyckas med när man har anslutit grejerna sådär. Magura ger ett seriöst intryck måste jag säga.

Märkligt att de inte kan göra luftningsproceduren enklare än att det krävs en massa nipplar och sprutor osv. Se tex. på shimanos luftningskit. Det består av en flaska och en bit transparant slang och fungerar utmärkt.

Såhär ser kittet till mina Avid Juicy skivbromsar ut. Ungefär samma klass som Magura's kit (saknas några nipplar på bilden som även ingår så det är väl i princip samma som maguras innehållsmässigt)...

D_115%20AVDBK4.jpg

- det här gav dig väl inga bra råd i jakten på rätt slangdimension dock. ;)

Senast ändrad:
det går ju bara ut på att få ut luften ur systemet.

det enklaste vore vara att ansluta en spruta (med olja) längst ner i systemet (förslagsvis oket) och sedan öppna högst upp i systemet (förslagsvis handtaget) trycka ut olja ur sprutan, sedan så rinner det över vid handtaget, då stänger man båda ventilerna och det borde vara luftfritt tycker jag.

sedan om det är så enkelt i praktiken, det vet jag inte.

XChris Skrev:
-------------------------------------------------------

> Den svarta "skruven" (ovanför slangen på bilden)
> skall skruvas fast i luftningshålet nere vid oket.
>
> Du behöver alltså en sådan skruv för att fästa
> slangen vid oket.

Ok, det kanske inte blir så enkelt som jag först tänkte. Man kanske helt enkelt ska investera i Maguras luftkit i alla fall. Eller det kanske råkar vara någon skruv som går att inhandla någonstans?

Tim> Ungefär så enkelt som du beskriver är det, i alla fall på Hayes. Till mina Hayes byggde jag ett synnerligen enkelt luftkit. Problemet är väl i detta fall att ansluta sprutan, därav skruvar, nipplar och diverse andra pryttlar.

Luftningsnippeln är som sagt bekymret som måste lösas. Har du en sådan är slangdimensionen lättlöst sen.

Magura tar bra betalt för sitt kit tyvärr. Fast det är inte så många pengar egentligen, om man är van att kolla på cykelprylar generellt :-D

Edit: Oken kommer med slangarna monterade och det ska gå att korta dem utan att behöva lufta efteråt...

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------

> Edit: Oken kommer med slangarna monterade och det
> ska gå att korta dem utan att behöva lufta
> efteråt...

Jo, jag vet. Men om man vill få till en lite snygg lösning och dra slangen under bryggan (eller vad det nu kan kallas) vid sadelröret så är jag tvungen att lossa slangen. Det ska gå att göra utan att det ska komma in luft men jag vill vara på den säkra sidan och föregå ett eventuellt problem. (Edit: nu när jag läser igen ser jag att du skrev ju ungefär vad jag skrev också, läste lite för fort innan jag svarade.)

Jag har nu gjort en utdrivning av smålänningen inom mig och beslutat mig för att inskaffa ett luftkit från Magura. Det är ju som sagt inte så stor investering det handlar om och dessutom får man ju med lite "Royal blood".

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp