När är en fälg sönderbromsad och redo för skroten?

AndreasVH

Aktiv medlem
Jag har en uppsättning fina, men halvgamla hjul bestående av HED Belgiumfälgar, Sapim CX-ray och American Classicnav. Rullar på fint som satan, men fälgarna har en rätt så känn- och synbar ingröpning. Det är den äldre modellen Belgium, så den saknar det där hålet som berättar hur mycket som är slitet, men enligt mitt skjutmått rör det sig om 0,6-0,7 mm.

Något att oroa sig för? Har hört något om att man bör skrota när det är sisådär 1 mm slitet. Däcken som sitter på pumpas aldrig hårdare än 3,5 bar. Skulle vara trevligt att låta dem sitta kvar och köra Dalsland Runt med dem.

Inte superkunnig på området men jag upplever att man får många och plötsliga ekerbrott om en fälg är så svag att den inte kan hålla formen. Dessutom blir det svårare att ta sig vidare eftersom den slår sig mer än vanligt när en eker ryker.

Hasse#7 sa:
...många och plötsliga ekerbrott...

Det låter ju onekligen tråkigt om så är fallet... Känns så surt att byta de här hjulen mot ett par Fulcrum 7 som jag har liggande, men i år har jag nog inte budget att ge hojen de hjul den egentligen förtjänar.

Skall man hålla reda på sådant? Jo det bör man väl...
Körde pendlarbakfälgen tills den delade sig en morgon på väg till jobbet. En intressant upplevelse!

Det blir ju ohållbart att cykla långt om man markant har ökat risken för ekerbrott. Sliter man vidare på ytorna utan att ekrar ryker så kommer fälgsidan att brista på grund av däcklufttrycket. Har sett det en gång live. En jävla smäll, och sen var det färdigcyklat. Det sjuka var att han som det hände för tog av hjulet och däcket, rensade fälgen på alla bromsytor. Sen cyklade han försiktigt hem på bara fälgen. Omkring 6 km i försiktig takt klarade fälgen.

Håll ner trycket på däcken så tror jag du tar dig runt, om det är det du vill. Och om det händer så är det lite spännande. Man brukar se att det börjar ge sig på ett ställe, ganska långt innan totalhaveri. Av nån anledning tycks det hända lättare på bakhjulet, kanske pga större last där? Och det är ju trevligt för man vill inte gärna få en blow-out fram.

Har haft både Mavic 717 och OpenPro som jag inte kasserat förrän det funnits en längsgående spricka i bromsytan. De har hållt sig spikraka hela tiden.

Provtryck innan loppet med riktigt högt tryck. Håller det utan att vika ut så kör loppet med ditt vanliga tryck. Håller det inte, skaffa nytt.

Skyddsglasögon och hörselskydd. Gör det i god tid, inte kvällen innan, Murphys lag.

Stumpy sa:
Har haft både Mavic 717 och OpenPro som jag inte kasserat förrän det funnits en längsgående spricka i bromsytan. De har hållt sig spikraka hela tiden.

Bruce hade väl en magisk tråd där han tog sig hem med brusten fälgbana och många mcGyver tricks?

åberg sa:
Provtryck innan loppet med riktigt högt tryck. Håller det utan att vika ut så kör loppet med ditt vanliga tryck. Håller det inte, skaffa nytt.

Skyddsglasögon och hörselskydd.

Och benskydd!

Jag sprängde en fälg på min pendlarhoj under pluggåren. Den var väldigt sliten på bromsytan, och när jag pumpade helt vanligt delade sig fälgen mitt i bromsytan längs kanske 15-20 cm. Det flög splitter mot benet.

Tillbaka
Topp