Några frågor om kedjelinje? MTB

Oggler

Aktiv medlem
Jag har en boost-ram. En HT. Närmare bestämt en Honzo 2017. På denna sitter det nu ett gammalt 3-delat XT-vevparti. På mellandrevets plats sitter det ett 36t. Dvs det sitter bara ett drev på vevpartiet. Med andra ord borde kedjelinjen då vara 47mm? Eller har jag fel där? Jag upplever kedjelinjen som helt ok i alla fall. Jag ska tillägga att jag kör ett ickeboost bakhjul. Jag har lagt spacers på båda sidorna så navet är ej skjutet i sidled.

Nu letar jag nytt vevparti. De nya boost-vevpartierna som är avsedda för ett drev verkar ha kedjelinje 55mm. Med andra ord skulle mitt framdrev hamna 8mm längre ut jämfört med dagens position. Detta låter ju helt absurt. Idag är det lite tajt mellan drev och kedjestag. Så nån eller ett par mm bredare kedjelinje hade kanske inte skadat. Men hela 8mm kan ju aldrig bli bra.

Nu till några specifika frågor:
Är shimanos direct mount-drev vändbara? Dvs är det någon offset på själva drevet? Är mönstret som ska passa mot vevpartiet symmetriskt så att drevet går att vända? Orsaken till att jag undrar är att det är praktiskt att kunna vända på drev när de börjar bli slitna.

Finns det shimanodrev (direct mount) som har offset? Jag tänkte om jag vill få in drevet mot ramen för att mera efterlikna min nuvarande kedjelinje.

Till sist då. Varför är det så stor prisskillnad mellan SLX och XT (vevpartier). Vikten verkar ju vara den samma.

Ta detta inlägg med en lagom stor nypa salt:

Det är nästan så att det är enklare att bara slänga cykeln och köpa ny än att förstå sig på kedjelinje kan jag tycka. Gjorde en liknande manöver när jag bytte från ett Deore-vevparti till ett SLX för att få direct mount (för att kunna köra effektmätare).

Vad jag minns finns åtminstone SLX i tre olika kedjelinjevarianter, där den "smalaste" har 52 mm (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/slx-m7100/FC-M7100-1.html).

Jag köpte ett vevparti utan klinga så jag har inte sett originalklingan rent fysiskt, men av bilderna att döma ser den inte vändbar ut. Kan hända att det finns asymmetriska eftermarknadsklingor, men det allra enklaste (och billigaste) är såklart att komma nära nuvarande kedjelinje om den fungerar bra.

Jag tror att prisskillnaden är svårmotiverad ur ett funktions-perspektiv. XT är väl lite lättare och lite finare finish på, precis sådär att man egentligen vill ha XT före SLX, men att det inte finns något som "på riktigt" motiverar något annat än SLX. Även Deore ser och känns helt OK..

Bra svar, förutom det där med att slänga och köpa nytt.

Men hur specas egentligen kedjelinjen på ett vevparti utan drev. Kedjelinjen beror ju på vilket drev man sätter dit? Är vevpartiet, shimano i det här fallet. Specat med tex 52mm kedjelinje om man sätter dit ett drev helt utan offset?

Men hur specas egentligen kedjelinjen på ett vevparti utan drev. Kedjelinjen beror ju på vilket drev man sätter dit? Är vevpartiet, shimano i det här fallet. Specat med tex 52mm kedjelinje om man sätter dit ett drev helt utan offset?

Det är väl med den offset som orginal drevet har. Det är lite svårt att reda ut men jag tyckte någon 3e partare hade olika klingor men det var inte helt lätt att förstå där heller.

Sätt på en eagle vev istället så kan du få i alla fall 0-6mm offsett. (där 6mm = 49mm)

Rätt smidigt, å andra sidan får man även olika q factor på shimano och det behövs kanske ibland.

Det anges med förväntat drev? Det är ju omöjligt att tala om faktisk kedjelinje utan att veta vilket drev som monteras.

Sen verkar inte shimano så jävla noga med kedjelinjen. På 2x11 boost så ligger stora klingan på 52mm = 1x11. De har inte balanserat det.
Sen blir det ännu mer komplicerat med 1x12 men det finns fortfarande modeller med 52 men inte mindre.

Så summar kardemumma 52 mm borde fungera på ditt hjul. Jag har inte testat på det hållet men 49mm går bra på boost i alla fall med kånga cs

En sak som är bra med shimanovevarna är ju att det går att justera dem lite i sidled. Dvs man kan shimsa ut dem åt höger någon mm om det skulle vara tajt för drevet mot kedjestaget. Det kan ju bli det ibland när man kommer upp på större drev. 36t anses väl nästan stort idag.

Tillbaka
Topp