Någon som testat de här bromsarna?

OskarB

Ny medlem
Ligger fortfarande i köpa cyklartankar... så hittade jag en cykel (med lite hjälp av happyiter) som verkade schysst, men har aldrig hört talas om dessa bromsarna.. Formula Oro K18 http://www.formula-brake.it/index2.htm nån som hört nått? Deet verkar ju vara hydrualiska. någon som har erfarenhet att långdistanscykla med sådana? Vad gör man om man får haveri? Hur lång tid brukar det ta att fixa? om slangen läcker alltså.. antar att det är det som går sönder lättast...

//Oskar

har läst en hel del rescentioner om dessa bromsar och de har fått väldigt bra betyg. En kompis har Formula Oro K24 och han är lyrisk över dem. Har själv precis fått hem ett par egna Oro Puro. Guldfärgade med kolfiberhandtag...mmmmmmmm...(prylnörd;) Här kan du läsa lite om olika prylar och vad folk tycker: http://www.mtbr.com/

Jag har formula oro k18 på min. Tycker dessa tar jävligt bra har visserligen inte så mycket att jämföra med lite skrikiga när de blir blöta bara.

Jag börjar också bli lyrisk över de, även om jag inte köpt de än. (: Väntar på lite pengar sen blir det en väldigt snabb beställning.

Ska du långdistans cykla i västvärlden och så är det inga problem att fixa de tror jag. Formula är ju ganska stora på bromsar och hållt på ett bra tag. Har du tillgång till ett luftningskit och kanske med dig extra bromsslang och belägg under vägen du cyklar lär det inte kunna bli fel som du inte kan fixa vad jag kan tänka mig.

formula är kärlekens broms.Tyvärr inte när man behöver reservdelar. Dock kan man köpa dem via cycle components men då gäller det att det inte är brådis.

Tja det beror på vad du vill ha ut av bromsen tror jag. Har ingen egen erfarenhet av just Formulabromsarna. Men vill man ha något som bara går och går så kan jag ju iallfall rekomendera Shimanos gamla XT bromsar(hydraliska) De med fyrkolvsok. Har haft dem tills nu. De fungerar fortfarande klanderfritt, men ville ha ett par nya och lättare. XT bromsarna har jag haft i 5-6 år utan att göra ett skit med dem. De har bara gått och gått utan att knota det minsta. Det får jag säga är ett bra betyg för dem.

Mandus skrev:
-------------------------------------------------------
> Tja det beror på vad du vill ha ut av bromsen
> tror jag. Har ingen egen erfarenhet av just
> Formulabromsarna. Men vill man ha något som bara
> går och går så kan jag ju iallfall rekomendera
> Shimanos gamla XT bromsar(hydraliska) De med
> fyrkolvsok. Har haft dem tills nu. De fungerar
> fortfarande klanderfritt, men ville ha ett par nya
> och lättare. XT bromsarna har jag haft i 5-6 år
> utan att göra ett skit med dem. De har bara gått
> och gått utan att knota det minsta. Det får jag
> säga är ett bra betyg för dem.

Tjena mandus. Säljer du dom?

Mandus: XT fyrkolvs enda nackdel måste vara vikten. Annars håller jag med dig om att de är fruktansvärt bra.

Jag har formula oro k24, och är mycket nöjd med dem. Väldigt bra bromsverkan och även bra modulation. K18 är säkert lika bra.
De blir dock väldigt varma, men det verkar inte som att det är ngt problem.

MVH /Henrik

Tillbaka
Topp