Några bilder från urtiden

Calle F

Ny medlem
För en tid sen tog jag mig tid att skanna in lite bilder från ca 20 år sedan.

Bild 0001-0041 är från Flottsbro, troligen en nationell tävling då Bernt Johansson (bild 0041) är med. Var det Sverige-cupen serien hette? De brinnande skorna är mina AXO Pony som avskyddes av alla "seriösa" cyklister, och när jag hade fått mina Shimano PD-M737/SH-M200 så brände de illvilliga skohatarna upp de gamla rituellt.

Bild 0044-0069 är från Södertälje. Tävlingen var i området öster om Sydpoolen. Större delen av bilderna visar den ökända Onza-rotens inverkan på cyklisters välmående. Jag tror jag har flest bilder på vurpor orsakade av den onda roten, men det är ändå bara en liten del av alla kreativa sätt det gick att trassla in sig i den. Det var om jag minns rätt var det Daniel Lardek (bild 0027. 0036, 0039, 0056 och 0061) som till slut klistrade dit Onza-dekalen. Många körde med Onzas raka barends och dessa hade stor förmåga att snabbt ankra en MTB i rot-eländet. En av Spårvägens åkare tog i sin iver att vinna fördelar vägen ca tio meter åt höger från roten, flög rakt ut från kanten och landade mitt i en container full med skräp. Att han inte slog ihjäl sig var bara ren tur, fast han brukade ha tur under sina ofta förekommande tokvurpor. Vid årsmötet i Spårvägen nåt år fick denne vurp-kung av mig och min sambo (Malin Backman) en trofe i form av en tegelsten med inskription minnande om hans stora insatser inom uppletande av tidigare okända sätt att krasha en cykel och därmed föra cyklingen emot tidigare okända prestationer. Han blev faktiskt otroligt glad.

Bild 0071-81 är från Grundig-cupen i downhill i Lillehammer 1993. Det riktiga namnet var Grundig UCI World Mountain Bike Cup. Det står i varje fall så på plastskylten jag snodde innan vi åkte hem. Bara en liten kamera och ingen Kodak Ektar 1000ASA som föregående bilder, så jag plåtade inte så mycket. Bild 0074 är på Tompa Johansson. Bilderna på Cindy Devine är för att jag hade målat hennes hjälm på uppdrag av ETTO. Året efter kom fullface-hjälmarna och alla skulle ha Troy Lee Design...

Bilderna: https://drive.google.com/folderview?id=0ByJ-Gq84lcr_RGNpOFRBLWpleHc&usp=sharing

Senast ändrad:

MadMax

Ny medlem
Shit vad kul med lite gamla bilder. Åkte själv både tävlingen i Flottsbro och Södertälje, men jag var inte med på nån bild vad jag kunde se. Tack för en stunds nostalgi...

jansson99

Moderator
Forumvärd
MadMax skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit vad kul med lite gamla bilder. Åkte själv
> både tävlingen i Flottsbro och Södertälje, men
> jag var inte med på nån bild vad jag kunde se.
> Tack för en stunds nostalgi...

+1 på den!

Jag minns branten i Södertälje. Till vänster eller höger så funkade det bra. Vågade inte köra ner där under uppvärmningen, men när det var race så tänkte jag att det fick bära eller brista.

Harryupp

Ny medlem
Kul med kultbilder! Skymtade några riktiga "kulthojar" också! Fat Chance och Klein var på min önskelista då. Fick klara mig med en Mt. Fuji istället i terrängen. Den fungerade helt bra i många år den med.

kalis

Aktiv medlem
Woo, jag körde ingen av tävlingarna men var där och kollade och hejjade på klubbkamrater! Tack för nostalgitrippen såhär en torsdagskväll!

bruce

Ny medlem
Lingon skrev:
-------------------------------------------------------
> Snubben på bild 9 vinner mitt King of Style pris.

+1, överlägset

kloser

Ny medlem
Har några namn att bidra med.
03 Caroline Johansson numera Roberts
26 Stefan Svensson
28 Håkan Westerlund
29 Kjell Ronneberg
33 Mario Toledo
37 Westerlund & Ronneberg
57 Caroline Johansson numera Roberts
59 Håkan Westerlund
66 Brian Starr
67 Brian Starr
68 Stefan Svensson
69 Stefan Svensson

BOFH

Aktiv medlem
Hade ingen aning om att det fanns clipless för 20 år sen. Eller såg jag fel på bild 63?

(Edit: Och tydligen inte helt läskunnig på OP)

Senast ändrad:

R

Medlem
1991 fanns det i alla fall, det vet jag av egen erfarenhet. På bild 31 och några andra bilder syns väl happymedlemmen freber?

freber

Medlem
Cool
Visst känner jag igen mig och många andra
Klassiskt
Har för mig att jag kom på top 3 I sportklassen i flottsbro :)

/F

qma

Aktiv medlem
Cool tråd! Tack till OP m.fl.
Nån som vet vad det är för cykel på bild 59?
Mysig liten retro-MTB med obscen färgmatchad styrstam och speciell gaffel..
Ser ut att vara en grym gubbe som cyklar också. :)

qma

Aktiv medlem
Mäktigt, tack.
Dessa bilder fick mig att tänka på denna Spanska MTB-edit från '92 (som alla säkert sett).
De heldragna barendsen är med. :)
Det är lite mysigt med trial style odämpad MTB-cykling.

Rompa

Aktiv medlem
Man minns det som d vore igår :)

Både Stefan och Håkan har man cyklat massvis med i slutet 90tal. Stefan hojar ju på fortfarande, men Håkan vet jag inte längre, men jag såg han på Lida förr förra året.

Calle F

Ny medlem
Håkan var f ö stenhård. Antagligen inga nerver i baken, då han kunde köra långt på en Selle Italia Flite som han hade tagit bort allt utom plasten på.

Han hade de första MTB-slicksen jag såg. Han använde dom för landsvägsträning. Köra racer var inte att tänka på. När han inför nån tävling tränade hårt runt Mälaren passerade han i en hel vecka samma familj ute på cykelsemester.

Calle F

Ny medlem
Stefan träffade jag senast på Kålmården för massor av år sen. Han vann sportklassen så överlägset att han skämdes lite, och han byte sen till elitklassen.

För mig blev det sista tävlingen. Egentligen var jag med för att visa juniorerna jag tränade att jag faktiskt kunde hoja också. Jag kom ikapp nån junior från Västergötland som vägrade släppa fram mig. Jag råkade då köra på honom så att han tumlade nerför ett smärre stup. Det blev ett jävla liv. Insåg att min tävlingsinstinkt är för stark, och lungorna för svaga.

Var det Stefan som råkade ut för det där riktigt otäcka vridbenbrottet? Fastnade i pedalen och roterade motsatt håll mot cykeln. Minns inte helt klart vem det var. Konstigt, det är ju bara drygt tjugo år sen...

Calle F

Ny medlem
Nr 5,6 och 17 är köksmästare Peter Thidholm

Nr 27, 36, 39, 56, och 61 är überentusiast Daniel Lardek

Nr 11 är Torbjörn Svantessons Fat City Cycles Team Fat Chance. Torbjörn gick i min klass i högstadiet i Mellerud, där jag växte upp. Höll på med enduro, och då var det nära till MTB. PÅ bild 19 kör han sin Trek 9200. Den hade bakfjädring med fjädrar i form av gummiringar. Ringarna var något skumgummiartade, och skulle på något vis ge dämpande funktion och inte bara fjädring. Inget jag märkte. Mest hoppstylta i mitt tycke. Torbjörn startade senare cykel- och friluftlivs-butik hemma i Katrineholm.

Längst fram på bild 41 syns Bernt Johansson. På den tiden hade jag en del med elitcyklister att göra och Bernt var det lysande undantaget socialt sett. Otroligt trevlig i alla lägen. Aldrig nåt gnäll eller tjat. Just den tävlingen bilderna togs i Flottsbro fick banläggarna massiv kritik för att ha lagt en för svår bana. Grusvägszombiecyklingen hade börjat komma igång, och vissa hade mer muskler och lungor än teknik och hjärna. Bernt tyckte bara att det var lika för alla. Han vann överlägset trots en punktering.

Rompa

Aktiv medlem
Jag lade upp länken till bilderna på Stefans fejjsbook sida, jag träffar honom titt som tätt.

svpe

Aktiv medlem
Härligt att se de gamla bilderna även om jag inte var med på just dessa tävlingar. Kul även att se alla gamla cyklar, undrar var de finns idag?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer