GoranS sa:
Två multiårscyklister på soffan inom några dagar! Är det en grej bland äventyrscyklister att besöka Sverige i slutet av augusti?
Jag ser inget mönster. Den ena är på väg från ett besök på Lofoten och skyndar söderut för att hinna innan det blir kallt, den andra är på väg norröver. Kan ju vara så att det är först nu som jag är hemma från semestern och har möjlighet att ta emot alla långcyklister som har vägarna förbi Sverige :)
För övrigt kan jag rekommendera warmshowers.org, couchsurfing för cyklister. Det har bara varit trevligt folk jag träffat, en del lite kufiga måste erkännas, men även en del någorlunda normala. Jag bor lite trångt, i en etta med kök, men jag brukar trycka in dem på köksgolvet, och de som är under 160 cm kan sova på soffan. Tyvärr så ligger det ju i sakens natur att de flesta kommer långt bortifrån, så det är ju svårt att lyckas träffas igen. Men en vacker dag kanske jag får vägarna förbi nån polsk håla på landsbygden eller Melbourne eller Provence, och kan casha in en gentjänst från någon som slaggat på mitt golv.
Jag har bott på andras soffor också. Och träffat locals, fått ypperlig mekhjälp, ruttförslag, guidning, lånat cykel, snackat cykel, ätit massor, tvättat svettiga kläder, och fått en grand tour av byns alla vingårdar. Toppen helt enkelt. Lätt värt att långcykla bara för att få couchsurfa.