Någon som testat RR nya Aries Pro jacka?

Wiciman

Aktiv medlem
Med 30000 i vattenpelare och 25000 i andas tänker jag att den borde funka som ytterskal för skånsk höst/vinterpendling som inte sällan inbegriper horisontellt regn.

Någon som testat hur den funkar i mögigt väder? RR:s tidigare toppmodell Cyclone imponerade inte i dessa väderförhållanden utan resulterade i dyblöt cyklist väl framme på jobbet.

Senast ändrad:
Ser ut att vara väldigt bylsig och stelt material= inget vidare skönt för cykling eller andra aktiviteter. Skulle inte lägga alltför stort värde på siffrorna.

Här finns en läsvärd artikel om konceptet "vattentäta plagg" för aktivitet.
Tack för den mycket informativa länken. Bekräftar det jag trott länge, dvs det spelar ingen roll hur dyr jackan är, fysiken gör det omöjligt att få både vattentäthet och andasfunktion samtidigt (vid simultant regn och svettframkallande aktivitet):

In reality, then, ‘breathable waterproof’ fabrics are both ‘breathable’ and ‘waterproof’, but not at the same time.

They can ‘breathe’ when it’s dry and keep water out when it’s wet – but if you’re working hard enough to induce sweating when it’s humid outside, you’ll still get wet on the inside, no matter how expensive your waterproof jacket is.

Intressant också att experten framhäver vindstoppande plagg som ett oftast bättre alternativ.

Tack för den mycket informativa länken. Bekräftar det jag trott länge, dvs det spelar ingen roll hur dyr jackan är, fysiken gör det omöjligt att få både vattentäthet och andasfunktion samtidigt (vid simultant regn och svettframkallande aktivitet):

In reality, then, ‘breathable waterproof’ fabrics are both ‘breathable’ and ‘waterproof’, but not at the same time.

They can ‘breathe’ when it’s dry and keep water out when it’s wet – but if you’re working hard enough to induce sweating when it’s humid outside, you’ll still get wet on the inside, no matter how expensive your waterproof jacket is.

Intressant också att experten framhäver vindstoppande plagg som ett oftast bättre alternativ.
Fast även om det tekniskt sett är helt korrekt så är det fortfarande tycker jag stor skillnad i hur bra/dåligt kompromissen funkar mellan olika jackor.

Men för primärt pendling hade jag skaffat nåt lite mer cykel-anpassat tror jag.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp