Någon som testat Nukeproof Horizon hjul?

Bonzo

Aktiv medlem
Nu när skatteåterbäringen landat så måste man såklart återställa balansen på kontot igen så att inte banken kräver extra lokalhyra för alla extra pengar som måste lagerhållas. Givetvis ligger det då nära till hands att köpa lite nya delar till cyklarna och eftersom jag villhöver ett nytt hjulpar till ena cykeln så tänkte jag börja där.

Nu är min fundering om det är någon som testat och har något att säga om Nukeproofs Horizon-hjul? Inser att det såklart finns bättre hjul, men det jag egentligen undrar är om de är prisvärda eller om det finns vettigare alternativ i samma prisklass?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/nukeproof-horizon-mtb-wheelset/rp-prod160730

Jag var väldigt nära att klicka hem ett par DT Swiss M1900 30 som låg väldigt bra i pris på Bike24 under vintern, men givetvis är de slut i rätt dimension för tillfället. De finns dock för samma pengar som Nukeproof-setet hos Bike Components, men frågan är om de är bättre? instinktivt känns de mer budget än Nukeproof-setet, men vad fan vet jag?
https://www.bike-components.de/en/D...Disc-Center-Lock-MTB-27-5-Laufradsatz-p61203/

Andra tips tas emot med öppna armar. Aktuell dimension är 27,5", ~i30, 15x100 / 12x142-axel.

wobblie

Aktiv medlem
Hade jag själv köpt hjul hade jag sett det som en nackdel att båda är straight pull, som tenderar att rotera (för mig iallafall...) när de ska spännas eller riktas. DT-hjulen är dessutom för centerlockskivor, som jag inte har. Men vi kan ju skilja oss åt på den punkten.

Annars brukar DT göra bra hjul, och Nukeproofhjulen har fått bra recensioner, så det är säkert inga dåliga köp.

Bonzo

Aktiv medlem
wobblie sa:
Hade jag själv köpt hjul hade jag sett det som en nackdel att båda är straight pull, som tenderar att rotera (för mig iallafall...) när de ska spännas eller riktas. DT-hjulen är dessutom för centerlockskivor, som jag inte har. Men vi kan ju skilja oss åt på den punkten.

Annars brukar DT göra bra hjul, och Nukeproofhjulen har fått bra recensioner, så det är säkert inga dåliga köp.

Jo, jag har noterat att de är gjorda för centerlockskivor, men som jag uppfattat det ingår det adapter för 6-bultade skivor. Jag har visserligen centerlockskivor på ena cykeln, men lösning finns ju som sagt även om jag skulle vilja köra med den andra varianten.

Jag har inte skruvat tillräckligt mycket hjul för att säga något om för- eller nackdelarna med straightpull, men du kan säkert ha en poäng där.

Bonzo

Aktiv medlem

wobblie

Aktiv medlem
Bonzo sa:
wobblie sa:
Har du kikat på custombyggda hjul annars? Behöver inte bli så fasligt dyrt. CRC har ju hjul med Hopenav till rätt rimliga priser, annars Actionsports för DT-nav:

https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-disc-is-custom-wheelset-mtb-650b-4138?c=397

Mjodå, jag har kikat lite på customhjul men jag är inte tillräckligt kunnig för att vara helt bekväm med att speca upp ett set själv.

Det är inga problem, naven har du ju redan specat vad du behöver, ekrar kör man DT Comp om man inte är weight weenie, mässingnipplar. Sen är det bara välja fälgar efter åkstil.

Bonzo

Aktiv medlem
wobblie sa:
Bonzo sa:
wobblie sa:
Har du kikat på custombyggda hjul annars? Behöver inte bli så fasligt dyrt. CRC har ju hjul med Hopenav till rätt rimliga priser, annars Actionsports för DT-nav:

https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-350-disc-is-custom-wheelset-mtb-650b-4138?c=397

Mjodå, jag har kikat lite på customhjul men jag är inte tillräckligt kunnig för att vara helt bekväm med att speca upp ett set själv.

Det är inga problem, naven har du ju redan specat vad du behöver, ekrar kör man DT Comp om man inte är weight weenie, mässingnipplar. Sen är det bara välja fälgar efter åkstil.

Right.
Testade att speca upp ett par på actionsports och landade på ca 4400:-. Skulle säkert kunna få ner priset lite genom lite mer genomtänkta val, men jag vet ju ändå inte säkert att det blir bättre än de färdiga hjulseten.

roskai

Aktiv medlem
AS hjulen är ganska välbyggda kan jag intyga, sen att man kör sönder allt ändå är en annan femma...

Sixten Fors

Aktiv medlem
Till TS: Vikt på cyklist? Användningsområde? Downhill i stenbrottet eller till/från dagis på nylagd asfalt?

Kolla på hjul från Wheelproject från drygt 300 EUR http://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=129&product_id=477
Som exempel: DT Swiss XM481 fälg, Novatec D791/D792 32-hål IS nav med HG-body, Sapim D-Light ekrar, Alunipplar
WP3.png

NickPick

Aktiv medlem
roskai sa:
AS hjulen är ganska välbyggda kan jag intyga, sen att man kör sönder allt ändå är en annan femma...

Dom sätter ihop dom som skräp. Måste vara någon motsvarande fas3are som monterar utan tillsyn.
Förr däremot, då var det bra.

Fördelen är väl att man egentligen inte betalar något för montering kan man säga. Nackdelen är olika långa ekrar och dålig ekerspänning. Köpt 3 set därifrån och aldrig igen. Sist vägde hjulsetet 6% över spec för övrigt.

Bonzo

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Till TS: Vikt på cyklist? Användningsområde? Downhill i stenbrottet eller till/från dagis på nylagd asfalt?

Kolla på hjul från Wheelproject från drygt 300 EUR http://www.wheelproject.com/index.php?route=product/product&path=129&product_id=477
Som exempel: DT Swiss XM481 fälg, Novatec D791/D792 32-hål IS nav med HG-body, Sapim D-Light ekrar, Alunipplar

86kg i kalsonger.
Cyklar enklare stigcykling blandat med stenkistor och dödsdropp*.
Slutade gå på dagis för flera år sedan.

XM481-fälgarna borde hålla för min typ av körning. Hur står sig Novotec-naven mot naven på ex. M1900-hjulen?

*Cyklar med EST ibland och blir ofta övertalad att göra saker över min förmåga.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Själv brukar jag inte knäcka navaxlar så jag vet inte var gränsen går. Hjulen ovan från Nukeproof har Novatecnav. DT M1900 använder DT370 nav. Jag har använt båda och inga av dem har gått av.

Baknavet D792 har axel i alu, tror att går att "nedgradera" till stål om man har för vana att kröka axlar.
Alu http://www.eshop.novatecwheels.eu/c...side-caps/axle-x12-12x142mm-for-d792sb-alloy/
Stål http://www.eshop.novatecwheels.eu/c...side-caps/axle-x12-12x142mm-for-d882sb-steel/

Du kan säkert får hjulen byggda med 2.0/1.8 mm DT Competition eller Sapim Race ekrar istället för 2.0/1.65 mm Sapim D-Light som används i räkneexemplet ovan, utan kostnad. Snarare lite billigare. Maila WP och berätta vad du vill ha.

Eller köpa färdiga tunga hjul från CRC / Nuke.

Bonzo

Aktiv medlem
wobblie sa:
ceel sa:
larsaw sa:
Bonzo sa:
*Cyklar med EST ibland och blir ofta övertalad att göra saker över min förmåga.

Haha!! Vilket varningstecken!!! ???

Lika bra att köpa sex par hjul direkt så du klarar dig någon månad. :)

Det här diskvalificerar ju genast DT-hjulen med sina 28h...

Jo, det är ju lite rödflagg på det. ;)
Hittills har jag dock bara lyckats ha sönder mig själv när jag kraschat. Sist jag var ut med honom var i slutet av augusti -17. I februari i år blev jag av med gipset och jag är fortfarande stel i handleden, så jag ska försöka hålla mig lugn på cykelturerna några veckor till.

Bonzo

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Själv brukar jag inte knäcka navaxlar så jag vet inte var gränsen går. Hjulen ovan från Nukeproof har Novatecnav. DT M1900 använder DT370 nav. Jag har använt båda och inga av dem har gått av.

Baknavet D792 har axel i alu, tror att går att "nedgradera" till stål om man har för vana att kröka axlar.
Alu http://www.eshop.novatecwheels.eu/c...side-caps/axle-x12-12x142mm-for-d792sb-alloy/
Stål http://www.eshop.novatecwheels.eu/c...side-caps/axle-x12-12x142mm-for-d882sb-steel/

Du kan säkert får hjulen byggda med 2.0/1.8 mm DT Competition eller Sapim Race ekrar istället för 2.0/1.65 mm Sapim D-Light som används i räkneexemplet ovan, utan kostnad. Snarare lite billigare. Maila WP och berätta vad du vill ha.

Eller köpa färdiga tunga hjul från CRC / Nuke.

Äsch då, det där blir säkert jättebra. Jag brukar inte ha sönder så mycket delar på cykeln, så det ska nog säkert hålla. Såg inga viktuppgifter på de färdiga customhjulen, men de borde väl rimligen landa lägre än de andra butiksseten jag kollat på.

mikipedia_

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att gå up till ca4500kr så har du färdiga Hope 35w set på crc, jag har inte lyckats mörda min bakfälg än iaf, trots ett besök hos est?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Bonzo sa:
Äsch då, det där blir säkert jättebra. Jag brukar inte ha sönder så mycket delar på cykeln, så det ska nog säkert hålla. Såg inga viktuppgifter på de färdiga customhjulen, men de borde väl rimligen landa lägre än de andra butiksseten jag kollat på.
Novatec D791/792 + XM481 584x30 mm + Sapim D-Light + alunipplar = 815 g fram + 945 g bak = 1760 g /set
Samma men med DT Comp eller Sapim Race ekrar = 850 g fram + 980 g bak = 1830 g /set

Bonzo

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Om du kan tänka dig att gå up till ca4500kr så har du färdiga Hope 35w set på crc, jag har inte lyckats mörda min bakfälg än iaf, trots ett besök hos est?

Säkert bra hjul, men mina blygsamma skills gör att jag håller mig i lite lägre prisklasser.

Bonzo

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Bonzo sa:
Novatec D791/792 + XM481 584x30 mm + Sapim D-Light + alunipplar = 815 g fram + 945 g bak = 1760 g /set
Samma men med DT Comp eller Sapim Race ekrar = 850 g fram + 980 g bak = 1830 g /set

Känns ju riktigt bra att de landar ett par hundra gram lägre än de andra alternative jag kikade på. Såna får det bli.

Edit: Då var det beställt. ;)

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Mina budget Nukeproof Neutron har gått i graven och ska reklammeras. Tänkte först satsa på ett par Horizon men hittade sedan den här tråden. Vad ska jag satsa på för 3000-3500kr? Boost både fram och bak och ska användas på min Nukeproof scout 275. Fälg tänker jag mig DT EX511 eller XM481. Vilka ekrar, nipplar och nav? Jag väger runt 95kg.

Topp