När är det ok att lämna någon?

Var ute på en pannlampstur härom dagen. Vi är två nyinflyttade och fem ortsbor. Efter ca två timmars åkning gick pannlampan sönder för en av oss. En av oss informerar övriga om pannlampan och vi börjar cykla då övriga helt plötsligt rycker\spurtar, nästa korsning ligger ett par km längre fram men vi träffar inte dem mer. Vi är på hemväg men ingen av oss vet riktigt var vi är, det enda vi vet är riktningen hem samt att det är olika skogs och grusvägar hem. Enligt våra GPSer cyklade vi 21km innan vi kom tillbaka till bebyggelsen.

Är det ok att bara dra utan att säga något till oss eller är vi överkänsliga som reagerade över detta? När när/om är det ok att lämna någon?Vad anser Happy juryn?

HTFU! ;)

Nej, för mig skulle det aldrig vara ok att dra utan att först kolla med inblandade att det är ok. Speciellt vid mörkercykling.

EDIT: La in en smiley för att förtydliga.

Senast ändrad:
Jag antar att det var ni nyinflyttade som blev lämnade åt ert öde. Jag anser att om man åker ut tillsammans så ser man till att komma hem tillsammans. Undantaget är när man tydligt kommer överens om att dela upp sig eller att någon självmant erbjuder sig att lösa sina problem själv. Exempel på det är väl havererad cykel som går att leda och personen erbjuder sig att leda den hem för att övriga skall kunna få ut nåt av turen. När man fungerar som mest erfaren, instruktör eller stigfinnare har man ett särskilt ansvar för sina medcyklister. Sen kan jag väl tycka att det hör till god ton och vanligt hyfs att få nya att känna sig välkomna, samtidigt ligger samma ansvar på de nya att inse om de förstör för övriga genom sämre förmåga. I det fallet gör man klart turen men söker sedan upp mer jämna cyklister tills man lärt sig mer.

Mathias B skrev:
-------------------------------------------------------
> Sånt är aldrig acceptabelt. Ännu värre är det
> om det som i erat fall inte är bekant med
> området.

+1/0

Man lämnar inte någon utan en tydlig överenskommelse om att det är OK för alla parter. Det låter väldigt främmande i mina öron att lämna två nykomlingar varav en med trasig lampa ute i en mörk och okänd skog. Det är rentav så främmande att jag misstänker att det skett en grov kommunikationsmiss/missförstånd någonstans.

Surt, för det påverkar ju er som nyinflyttade (har jag förstått det hela rätt då?) på så många sätt utöver den obehagliga känslan att utan förberedelse på det få leta sig hem själva ur skogen i mörkret. Har ni träffat övriga sällskapet sedan det hände?

Jag känner att det bör tilläggas att skillnaderna i kondition, styrka och teknik mellan oss var försumbar. När rycket\spurten skedde var det omöjligt att hänga med pga bristen på ljus i kombination med underlaget. För mig är det i.a.f svårt att spurta i totalt mörker på en mycket dålig traktorväg.

Senast ändrad:
Det är ok att lämna någon om man gjort upp att det är ok, det är oxå ok att lämna någon om man själv är den som cyklat bort sig så att säga. Men man gör såklart bäst i att försöka återsamla gruppen, fast är man vilse kan det vara svårt (och direkt kontraproduktivt). Sprockets körde ett tag korp-ride som happyride här, där har detta diskuterats. Sök på korpride.

Men i korthet, det är aldrig ok. (för har man kommit överens om att det är ok så "lämnar" man ju egentligen inte någon)

Till sist, ta med telefonen ut i spenaten och se till att ha några nummer till din grupp i den. Kan oxå behövas för att kontakta 112 om den riktiga olyckan skulle vara framme, det händer sällan, men det händer. (det är tex jättesvårt att cykla eller gå hem med ett knä ur led eller brutet ben)

Måste väl blivit ett missförstånd?

Annars hoppas jag någon ur locals-gänget förklarar sig! Är det Umeå?

Så hämtar jag chipsen så länge! :-)

Freddie L skrev:
> Måste väl blivit ett missförstånd?
>
> Annars hoppas jag någon ur locals-gänget
> förklarar sig! Är det Umeå?

Hell no, så gör vi inte här!

:edit: Inte på happyridesen iaf, jag kan förstås inte svara för alla cykelsällskap i stan.

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Fredrikshof lämnar ingen, inte ens när man ber
> dem göra det. :-)

De är som superklister.

Freddie L skrev:
> Måste väl blivit ett missförstånd?
>
> Annars hoppas jag någon ur locals-gänget
> förklarar sig! Är det Umeå?
>
> Så hämtar jag chipsen så länge! :-)

Nej, detta hände inte i Umeå! GCK har inte vad jag vet, eller sett, lämnat någon bakom. "Happy gänget" skulle nog inte heller göra så.

Alla verkar dock rätt eniga med några reservationer( som jag tolkar det). Känns bra det ni skrivit, då har vi samma tankar och åsikter om att lämna någon.

Håller med övriga, man lämnar ingen utan att först ha kollat om det är okej.

Vill dock ändå dela med mig av en egen erfarenhet. För några år sedan flyttade jag till en ny stad och hängde med ett lokalt gäng ut på en lvg-runda. Det var en bra tur men jag märkte rätt fort att var svagast i gruppen. I början hade jag ändå inga problem att hänga med men när det var ca 15-20 km kvar ökade tempot ordentligt och jag blev ganska snart avhängd. När jag kom tillbaka till stan hade de andra redan åkt hem. Det kändes ganska surt och jag var rätt förbannad några dagar men jag hängde ändå med på nästa runda någon vecka senare. När jag snackade med dem visade det sig att de alltid körde maxfart/tävlingslek på slutet av sina rundor och att de nästan alltid kom tillbaka till stan var och en för sig. De bad även om ursäkt för att de glömt berätta det för mig. Jag körde en hel del med dem efter det och de var alltid väldigt sjyssta.

Jag har ju ingen aning om det kan ha varit något liknande i ditt fall Singularitet men som ny i en grupp kan det ju va en del underförstådda överenskommelser man inte är helt insatt i. Innan du ratar dem helt kanske du ska höra hur de upplevde situationen. Jag ångrar i alla fall inte att jag gav mitt gäng en chans till.

Miss Lycka skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fredrikshof lämnar ingen, inte ens när man ber dem göra det. :-)
>
> De är som superklister.

Nja snarare som små irriterande parasiter som biter sig fast.

Cliff Barnes skrev:
> Trodde att det skulle handla om olika cykeltänk
> och relationer...känner mig lite lurad :-(

Samma här

greblleM skrev:
> Är det inte dags för lite uthängning och
> näthat nu? Mina ostbågar är snart slut!

Jag försökte hetsa igång nåt redan vid lunch. Men Umeå nappade inte på betet...

Måste vara det fina vädret som får folk o-hatiska. Det suger när man är inne och vabbar... ;-)

Inte okey! Om nu resten ville ha ut lite mer av sin träning en att leda en "blind" så borde en stannat med er om nu resten ville dra! Detta är för övrigt aldrig okey... vilse i skogen kan ställa till med betydligt mer än en trasig lampa, och det finns inte täckning för mobil på alla ställen. Som jag ser det, om man går med på att cykla med någon som inte hittar, så anpassar man sig efter den personen, förutsättningslöst, annars säger man till innan man sticker ut i skogen "nej tack, jag vill inte cykla med dig"! ALLMÄNT HYFS! PS. Ta med en reservlampa nästa gång :-)=

Enkelt: Leave no man behind...

Jag anser mig svagast i det gäng som mtb cyklar här så kör på egen hand för att
1) slippa sabba deras runda genom att inte vara lika bra
2) bli bättre och sen kunna vara med, även om jag missar många tips och råd genom det.
3) Slippa gå i taket och ta fram släggan för jag blir avhängd *s*

/Frågvis

Jag har svårt att tro att dom avsiktligen kört ifrån och "dumpat" er. Kanske visste dom, eller tänkte inte på, att ni inte hittade i skogen. Eller något som är vanligt, sista man(den före er) missar att hålla koll bakåt och ni ropar inte lucka eller dylikt, ni tappar bort varann, hamnar på olika stigar, tror ni är lämnade även fast gruupen åker tillbaks ett par hundra meter och inte hittar er.

Det händer att folk kommer bort i skogen pga slarv, ouppmärksamhet, okunskap och misstag.

Att avsiktligen lämna nån är såklart aldrig ok. Och lämnas någon, åker man tillbaks och letar lite om man inte vet att personerna hittar och är fler än en person.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp