Några frågor angående hjulbygge

puffen78

Ny medlem
Tjena

Tänkte ge mig på att bygga eget hjul.

Mitt bygge kommer att bestå av Mavic X 717 disc, XT FH-M756 nav och DT Swiss ekrar.

När jag använder en excelmall från Sheldon´s sida så får jag fram att jag ska ha följande eker längder. 261,3 och 259,9.

Jag antar att det betyder att jag ska köpa 262 och 260, eller ? (eller har jag angett fel info i excelmallen).

Ekrarna har jag hittat på CRC i förpackningar om 36st ink niplar. Egentligen behöver jag bara 18st i varje längd och undrar därför om det är någon som har något bättre alternativ gällande eker köpet.

Du klarar dig med ett 36-pack 260mm.
CRC brukar skicka med 14mm nipplar, så det kan funka med 258mm också.

Senast redigerad av en moderator:
personligen är jag alltid försiktig med att runda nedåt. Det blir så himla meckigt att få dit sista ekrarna när det är på gränsen.

Tack för svar.
Då kommer som vanligt en liten följdfråga. Om jag ska köpa 1 paket, borde jag sikta på gränsen för för långa eller för korta. Spontant så tycker jag att det verkar bättre att det är på gränsen till för korta än för långa, eller har jag helt fel?

Om jag ska tolka ditt svar Rikard så rekommenderar du att köpa två längder eller?

jag rekommenderar att du köper två längder som du rundat uppåt (260 och 262 borde det bli). De flesta butiker brukar kunna leverera ekrar i ett lite mer flexibelt antal än crc, så du behöver ju inte köpa ekrarna där.

/r

Tillbaka
Topp