Nån som har erfarenhet av Canyon Neuron AL 8.0

Cyklat nästan två år på 8.9! Prisvärd? Ja det tycker jag fortfarande! Bra? Det beror på var och hur du cyklar. För mig har den varit en bra all-rounder, men nu när jag kör mycket bröt i Hellas är den lite väl nervös utför. Klättrar grymt bra och är rapp och fin dock, så det är alltid en avvägning. Spectral är nog egentligen en bättre all-rounder, och ska du ändå inte ha 29" skulle jag nog köpt en sån istället!

Kan tycka att det är en av Canyon's intressantaste och mest prisvärda 29" mtb för 2018. I stl XL kan jag tycka att 145 mm längd på styrhuvud är fult långt, å andra sidan passar XL nog bra för 2 meter långa cyklister

Alternativet? Spark 940 för drygt 5000 kr extra är likvärdigt utrustad, har 2° flackare styrhuvud. Troligtvis ett bättre köp. https://www.scott-sports.com/se/sv/product/sco-bike-spark-940?article=265242008

Tack för svar !
Det är storlek M jag tittar på, och det ska vara 29"
Scotten blir tyvärr över min budget.

Senast ändrad:
wallberg sa:
Tack för svar !

Då heter den väl 8.9? Av marginell betydelse givetvis, men ändå.

Budget ligger alltså kring 25? För de pengarna skulle jag överväga en Aluminum-jeffsy eller framförallt en https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-10.0-hd-464026/wg_id-7247 (finns andra väldigt bra radonhojar också). Snuskigt prisvärd och bra för lite mer stök. Men såklart, tråkigare på Vasan och uppför osv än en Neuron.

Hur och var kör du helst idag? Eller är det första bojen?

Har en Trek HT idag, så detta blir första heldämpade. Kör mest leder och Stig. Med blandad terräng.
Det står på 8.0 att den levereras med 27.5” på XS och S, och att M, L & XL levereras med 29”.
Vore inte skoj beställa, osså dyker den upp med 27.5”
Jag får kolla det lite mer.

what? har de sagt varför de tog bort n.9-benämningen? jag börjar misstänka att cykelbranschen medvetet bygger upp standarder enbart för att vid senare tillfälle rasera dem för att skapa någon typ av mass-förvirring

wallberg sa:
Tack för svar !
Neuron 8.0 i medium är fin med GX Eagle, Elite XA 25 mm hjul, FOX34 120 mm, 12x142 axel bak, RS Reverb etc.

En annan cykel jag tycker är fin och än mer prisvärd är Skeen Trail 9 för 22000 kr med RS Pike RC 130 mm, RS Monarch RT3 120 mm, RS Reverb, Magura MT5 4-kolvsbromsar och 180 mm skivor fram/bak, XT 2x11, DT Swiss M1700 Spline hjul, 29" hjul och 68° styrhuvud.
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-9.0-582561/wg_id-7261

Senast ändrad:
Jolinwood sa:
aha, jag läste för snabbt. förvirrad.
Canyon har väl kollat sin försäljningsstatistik och rationaliserat bort det som inte efterfrågas helt enkelt. Kan tycka att det är ok att de skrotar 29" i XS och S samt 27,5" i M-XL. Hjulstorlek följer ramstorlek. Grand Canyon och Exceed säljs på samma sätt. Många andra tillverkare gör likadant.

Sixten Fors sa:
wallberg sa:
Tack för svar !
Neuron 8.0 i medium är fin med GX Eagle, Elite XA 25 mm hjul, RS Reba 120 mm, 12x142 axel bak, RS Reverb etc.

Vad menar du? Finns den med RS dämpare också? Jag hittar bara 8.0 med FOX-dämparna.

Alltså lux eller Neuron eller Strive eller Jeffsy eller... Nu får du beskriva lite vad du cyklar! Är det din första hoj? Var bor du? Det är olika hojar med ganska olika användningsområden!

AX3L sa:
Alltså lux eller Neuron eller Strive eller Jeffsy eller... Nu får du beskriva lite vad du cyklar! Är det din första hoj? Var bor du? Det är olika hojar med ganska olika användningsområden!

Jag har inte sagt nått om Strive, dom jag velar mellan är Neuron eller Lux.
Det är XC som e tanken.
Jag bor i Gävle :)

Menar du att Lux, och Neuron har helt olika användningsområden???

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp