Namn på del, Shimano Deore vevparti

Ilves

Aktiv medlem
Jag erkänner att jag gillar Shimanos grejer, men att jag tycker att Shimanos hemsida är helt värdelös. Jag letar efter namnet eller produktbeteckningen (eller både och, för all del) på den där plastbiten som man skruvar in och som håller fast vänster vevarm på vevpartiet (d v s på själva axeln). Den där plastbiten som försvann när jag kraschade i skogen idag...

(Inringat i rosa på bilden.)

IMG_20260816_171723_HDR2.webp

Det är både krångligt men också enkelt om man börjar på rätt ställe:

Skriv modellnummer i sökrutan. Är ju alltid präntat på grejen. Jag skrev fc-m5100 bara som exempel. Då får man upp manualerna. DM är dealers manual som innehåller allt du behöver. En bit ner har du EV (sprängskiss / exploded view) med följande bild där du hittar både namn och artikelnummer. Den skruven tror jag är mer eller mindre samma på alla vevparti. I alla fall landsväg/gravel men gissar att mtb är samma

4110.webp

Senast ändrad:
Crank arm fixing screw verkar vara det jag är ute efter. Det är i alla fall lättare om man vet exakt vad man är ute efter. Jag tittar in hos mina LBS imorgon och ser om de har en + en ny flaskhållare, som också rök i dagens krasch. Annars blir det väl nätet.

Och jo, jag vet att den inte är vital på det sättet, men jag lyckades inte få det att fungera utan den. Att bara trycka in vevarmen så hårt jag kunde och dra åt skruvarna funkade inte. Nu ska det väl sägas att jag var rätt så frustrerad, inte torkade ur gammalt gojs och använde styrka snarare än teknik. Jag har lugnat ner mig litet nu så med den här plastbiten ska jag nog få det att fungera.

Tack för svaren!

Har vänstra vevarmen ramlat av vid kraschen? Om så är fallet då har du sannolikt större problem än den saknade plastskruven. Nämligen att splines på vevarmen kan ha slitits på grund av otillräckligt högt kraftmoment till clamp screws (nummer 3 på bilderna), vilket var orsaken till att vevarmen lossnade.

Har vänstra vevarmen ramlat av vid kraschen? Om så är fallet då har du sannolikt större problem än den saknade plastskruven. Nämligen att splines på vevarmen kan ha slitits på grund av otillräckligt högt kraftmoment till clamp screws (nummer 3 på bilderna), vilket var orsaken till att vevarmen lossnade.
Risken finns. Det är värt ett försök att se om det funkar med den här plastskruven. Annars är det ju ett nytt vevparti som gäller och.. helst inte. Vare sig ekonomiskt eller arbetsmässigt.

Tillbaka
Topp