Någon som vet nått om den här cykeln? (bilder).

Martin.E

Ny medlem
Hej.
Är ny här på forumet och har precis beställt min första ordentliga mtb som ska komma i nästa vecka. Valet föll på en Ghost som jag hoppas ska passa mig :-)

Idag åkte jag hem till min syster och hittade då en cykel som hennes make har haft hängandes i garagetaket i ganska många år nu. Jag la genast beslag på den och har nu tänkt att få den i bra skick igen. Tyvärr är jag ju helt novis på området så jag vet i princip ingenting om vare sig cykeln eller vad som är viktigt att tänka på när jag renoverar upp den.
Ramen är en GT och dämparen är från Rock Shox. Dämparen känns inte helt frisk vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att den inte är använd på många år. Kan man själv renovera den eller bör man lämna den till någon verkstad?

Här är bildena iaf.
http://www.ladda-upp.com/bilder/4438/fr-C3-A5n-sidan
http://www.ladda-upp.com/bilder/4439/snett-framifr-C3-A5n
http://www.ladda-upp.com/bilder/4440/d-C3-A4mpare-ovensida
http://www.ladda-upp.com/bilder/4442/d-C3-A4mpare-ovansida-2
http://www.ladda-upp.com/bilder/4443/bild-p-C3-A5-ram
http://www.ladda-upp.com/bilder/4444/rock-shox

Vilka delar anser ni att man absolut ska byta och vilka kan man fräscha upp?

Mvh Martin

Oj! En gammal klenod.

Det kan bli rätt tufft att hitta packningar till den gamla RS:en, om någon har dem på lager så är de troligen så risiga p.g.a. ålder. Det är möjligen om man kan luska fram det från någon hydraulik-firma.
Jag vet att TF Tuned i england har tagit sig an sådana gafflar åt folk så hör med dem också.

I övrigt, försök hålla den så nära orginal som möjligt. Byt bromsklossar, vajrar/höljen/drivapaket och däck på sin höjd. Ta bort pedalerna och glasa in den så blir den en fin prydnad i vardagsrummet.
Se det som en veteranbil, ta ut den när det är soligt.

Edit: Ingen sadel heller nej, en gammal Tioga eller Selle Italia Turbo borde kröna verket. Kolla på Ebay, annars så ser en oldschool Selle Italia Flite ok ut på den med.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill inte vara en kill-joy men... jag skulle inte lägga tid eller pengar på den öht. Ramen var fin men håller inte måttet idag, geometrin är ganska trist. I övrigt så borde du byta:

gaffel
bromsar till v-bromsar
bromshandtag
kedja
kasett
vairar
höljen
pedaler
sadel
däck (troligtvis)

för mycket pengar på en ram som den tycker jag. Givet att du skall ta ut den i skogen alltså. Som pndlarök kan du ju fixa:

ny gaffel
drivlina
vairar
höjen
bromsklossar
däck
sadel

Lycka till vad du än bestämmer dig för och jag är ledsen att jag inte kunde vara mer pepp!

.

Oj.. Ser ut som en GT. Cantileverbromsar med sådana reglage. Mina växelreglager från den tiden höll på att ge upp.
Skulle kanske behålla ramen och ev. hjulen och sadelstolpe. Sedan kolla ChainReactionCycles eller bike-discount.de på nätet (finns under butiksrececensionerna här ovanför..)
En RockShox Dart-gaffel är en billig lösning (som packningsmatrialet och fjäder i lokal butik!) som funkar till vardags och till en början. Passa på att byta till a-headset styrstam.. Nya reglage, då det ändå inte finns många dämpare för cantisar längre.. Chans att välja V-broms eller kanske skiva (nya hjul..).
Kedjan såg lite vissen ut, tänderna på dreven ser jag inte, men tja, risken finns väl att de inte är så nya?Sadeln ser lätt ut! Ev. vill du ha en som är bekvämare? :-)

Nu får nästa ta vid..

Tja går ju alltid att sätta på stel framgaffel. Se till att allt som har med drivlina är någorlunda fräsht. Bromsar osv för att sedan använda som pendlarcykel/transport cykel kanske?
Kostar ju en del ifall man ska ska rusta upp den för skogen om man ska köpa ny dämpad framgaffel osv.

Byta gaffel och sånt?

Absolut inte!

Det där är ju en sann klenod som får en att drömma tillbaka till en tid när Mag 21 sl var king, 80 mm fram var "downhill" och Furtado vann allt utom VM.

Gå fram med varlig hand.

Kollade så där snabbt, men ser ut som en Zaskar eller en Avalanche. Årsmodell 92-94 (?).

...och se till att få tidsenliga däck! Tioga Psycho kan man fortfarande få tag på och de skulle sitta som en smäck på den hojen.

GT Zaskar från 1991-1992 gissar jag. Framväxeln skulle ha varit Shimano om det var nyare. Tror inte att GT hade en polerade aluminium modell innan Juliana vann första MTB WC 1990.

Bakbromsen går inte att byta till en V-Broms (kolla lite närmare.) Med nya vajrar och klossar är det dock ingen problem.

Gaffeln är dock det storsta orosmoment. Svårt att balansera funktionella och sentimentala mål med de tidigaste dämpargafflar.

Håller med Daner om årtalet.
Men det går att få på en V-broms om man anstränger sig lite.
Man sätter ett vijrehölje i det bakre fästet på toppröret. Man brukar få platta till hylsan på vajerhöljet bara. Sedan drar man vajern ända ner till V-bromsen.
Funkar skitfint, har så på min Zaskar LE från 95 som jag fortfarande använder. Brakeboster är dock att rekomendera då för ramen kommer att flexa fint annars. :-)

Sätt inte på någon dämpare med längre slaglängd bara, min blev skum att svänga med efter att jag gjorde det.

Fin cykel annars. Nästan oförstörbar så länge man inte står på öronen med den.

Tack för många, snabba och bra svar!
Det blir nog så att jag tar och smörjer upp den och tar en testtur i helgen så får vi se.
Jag fick med en liten luftpump med tryckmätare på som tycks vara till dämparen. Dock hittar jag fasiken inte någon ventil så jag vet i ärlighetens namn inte hur jag ska använda den.
Några förslag?

Delirium skrev:
-------------------------------------------------------
> Håller med Daner om årtalet.
> Men det går att få på en V-broms om man
> anstränger sig lite.
> Man sätter ett vijrehölje i det bakre fästet
> på toppröret. Man brukar få platta till hylsan
> på vajerhöljet bara. Sedan drar man vajern ända
> ner till V-bromsen.
> Funkar skitfint, har så på min Zaskar LE från
> 95 som jag fortfarande använder. Brakeboster är
> dock att rekomendera då för ramen kommer att
> flexa fint annars. :-)
>
> Sätt inte på någon dämpare med längre
> slaglängd bara, min blev skum att svänga med
> efter att jag gjorde det.
>
> Fin cykel annars. Nästan oförstörbar så länge
> man inte står på öronen med den.

Annan sorts broms på denna.. fästena sitter högre upp så det är inte möjligt med v-broms

Suck vad drygt.. Bakbromsen(såg inte att de var olika) och cantibrygga fram.
Hoppas du har god kontakt med de lokala verkstäderna! De kanske har några hyllvärmare billigt?

Aaaah! Nostalgi, det kan jag grotta ner mig i i flera timmar.

Hmmm. Som spekulerats tidigare, troligen en Zaskar -91 till -92. Därefter tror jag att de fimpade u-bromsen.

Antingen skulle jag behålit den old-school, men dumpat gaffeln och slängt på en stel dito. Sen gjort ett projekt av den och fixat tidstypiska grejer. Tidigt 90-tal, mycket lila-anodiserat, Onza-barends (kostade -93 hutlösa 300:-, snacka om att man var en sucker som köpte dom...) m.m.
Skulle vara kul att göra en tidsresa och dra en repa i skogen med grejerna från förr. Hur skulle man egentligen uppleva skillnaden?
Eller så skulle jag göra en trygg och stabil pendlare av den. Den geometrin har lite stridsvagns-känsla över sig. Plöjer fram fint mellan yra fotgängare på cykelbanan : )
Kanske att häda, men om man vill fixa till bromseriet med modernare grejer utan att behöva mickla med bromsfästena så passar skivbromsadaptern från A2Z (kolla på Cyclecomponents) som hand i handsken på den ramen, vad jag vet. Jag skulle sen köpt ett par billigare skivbromshjul (från 700 spänn setet och uppåt) på Chainreactioncycles, ett par skivbromsar (mekaniska Avid funkar fin-fint) plus en stelgaffel med skivbromsfäste.

[Edit: jag är blind...det sitter ju redan ett par Onza-barends på. Och Panaracer Smoke bak. Fram, hmmm...känns bekant. Men cykeln är ju för fasen som en sån där mammut som gått ner sig i ett träsk och sen blivit infryst i tundran, därefter hittats bevarad 200 år senare...en tidskapsel i din svågers garage!)

oaaa blir alledes svag i benen och hela kroppen MAG 21 rockshox majiauuuuuu
har en själv och kan bara säga att den e tok cult min e iofs paj men letar delar för att fixa sedan ska den på min hoj utan tvekan.

men som tidigare skrivit behåll så mye du kan fixa smörj byt klossar osv
detta är kultur av högsta rang

Mats

glömde ska du fylla luft i dämaparen så är det den lilla skruven som ska bort på toppen var MYCKET försiktig när du fyller och ha en RAK bollpumpsnippel inga extra hål på sidorna el dyl då åker packningar så det sjunger om det och de är mycket svåra att få tag i idag " jag har letat ganska länge nu ,

Ännu fler svar! Härligt. Bra forum måste jag säga! :-)

Det finns ett GT-märke på ramen. Det sitter på den lilla "stumpen" under sadeln.
När jag pressar ihop dämparen så trycker den inte tillbaka ordentligt. Visst borde det vara ett tecken på att det är för dåligt med luft va? Måste det innebära att packningarna är dåliga?

Jag tycker historien bakom cykeln är ganska skön också. Den köptes ny av en kille i Luleå som har benproteser från knäna och neråt. Tydligen så tröttnade han på att spela innebandy då proteserna gärna drogs ur led. Han köpte då den här cykeln för att få motion.
En tid senare köpte min svåger den här cykeln och en bil. För bilen betalade han 7000kr och cykeln 7500kr. Bra prioriterat! ;-)

Igår kväll tvättade jag av den lite och den tycks ändå vara i hyffsat skick. Det finns inte så mycket märken och repor utan mest spindelväv och damm. :-).

I eftermiddag drar jag iväg till den lokala cykelhandlaren och köper på mig lite oljor och en ordentlig pump. Sen ska vi se om vi får liv i den!

Mvh Martin

cappet skrev:
-------------------------------------------------------
> glömde ska du fylla luft i dämaparen så är
> det den lilla skruven som ska bort på toppen var
> MYCKET försiktig när du fyller och ha en RAK
> bollpumpsnippel inga extra hål på sidorna el
> dyl då åker packningar så det sjunger om det
> och de är mycket svåra att få tag i idag " jag
> har letat ganska länge nu ,

Pumpen jag fick med är från Rock Shox så den hör till. Kan lägga upp en bild på den senare.
Är det den här skruven du syftar på?
http://www.ladda-upp.com/bilder/4440/d-C3-A4mpare-ovensida

Ni pratar mycket om bromsarna men jag måste säga att de känns helt ok ändå. Klossarna är knappt slitna och efter lite justering igår kväll så verkar det som att de tar bra.

Ta lite bilder på den nytvättad!

Skulle nog funderat på en ny sadel.. Resten skall du behålla så gott det går tycker jag!

Ja är inte sämre än att jag kan ändra mig. Hade inte tittat på bromsfästet. Ser ju helskumt ut. Har alldrig sett en sån live.

Mera foton! Växlar och växelhandtag.

Nya slangar innan du pumpar för hårt kanske.

Skruven på bilden är den som ska skruvas loss. Luft ska i bägge gaffelbenen. Som sagts tidigare, var försiktig när du skruvar och pumpar. Håller gaffeln trycket och inte läcker olja så är det väl bara att byta olja i den och köra. Oljebyte är mycket enkelt på de där gafflarna. Bara att släppa ut all luft, skruva av metallocken på gaffelns ovansida och hälla ut. Sedan fyller du på rätt mängd och skruvar fast locken igen. Oljemängden kommer jag dock inte ihåg, men happy eller mtbr har säkert svar på det. Underbar retro-cykel. Bakbromsen får du leva med. En kompis hade en likadan broms tidigt 90-tal. Bromsverkan var inte den bästa, men med bra bromsklossar kommer man ganska långt.

plocka av u-bromsen och smörj fästena och se till att höljena är hela så ska det funka rätt så okej!

På tal om att köra retro hojj i skogen, en väl justerad retro hojj känns nog inte så jädrans kass...

Från 97 verkar det ju dock kommit en "modern" standard. Men jag hade gärna behållt min S-works ram jag hade innan när det begav sig. den härstammade från 93 tror jag, var inga konstiga vinklar eller nått...

Min kompis hade en exakt sådan cykel som den som snackas om på 90talet, fast hans var en 16" den var ganska slopad...

Nu har jag äntligen varit ut en repa med GTn. :-). Det gick väll sådär kan man säga. Bromsar och vägelreglage funkade prima efter lite smörjning men gaffeln och framdäcket visade sig vara slut.
Jag fyllde på luft i gaffeln men den vill ändå inte fjädra tillbaka ordentligt. :-(
Jag har därför bestämt mig för att gå emot vissa av er här på forumet och bestämt mig för att montera en stel gaffel och lite smalare hjul.
Är det någon som har tips på en gaffel som kan passa? Gärna kromad så det matchar. Behöver även förslag på däck som kan passa. Vill alltså ha smalare och inte lika grova däck då jag bara kommer cykla på asfalt med den i fortsättningen.

Ska du enbart köra asfalt, så ska du ha ett 1-1,3" slicks. Gaffel borde väl någon här på forumet ha liggandes i gömmorna.

Går som min pendlare, kanske ingen altartavla men funkar prima.Var inne på 28"hjul ett tag men det vart för mycket bök med bromsar. Fick nöja mej med CroMo gaffel som jag fick av en god vän.

Var det inte en tråd med en kille som gjorde i ordning en sån där GT för ett tag sen??

Bilagor

• P5031018.JPG
    P5031018.JPG
    70.5 KB · Besök: 19
Tillbaka
Topp